2011-01-21, 14:59
Medlem
Daos avatar
Den europeiska traditionen går vidare. Förr var det katoliker man skulle demonisera, sedan judar och svarta. Nu är det muslimer.

Uppenbarligen är det kutymt idag att påskriva islam de mest stolliga och korkade påhopp som folk kan komma på. Det finns flera punkter som återkommer:

* Islam och terrorism är inte förenat, lika lite som någon annan ideologi är detta. När dessa båda begreppet hördes i samma mening vid sjuttiotalet, blev många förbluffade. Det samma gäller begreppet självmordsbombare - en absurd tanke för de flesta muslimer. Första gången nämnt 1979 i samband med islam. Ökningen av terror och självmordsbombare från en muslimsk kontext är direkt förknippat med ökat förtryck och terror från yttre makter - inte sällan USA och Västeuropa. Denna koppling är så att säga uppenbar. Religionen har här inget mer att göra, mer än att stå till bud för retoriken.

Muhammed var ingen terrorist eller ens tyrann. Han var en ledare för en stam i arabien under 600-talet. Inget av det han gjorde i form av krig och straff var något som någon då höjde ögonen för. Däremot skapade han grunden för krigslagar, jämlikhet och social rättvisa även för den fattige. Begrepp som "öga för öga", och månggifte, var LIBERALISERINGAR vid denna tiden. Dagens muslimer vill GÅ VIDARE och följa den utveckling som Muhammed startade.

Han var inte pedofil. Han hade sex med Aisha vid för den tiden acceptabel ålder.

Koranen skall inte följas ordagrant, som vissa stollar här inne skriver. Av de abrahimiska religionerna är islam med MINST regler om hur folk skall leva och inte leva. De regler som finns är alla flexibla utifrån de förutsättningar som finns. Den enda regel man INTE tummar på är den om synen på att det bara finns en Gud och att Muhammed är hans profet!

Demokrati fungerar alldeles utmärkt i kombination med islam. Den vanligaste strävan (jihad) inom islam är den mot vad som kallas för "folkhemsislam" - inte sällan med Sverige som modell!

Att hänvisa till enskilda konstigt översatta rader i Koranen fungerar inte som "bevis" över hur dum islam är. Koranen skall ses som en helhet - och då blir det tydligt att religionen inte är mer skrämmande än andra ideologier.

Haditherna fungerar inte som något bevis det heller - för där kan man hitta stöd för i stort sett vad som helst. Inte sällan går flera hadither helt emot en del andra.

I slutändan är det de troende som bestämmer hur deras religion ser ut. Och då utgår de från hur deras vardag och livssituation ser ut.

Vill man veta varför så många islamister som får möjlighet att påverka idag, skall man studera regionens historia - inte leta i religionen.

Ger gärna lästips till den som är nyfiken!
Citera
2011-01-21, 15:02
Bannlyst
Jag håller med om att man gnäller för mycket på islam. Och man kan ändå inte dra alla över samma kam.

Ett bra citat av Profeten Muhammed:

En arab är inte bättre än en icke-arab, ej heller är en icke-arab bättre än en arab; ej heller är en vit bättre än en svart eller en svart bättre än en vit
Senast redigerad av Kent.Ekeroth 2011-01-21 kl. 15:06.
Citera
2011-01-21, 15:20
Medlem
Tronkans avatar
problemet är inte koranen eller dess profet. problemet är att islamister följer den ordagrant och detta skapar problem.
Citera
2011-01-21, 15:24
Medlem
Dao, jag förstår mycket av anledningen till din tråd, och varför du vill skriva detta. Till stor del vill du motverka många av de islamkritiska/hatiska åsikterna som finns här.

Men som en utomstående observatör av denna "debatt" vill jag upplysa dig om att ditt inledande inlägg är den andra sidan av samma mynt. Du blir här en apologet, som bortförklarar allt dåligt som skett i islams namn. Jag ser ingen större skillnad på din glorifiering och andras smutskastande.

För att ta ett exempel, så är Muhammed en pedofil med dagens mått mätt. Du vill få det till att han enligt den tiden inte var det. Må så vara, men det spelar ingen roll. Dåtiden är på inget sätt ett objektivt mått för etik och moral. Den, enligt mig, rätta och mycket enkla slutsatsen är att han helt enkelt inte ansågs vara pedofil då, men att han idag (i Sverige) hade klassats som det.
Citera
2011-01-21, 15:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Han var inte pedofil. Han hade sex med Aisha vid för den tiden acceptabel ålder.

