Spelade det här väldigt mycket förut. Spelade med en riktigt bra guide i någon gammal speltidning
Grundläggande: När du startar staden, så behövs endast elektricitet. Jag brukar bygga en liten klinik, och en liten grundskola, och dra ner deras budget så det matchar behovet (aningen fler sängar än patienter, aningen mer skolbänkar än elever osv.).
Man brukar utan problem klara sig upp till 5000 invånare och över. Sedan är det i princip bara köpa det de behöver. Blir kliniken överfull senare i spelet får man ersätta det med sjukhuset.
När de börjar gnälla om brandstation så kan man bygga en liten (man kan låta bli det också, och bara ploppa en ny där det börjar brinna

). Polisstation kan man också vänta länge med.
Många byggnader är rätt meningslösa, (ex. tingshus, landmärken, etc.) och bör bara byggas om man ligger på underskott.
Vägar är det bästa fortskaffningsmedlet, efter det vanliga tåg och buss. Tunnelbana kan man vänta med riktigt länge i spelet, när trafiken verkligen är utom all kontroll. Monorail och sånt använde jag inte så mycket när jag spelade, men de är typ som tågen. Det handlar väl om vad man föredrar
Hoppas det hjälpte nån, svarar gärna på fler frågor