2011-01-21, 15:34
Medlem
Har en stor summa pengar, närmare 60.000kr, som ska överföras till mitt konto från ett annat konto.

Pengar som har "sparats i madrassen" och kommer från inte helt legitim verksamhet.

Har alltid fått mina löner i kontanter samt tagit betalt i mitt företag i kontanter. Summan där är närmare 90.000kr.

Kan jag hävda att det är mina löner det handlar om, om Skatteverket höjer på ögonbrynen, vilket de antagligen lär göra?
Citera
2011-01-21, 15:37
Medlem
Svizzeras avatar
1. 60 000:- är ingen stor summa pengar.
2. skatteverket ser allt som bokförs på alla bankkonton i sverige. du gör bättre i att dela upp inbetalningarna under en längre period, kanske rentav hos olika banker.

väck inte den björn som sover.
Citera
2011-01-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashki
Har en stor summa pengar, närmare 60.000kr, som ska överföras till mitt konto från ett annat konto.

Pengar som har "sparats i madrassen" och kommer från inte helt legitim verksamhet.

Har alltid fått mina löner i kontanter samt tagit betalt i mitt företag i kontanter. Summan där är närmare 90.000kr.

Kan jag hävda att det är mina löner det handlar om, om Skatteverket höjer på ögonbrynen, vilket de antagligen lär göra?

Du kan vara lugn, 60 000 kr är en skitsumma som knappast syns hos Skatteverket. Knappast att någon skulle bry sig även om den syntes. Måste ske tusentals transaktioner i den storleksordningen varje dag.
Citera
2011-01-21, 21:54
Medlem
SingleStars avatar
Skatteverket kollar upp om du har köpt bil, mc, båt, br eller villa och inte har tagit från besparingar eller tagit lån för det. En överföring på 60000 är inte ens märkbar.
Citera
2011-01-22, 02:23
Medlem
Denoms avatar
Räkna med att även banken lär vilja veta lite om pengarnas ursprung (enligt lagen om pengatvätt).
Citera
2011-01-22, 08:57
Medlem
Du vet om att du måste ha ett godkänt kassaregister om du enbart tar betalt kontant i ditt företag va? Det är nog ett större problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in