Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Tycker tyvärr att de flesta serier som ges ut i Sverige är skräp. Det är antingen arga kvinnor som skriver om sina liv eller mer tramsiga serier. Enda serien som verkar ok är fantomen. Vet inte om spindelmannen ges ut längre men såg något nummer för flera år sedan och oj vad mycket barnsligare det såg ut än de kvalitets tidningarna som kom på 1980 o tidigt 1990 talet.
Det var synd att t ex mega marvel las ned, även conan och t ex " straffaren" hade ju gärna fått vara kvar. Tror det både är kvalitén som är sämre idag men även att de flesta son är ungdomar eller vuxna hellre köper amerikanska tidningar direkt från specialbutiker ( det gör jag när jag väl handlar) o att det finns annat som lockar.
Vem vet, det kanske vänder någon gång men tror kvalitén på produkterna måste öka. Skaffade en gång ett nytt nummer av transformers o oj vad skräpigt det var. Som ett reklamblad för leksaker. Så stor skillnad mot transformers jag läste som ung.
Sista/senaste numret av Amazing Spider-Man på svenska kom ut 2013. Sen har visserligen Spidde kommit ut i något som liknar pysseltidningar som säljs med en leksak för att locka ADHD-ungarna.
Det är tyvärr pga vikande försäljningssiffror som ASM lades ned. Men visst kan man undra varför Egmont inte lägger energi på Marveltitlarna igen med tanke på vilka succéer filmerna och TV-serierna skördar.
Fantomen var det ett tag sen jag läste nu. Men då kände jag att de lade alldeles för mycket fokus på Kit och Heloise (Känns som att de pushar för den 22 fantomen), så lade jag ner läsandet.
Men ja, det känns mer som om, i alla fall för tillfället, fokus ligger på
VEM som skriver serien än
VAD serien handlar om.
Undantag finns dock alltid. Herman Hedning är inne på sitt 30 år som serie och Jonas Darnell is still going strong

(sen vet jag inte om det är en av de serierna du klassar som "skräp") och Martin Kellerman är väl inne på sitt 20 år med Rocky
När det gäller de nya svenska serieskaparna, så måste jag dock erkänna att Frida Malmgrens
Tjejerna på höjden kan vara ganska kul ibland. Men konceptet börjar bli uttjatat efter, som sagt, 20 år med Rocky.