Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 22:30
  #85
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Serietidningar är för mig sinnebilden av den mentalt degenererade amerikanserade svensken. 30 årig man som läser kalle anka och fantomen.
Citera
2018-03-04, 00:18
  #86
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Serietidningar är för mig sinnebilden av den mentalt degenererade amerikanserade svensken. 30 årig man som läser kalle anka och fantomen.

En intressant spaning, speciellt när man vet att varken kalle anka eller fantomen ges ut i USA och nästan bara innehåller material från svenska eller europeiska tecknare och manusförfattare.
Citera
2018-03-04, 19:39
  #87
Medlem
brianmolkos avatar
Går och köper ev en Kalle Ankas pocket, fann en bunt 4 stycken relativt nya pocket i tvättstugans "bibliotek" för något år sen, de var väl fån det då senaste året...
Nostalgitrip, man hade ju den som liten ...
Citera
2018-03-06, 06:34
  #88
Medlem
bombaccis avatar
Tycker tyvärr att de flesta serier som ges ut i Sverige är skräp. Det är antingen arga kvinnor som skriver om sina liv eller mer tramsiga serier. Enda serien som verkar ok är fantomen. Vet inte om spindelmannen ges ut längre men såg något nummer för flera år sedan och oj vad mycket barnsligare det såg ut än de kvalitets tidningarna som kom på 1980 o tidigt 1990 talet.

Det var synd att t ex mega marvel las ned, även conan och t ex " straffaren" hade ju gärna fått vara kvar. Tror det både är kvalitén som är sämre idag men även att de flesta son är ungdomar eller vuxna hellre köper amerikanska tidningar direkt från specialbutiker ( det gör jag när jag väl handlar) o att det finns annat som lockar.

Vem vet, det kanske vänder någon gång men tror kvalitén på produkterna måste öka. Skaffade en gång ett nytt nummer av transformers o oj vad skräpigt det var. Som ett reklamblad för leksaker. Så stor skillnad mot transformers jag läste som ung.
Citera
2018-03-06, 09:20
  #89
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tycker tyvärr att de flesta serier som ges ut i Sverige är skräp. Det är antingen arga kvinnor som skriver om sina liv eller mer tramsiga serier. Enda serien som verkar ok är fantomen. Vet inte om spindelmannen ges ut längre men såg något nummer för flera år sedan och oj vad mycket barnsligare det såg ut än de kvalitets tidningarna som kom på 1980 o tidigt 1990 talet.

Det var synd att t ex mega marvel las ned, även conan och t ex " straffaren" hade ju gärna fått vara kvar. Tror det både är kvalitén som är sämre idag men även att de flesta son är ungdomar eller vuxna hellre köper amerikanska tidningar direkt från specialbutiker ( det gör jag när jag väl handlar) o att det finns annat som lockar.

Vem vet, det kanske vänder någon gång men tror kvalitén på produkterna måste öka. Skaffade en gång ett nytt nummer av transformers o oj vad skräpigt det var. Som ett reklamblad för leksaker. Så stor skillnad mot transformers jag läste som ung.
Sista/senaste numret av Amazing Spider-Man på svenska kom ut 2013. Sen har visserligen Spidde kommit ut i något som liknar pysseltidningar som säljs med en leksak för att locka ADHD-ungarna.
Det är tyvärr pga vikande försäljningssiffror som ASM lades ned. Men visst kan man undra varför Egmont inte lägger energi på Marveltitlarna igen med tanke på vilka succéer filmerna och TV-serierna skördar.

Fantomen var det ett tag sen jag läste nu. Men då kände jag att de lade alldeles för mycket fokus på Kit och Heloise (Känns som att de pushar för den 22 fantomen), så lade jag ner läsandet.

Men ja, det känns mer som om, i alla fall för tillfället, fokus ligger på VEM som skriver serien än VAD serien handlar om.
Undantag finns dock alltid. Herman Hedning är inne på sitt 30 år som serie och Jonas Darnell is still going strong (sen vet jag inte om det är en av de serierna du klassar som "skräp") och Martin Kellerman är väl inne på sitt 20 år med Rocky

När det gäller de nya svenska serieskaparna, så måste jag dock erkänna att Frida Malmgrens Tjejerna på höjden kan vara ganska kul ibland. Men konceptet börjar bli uttjatat efter, som sagt, 20 år med Rocky.
Citera
2018-03-06, 13:40
  #90
Medlem
En svenskproducerad serie som Medelålders Plus gör rätt bra ifrån sig som dagsstripp i tidningarna.
https://www.facebook.com/MedelaldersPlus/

Även Berglins alster har stor spridning via dagstidningar och diverse magasin. Förutom deras egen albumproduktion.
https://www.facebook.com/SvdBerglins/

Gemensamt för dem är att det är serier där man kan känna igen sig i vardagsdetaljer. Jag gillar bägge två väldigt mycket.

Så lite annat svenskt än Södermalms-emo-brudar-tuschar-av-sig-sin-ångest finns det ju.


Var till återvinnings-containern häromdagen och lyckades dumpster-diva upp ett tiotal Kalle Anka &Co från 2017 som en vårdcentral hade kastat. Har väl legat i väntrummet på barnavdelningen, kan jag tro.

