Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
En polare har fått jobb hos securitas men via arbetsförmedlingen...han praktiserar nu 160 timmar och det är bara butiskontroll som han får jobba med, stå i en affär 10+ timmar är inte skönt. Har själv tänkt söka till Securitas men är enbart intresserad av rondväktare, hur blir det? Måste man ta all jobb man får även om det är butikskontrollering vilket jag inte är det dugg intresserad utav? Någon som kan berätta lite om hur det egentligen ligger till..?
Nu har jag inte svar ang rond (förutom att det är stressigt), men att jobba inom handels är lite speciellt. Jag jobbade extremt mycket handels för några år sedan, det blir lite vad man gör det till. Jag blev mer eller mindre proffs på att gripa, och till slut grep jag mycket på "sunt förnuft".
Detta är ju inte helt lagligt och kräver en del känsla, framförallt måste du lära dig hur tjuvarnarna rör sig i butiken (finns nästan alltid ett mönster) samt vad som talar för att någon de facto är tjuv. Det är sällan det är någon nerknarkad uteliggare som är tjuv, det är proffsen man vill åt. Vilket fall kräver detta ett ganska jobbigt och psykiskt ansträngande arbete, mycket dötid men när det väl smäller så gör det verkligen det.
Är man ung, och nymuckad som jag var, är det ett helt okej arbete. Fick ofta ut iallafall 17+ efter skatt, då det alltid blir mycket övertid osv. Jag stannade i drygt 2 år, sen var det dags för annat vilket jag är glad för idag. Tycker lite synd om grabbarna som jobbat sedan -83, är över 40 och har samma lön som jag hade