2011-01-21, 12:26
Medlem
Hej

Jag och några kompisar försöker bygga en drinking bird (http://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_bird)
För att göra detta behöver vi en vätska med en låg kokpunkt. Vi har funderat på att använda Diklormetan som har en kokpunkt på 40 grader. Problemet med detta är att det är ganska farlig och svårt att få tag på.

Är det någon som vet om någon annan vätska med en kokpunkt som ligger nära rumstemperatur och inte är så farlig eller alltför svårt att få tag i?

Mvh
Citera
2011-01-21, 21:04
Medlem
GalFisks avatar
Jag funderar på om man skulle kunna blanda butan (tändargas) och heptan (kemiskt ren bensin), och få en vätska med rätt egenskaper. Butan kokar vid -0.5°C och heptan vid 98°C. Båda är lätta att få tag i.
Citera
2011-01-22, 01:55
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Testa Eter = startgas
Citera
2011-01-22, 03:57
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Testa Eter = startgas
Att jag inte tänkte på det!
Obs att en del startgas innehåller jobbig olja.
Citera
2011-01-23, 00:49
Medlem
Shaktar Donetsks avatar
Bensin? Onekligen hysterisk lätt att få tag på. Flampunkt under 10 iaf.
Citera
2011-01-23, 01:11
Medlem
GalFisks avatar
Men flampunkt och kokpunkt är två olika saker. Fast om man sänker trycket i apparaten kan en vätska med högre kokpunkt användas, och att få reducerat tryck borde inte vara svårare än att värma upp apparaten innan påfyllnad, så den fylls med varma ångor, som sen kondenseras när den kyls.
Citera
2011-01-23, 01:16
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Men flampunkt och kokpunkt är två olika saker. Fast om man sänker trycket i apparaten kan en vätska med högre kokpunkt användas, och att få reducerat tryck borde inte vara svårare än att värma upp apparaten innan påfyllnad, så den fylls med varma ångor, som sen kondenseras när den kyls.

Det är väl en förutsättning att man tar ut luften ur systemet för att öka effekten.

Du skrev i en tidigare post att " det är väl med olja i startgasen". Då vill jag uppmana
dig att tänka en sekund till på detta, är det verkligen SVÅRT att separera oljan från
etern ?
Citera
2011-01-23, 01:23
Medlem
Går det inte förändra kokpunkten på alla vätskor bara du förändrar trycket omkring vätskan?
Citera
2011-01-23, 02:31
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Det är väl en förutsättning att man tar ut luften ur systemet för att öka effekten.

Du skrev i en tidigare post att " det är väl med olja i startgasen". Då vill jag uppmana
dig att tänka en sekund till på detta, är det verkligen SVÅRT att separera oljan från
etern ?

Japp, tanken är att låta vätskan fylla den varma apparaten med ångor som tränger undan luften, innan man förseglar den.

Svårt är det väl inte att bli av med oljan, men det är bra att veta så man inte sprejar direkt i apparaten utan att kolla och fyller den med retsamt kladd (insidan av min potatiskanon täcks fortfarande av en oljefilm).

Citat:
Ursprungligen postat av Kreegan
Går det inte förändra kokpunkten på alla vätskor bara du förändrar trycket omkring vätskan?

Exakt det som är tanken med idén ovanför. Jag funderade innan på att rekommendera butan under tryck, men det når 5 bar vid 50°C (om jag minns rätt) vilket man inte vill ha i en glasapparatur. Då är undertryck en bättre idé - blir det en läcka pyser det inte ut en massa brandfarliga gaser heller.
Citera
2011-01-23, 12:18
Medlem
Per Plexs avatar
Pentan eller Isopentan skulle nog vara användbart med kokpunkter runt 30 grader. Har dock inga tips på hur man får tag på det som privatperson.
Angående diklormetan så skulle jag vilja uppmana till stor försiktighet med det, är ett elände att hålla på med då det äter i stort sett allt vad skyddshandskar heter och ger synnerligen otrevliga effekter vid hudkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in