Efter att ha läst ett par av dem är omdömet att det är ingen vidare konstnärlig kvalitet på historierna nu. Genomgående är det de äldre repriserna, från 60- och 70-talet, som håller bäst. Såväl i manus som i teckningar.
Citera
2018-11-06, 09:34
  #91
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Även om klassiska serietidningar som Fantomen och Kalle Anka tappat rejält i försäljning den senaste tiden så måste man betänka att de gjort det från väldigt höga nivåer. Så de finns nog kvar ett bra tag till. Men det glada 80-talet då nya serietidningar dök upp i handeln nästan varje månad lär tyvärr aldrig återkomma.
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Om jag ser på barn i släkten och bekantskapskretsen ägnar de inte speciellt mycket tid åt serier. Visst, en del familjer prenumererar väl på Kalle Anka, men serietidningar är ett påfallande klent inslag.
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
De flesta ligger mellan 15000-35.000 i upplaga. Fantomen ligger på ca 24000, 91:an på 33000 och Kalle Anka är oslagbar med 80000-130000.
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Tar nog lång tid innan en tidning som Kalle Anka måste läggas ner.

Nu finns en tråd om Kalle Ankas öde.

(FB) Är Kalle Anka döende?
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-11-06 kl. 09:40.
Citera
2018-11-13, 10:10
  #92
Medlem
Ördögs avatar
Man kan i denna tråd även uppmärksamma sorgliga serienyheter från utlandet. Den senaste jobsposten är från Norge, där Fantomet ska läggas ner efter 54 år.

Fantomet legges ned

https://www.dagbladet.no/kultur/fant...s-ned/70448440
Citat:
Ansvarlig redaktør Hege Høiby bekrefter at sviktende salg er grunnen til at de nå ser seg nødt til å legge ned.
----
Hun sier det er trist at bladet til «Ånden som går», nå går inn.

– Det er jo utrolig trist. Jeg har jobbet med Fantomet i mange år, men det er generelt færre som leser tegneserier, så Fantomet er bare en av flere som sliter, sier Høiby.
Citera
2019-01-12, 14:21
  #93
Medlem
prizs avatar
Svenska fantomen blir nog sista som läggs ned, men allt som allt kan man inte köra exakt samma koncept år efter år.
Citera
2019-02-17, 16:35
  #94
Moderator
Popesizes avatar
Några tankar runt ämnet som kommit upp på sista tiden, i och med att det har diskuterats nedläggningar i de senaste inläggen.

Alla tidningar som finns i butikernas och kioskernas seriehyllor kommer från Egmont och distribueras via Tidsam. Vi har ett dock ett flertal förlag som publicerar serier. Kartago (Som blev uppköpta av Cobolt i slutet av förra månaden), Galago, Apart och Natur & Kultur, för att nämna några. Men de skickar ut sina alster till bokbutikerna i första hand, och det är mer album än tidningar.

En gång i tiden hade vi flera olika förlag, Semic, Atlantic, Kärnan, Schibstedt, Williams, (med risk för att några av dessa kan vara samma med olika namn. Jag bara drog titlar ur minnet) i butikerna. Alla med sina olika tidningar.

Tror ni att den här monopoliseringen, som det har blivit, skadar den svenska seriemarknaden? Herman Hedning lades ned pga vikande försäljningssiffror. (Liksom tidigare titlar pga att de inte nådde upp till Egmonts försäljningskrav)

Skulle nu Egmont av någon anledning gå i stöpet, så försvinner i stort sett alla serietidningar på svenska från Pressbyrån/Coop/Ica/You name it...

Nu gör i och för sig Darnell comeback med sitt nystartade förlag Evil Ink. Och det blir inte bara album utan han har bestämt sig för att han skall ut i butikerna också. Så en "konkurrent" blir det bland hyllorna.

Alltså -Skulle Seriesverige må bättre om inte allt kom från ett och samma ställe?
Ett större förlag har väl troligtvis större krav på försäljningssiffror än vad ett mindre förlag behöver.
Citera
2019-09-10, 00:35
  #95
Medlem
monopolet är det som främst dödade svenska serierna. Läs bara hur Epix dödades av Bonnier.
Citera
2019-09-17, 13:22
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Näe, jag tror inte att den håller på att dö ut. Men den håller på att ändras.
De serier som du (och även jag) är van vid, håller nog på att sakta försvinna, med några få undantag.

Istället blir det ett uppsving för de alternativa serierna -Galago nämns i posten ovanför som exempel på tidningar som fortsätter. Då är frågan varför den gamla typen av serier försvinner? Jag har väl inget klart svar (om nu någon överhuvudtaget har det), men en tanke är att målgruppen ändras. Ungar av idag läser inte serier längre. Inte i tidningsform i alla fall. De matas med underhållning från andra håll, så som dator, internet, TV, TV-spel osv. De som står vid tidningshyllorna numera är en äldre generation. Sen så har en ny krets med skapare kommit på sista tiden. Serier är inte enbart en killgrej längre (som det kanske klassades som för 20-25 år sen) Utan nu är det även tjejer/kvinnor som ligger bakom ett flertal serier. Många kanske också kommer direkt från serieskolan i Malmö (Kvarnby, en skola med tydlig vänsterinriktning) vilket nog även gör sitt.

Humorserierna börjar vackla lite. och socialrealismen i serier börjar växa.

Några av tankarna från min sida (Som numera i större del får stå på antikvariat för att hitta intressanta serier, eller köpa amerikanska serier)

Jag tror också det råder ett uppsving för alternativa serier. Så många politiskt influerade tecknare och mer konstnärliga anspråk numera, ett slags symbios mellan serier och övrig konst -- men samtidigt undrar man över serietidningen, om den verkligen överlever. Jag har känt samma sak som trådstartaren vad gäller gamla tidningar med Spiderman, skräckserier, Tintin mm. Det är bittert att behöva sälja eller slänga och sedan ångra sig. Många av figurerna lever vidare i filmen men i ett slags urvattnade versioner. 80-talsmagasinen var enklare och rakare -- och barn idag verkar inte läsa på det sättet längre, mer spela figurerna och se dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback