2011-01-21, 10:48
Bannlyst
Hade det gått att ha ett svart hål i ett laboratorium som är typ 0,1mm i diameter utan att det slukar jorden?

Och en annan fråga, hur känns det att åka in i ett svart hål som är 0,1mm i diameter?
Citera
2011-01-21, 10:50
Medlem
danneohs avatar
Ingen kolla på fysik, men ingen i hela världen kan väl veta hur det känns att åka igenom ett svart hål? Man kan väl bara föreställa sig..
Citera
2011-01-21, 10:50
Medlem
Kristofer.s avatar
Första gången jag provade det kändes det inte mycket alls, dom andra gångerna blev jag både psykiskt och fysiskt sjuk..

Inget att rekommendera alltså..
Citera
2011-01-21, 10:51
Medlem
HUr det känns? Jävlar vad ont det gör! Det känns som en cobra i den vietnamesiska hugger en i magen.
Citera
2011-01-21, 11:03
Bannlyst
Hehe okej, såg nu att min fråga kanske var lite dum.

Men säg att åka in i ett svart hål som är 1cm i diameter, hur känns det?
Citera
2011-01-21, 11:07
Medlem
såvitt jag vet är svarta hål oädnligt små, dvs att dom som finns mitt i galaxer är lika små dem. Men jag antar att du menar ett "lätt" svart hål?

Aftonbladet hade en liten dokumentär på deras hemsida där dom beskrev just detta scenario, fast forskarna förklarade att det svarta hålet skulle ta sig till jordens mitt och där sakta men säkert växa sig större, exponentiellt då. Alltså kan du inte bara ha ett litet svart hål liggandes på bordet som du kan peta på.

Om man nu bortser från allt detta (fortfarande förutsatt att det är ett "lätt" svart hål) så kommer du inte bara sugas in i det utan det skulle till en början bara ta några få närliggande atomer åt gången så du skulle inte känna något antagligen.

Om vi pratar om ett större svart hål skulle du antagligen dö ganska snabbt till följd av värmen som skapas vid friktionen, eller kanske bara sugas ut till en smal sträng, då skulle du nog inte känna något eftersom nervsignalerna bara kan skicka signaler till hjärnan med en viss hastighet, som det svarta hålets dragkraft övervinner (alltså signalerna kommer längre och längre ifrån hjärnan (som redan är mos för länge sen) i och med att du sugs ut till en smal sträng)

Blev lite rörigt, och det här är bara vad jag kan förställa mig kanske skulle hända
Citera
2011-01-21, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gaiser
såvitt jag vet är svarta hål oädnligt små, dvs att dom som finns mitt i galaxer är lika små dem. Men jag antar att du menar ett "lätt" svart hål?

Aftonbladet hade en liten dokumentär på deras hemsida där dom beskrev just detta scenario, fast forskarna förklarade att det svarta hålet skulle ta sig till jordens mitt och där sakta men säkert växa sig större, exponentiellt då. Alltså kan du inte bara ha ett litet svart hål liggandes på bordet som du kan peta på.

Om man nu bortser från allt detta (fortfarande förutsatt att det är ett "lätt" svart hål) så kommer du inte bara sugas in i det utan det skulle till en början bara ta några få närliggande atomer åt gången så du skulle inte känna något antagligen.

Om vi pratar om ett större svart hål skulle du antagligen dö ganska snabbt till följd av värmen som skapas vid friktionen, eller kanske bara sugas ut till en smal sträng, då skulle du nog inte känna något eftersom nervsignalerna bara kan skicka signaler till hjärnan med en viss hastighet, som det svarta hålets dragkraft övervinner (alltså signalerna kommer längre och längre ifrån hjärnan (som redan är mos för länge sen) i och med att du sugs ut till en smal sträng)

Blev lite rörigt, och det här är bara vad jag kan förställa mig kanske skulle hända

Coolt, så skulle jag vilja dö. Fatta känslan att veta att man kommer åka in i ett svart hål.
Citera
2011-01-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad0lf-Hitler
Hehe okej, såg nu att min fråga kanske var lite dum.

Men säg att åka in i ett svart hål som är 1cm i diameter, hur känns det?
Hitler, Hitler, Hitler... Du skulle bara veta. Att åka igenom ett svart hål som är 0,1 mm i diameter är inte så farligt, sådana uppstår hela tiden när du tex springer snabbt och krossar mycket sten under dina fötter.

De svarta hålen på cirka 1 cm däremot är av en helt annan kaliber. Dessa hål skulle förmodligen få en cykelolycka i 20 km/h att kännas som en massage i jämförelse. Jag vet att de provade att kasta svarta hål på varandra under ett Jackass-avsnitt. Men det är verkligen inget jag rekommenderar dig att prova hemma.
Citera
2011-01-21, 11:15
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Det är skönt. Speciellt efteråt.
Citera
2011-01-21, 11:43
Medlem
forkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad0lf-Hitler
Hade det gått att ha ett svart hål i ett laboratorium som är typ 0,1mm i diameter utan att det slukar jorden?

Och en annan fråga, hur känns det att åka in i ett svart hål som är 0,1mm i diameter?

Svarta hål har ingen radie, som betyder att tätheten är oändlig i hålet. Frågan du borde ställa dig är istället hur mycket massa som är packat inom singulariteten; vad vi vet är det endast otroligt tunga stjärnor som kan bilda dessa svarta hål. Med tanke på det skulle ett svart hål förmodligen sluka jorden, ja. Dock är jag ingen fysiker.

Om du nu vill promenera in i ett svart hål skulle du dras ut till en smal sträng och till slut slitas i stycken, då gravitationen vid dina fötter är mycket starkare än vid ditt huvud.
Citera
2011-01-21, 12:34
Medlem
Var över i usa för ett par år sedan därav var ett besök hos nasa. Vill minnas att vi fick pröva följande diameter mått; 0,8cm 1cm samt 1,2cm. Anmärknings värt är att för varje ökning med 0,1cm tre dubblas effekten hos det svarta hålet(inte helt säker på siffrorna) iaf var effekten hos 0,8 diametern helt ok medans de två större måtten var ganska obehagliga. Så mitt tips om du vill prövs detta är att du ska gå på ett ganska litet mått i början och självklart under säkerhet
Citera
2011-01-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
Var över i usa för ett par år sedan därav var ett besök hos nasa. Vill minnas att vi fick pröva följande diameter mått; 0,8cm 1cm samt 1,2cm. Anmärknings värt är att för varje ökning med 0,1cm tre dubblas effekten hos det svarta hålet(inte helt säker på siffrorna) iaf var effekten hos 0,8 diametern helt ok medans de två större måtten var ganska obehagliga. Så mitt tips om du vill prövs detta är att du ska gå på ett ganska litet mått i början och självklart under säkerhet

hmm.. BS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in