Jaha, och fortfarande i våra dagar gifter sig muslimer med 9-åringar och har sex med dem. I mina ögon var han pedofil och de muslimer som har sex med 9-åringar är också pedofiler.
Citera
2011-01-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
problemet är inte koranen eller dess profet. problemet är att islamister följer den ordagrant och detta skapar problem.
Så kanske man, väldigt förenklat, skulle kunna uttrycka det, ja. Att som TS, implicit, mena att islamistisk terrorism (alltså ett beteende grundat i islam, enligt egen utsago) inte har något med religion att göra är, tycker jag, helt fel. Att dessutom tycka att västvärlden får skylla sig själv då man blir utsatt för attacker är en näst intill sjuk åsikt.

Hur som helst, jag skulle önska att man kunde diskutera islam på ett lugnt och sansat vis, men det går helt enkelt inte. Antingen måste man motverka (eller till och med hata) allt som har med islam att göra, eller så glorifieras religionen. Något mellanting tycks inte finnas. Jag själv skulle då helst företräda denna tredje väg, där man utan känslosamma infall kunde tala om islam på samma sätt vi kan tala om till exempel hinduism.
Citera
2011-01-21, 15:44
Medlem
Tronkans avatar
men som idioten i stockholm..seriöst, vad bidrog detta med? det är människor som honom som gör att det blir hat. om han inte gillade sverige eller tyckte vi såg ner på honom, vafan? flytta hem! dålig jävla ursäkt för att få skapa kaos och panik samt rädsla hos båda "sidor".
Citera
2011-01-21, 15:55
Medlem
Citat:
men som idioten i stockholm..seriöst, vad bidrog detta med? det är människor som honom som gör att det blir hat. om han inte gillade sverige eller tyckte vi såg ner på honom, vafan? flytta hem! dålig jävla ursäkt för att få skapa kaos och panik samt rädsla hos båda "sidor".
Det bidrog just till att skapa "panik" och "rädsla hos båda 'sidor'". Han ville slänga in mer kol i elden, skapa mer hat och motsättning. Han lyckades nog delvis, skulle jag säga.

Som jag ser det finns det två sätt att spela (de muslimska) terroristerna i händerna; det ena är att börja avsky islam och alla muslimer (att alltså dra alla över en kam), det andra är att hävda att "dom inte var riktiga muslimer" (No True Scotsman).
Citera
2011-01-21, 16:13
Medlem
..och för övrigt existerar inte islam. Det finns islamer, precis som det finns kristendomar. Sunni - shia, protestanter - katoliker, etcetera.
Citera
2011-01-21, 17:36
Medlem
Daos avatar
Citat:

Islamister KAN INTE följa koranen ordagrant!
Citera
2011-01-21, 17:38
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Dao, jag förstår mycket av anledningen till din tråd, och varför du vill skriva detta. Till stor del vill du motverka många av de islamkritiska/hatiska åsikterna som finns här.

Men som en utomstående observatör av denna "debatt" vill jag upplysa dig om att ditt inledande inlägg är den andra sidan av samma mynt. Du blir här en apologet, som bortförklarar allt dåligt som skett i islams namn. Jag ser ingen större skillnad på din glorifiering och andras smutskastande.

För att ta ett exempel, så är Muhammed en pedofil med dagens mått mätt. Du vill få det till att han enligt den tiden inte var det. Må så vara, men det spelar ingen roll. Dåtiden är på inget sätt ett objektivt mått för etik och moral. Den, enligt mig, rätta och mycket enkla slutsatsen är att han helt enkelt inte ansågs vara pedofil då, men att han idag (i Sverige) hade klassats som det.

Jag bortförklarar INGENTING!!!

Jag glorifierar heller INGENTING!

Vad hans gärning skulle klassas idag är liksom ointressant. Han följde det som gällde då, och antagligen hade han följt det som gällde idag om han levde idag!
Citera
2011-01-21, 17:39
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jaha, och fortfarande i våra dagar gifter sig muslimer med 9-åringar och har sex med dem. I mina ögon var han pedofil och de muslimer som har sex med 9-åringar är också pedofiler.

Det finns flera andra som gör samma sak i världen. Det är inte mer rätt i islam än någon annanstans!

Pedofiler är pedofiler oavsett religion eller icke-religion!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in