Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Visst kan man göra antaganden vilket, som sagt, är nödvändigt för att livet skall få en mening.
Du säger själv att allt vi ser är sinnesintryck som vår hjärna tolkar (vilket också stämmer med min åsikt) och då kan alltså inte någon annan påstå att jag någonsin ser någonting som fel. Det skulle bli en ganska annorlunda tillvaro om alla utgick från att så var fallet.
Nu var det ett tag sedan jag flög och sökte inte då efter krökningar av horisonten, men det är principen här som är viktig. När jag står på marken är jorden platt, och med de exempel som du skrev och påpekade vore det omöjligt för någon att säga att jag har fel när jag påstår att jorden är platt. Ingen kan någonsin bevisa för andra vad jag ser i min hjärna.
Solen ser vi också platt som en tallrik, precis som saker ur olika perspektiv ser olika ut och därför är det fel att påstå att någon har fel när det gäller denna fråga.
Jag skulle säga att du resonerar rätt som helhet, men på en punkt vill jag invända.
Du säger att ingen kan påstå att du ser någonting fel. Men jag menar på att en person kan påstå att du ser någonting fel utifrån hans syn på omgivningen, utifrån hans perspektiv dvs. Samtidigt om 24 personer säger att en blomma är röd och stjälken grön men en 25:e säger att hela blomman, stjälken inkluderat är rödgrön(alltså en och samma färg menar jag, inget annat), eller kanske för att undvika misssförstånd i resonemanget så säger den 25:e att hela blomman, stjälken inkluderat är röd(för en rödgrönblind ser rött och grönt som en och samma färg). Då kan man fundera på om det är den 25:e som ser någonting fel, om 24st ser det på ett annorlunda sätt och på samma sätt som varann då.
Detta betyder inte att den 25:e måste ha fel, men betyder att det mest troligast är den 25:s ögon som inte representerar verkligheten på ett korrekt sätt, eller ska man säga, mest korrekta sättet. Men det lustiga med naturen och våra sinnen är att de endast försöker representera omgivningen såväl de kan
på de sätt som behövs, med vilket jag menar att hjärnans sätt att representera vår omgivning är formad efter hur väl den hjälper oss i att överleva.
Vi ser inte ultraviolett elektromagnetisk strålning för att vi inte behöver det i vår strävan efter överlevnad, men det betyder inte att de inte finns där i verkligheten.