2011-01-20, 19:55
Medlem
Lyxarsles avatar
Det fattiga studentlivet. Jag satt för nåra veckor sen och surfade lite på kattmat för att se vad det är för nått mina föräldrar brukade trycka i vår lilla kisse och kom fram till att kattmat verkar innehålla mycket kött till ett lågt pris.

Visserligen är det inte lika fint kött som det "människo"kött man kan köpa på Netto för en inte allt för dyr penning men det är ändå så att man kan få i sig så mycket kött som man behöver för att klara sig till en betydligt billigare penning.

Jag inhandlade för ändamålet:
1 Bästis Kattmat Oxkött 10kg (torrfoder) 250:-
8 Bozita Katt Bitar med Älg 370g (lyxigare variant, färskt i gelé) 95:-
5 kilo frysta grönsaker från netto 100:-
Alltså 450:- mat som jag tänker mig att överleva på i minst 2 månader.

Det är inte alltid de finaste delarna av djuren utan mycket inälvor som komage och lungor etc. Jag trycker naturligtvis inte i mig detta direkt ur säcken utan har gjort ett schema som löper över en vecka och sen börjar om:

Mån
Gryta innehållande 160 gram oxkött och 80 gram grönsaker och grillkrydda

Tis
Wokade grönsaker 80 gram och 160 gram oxkött (kokar upp det först så det blir saftigt och går att steka) med salt och oregano

Ons
Soppa på 80 gram oxkött med hälften av spadet från älgköttspaketet som buljong (köttet äter jag på fredagen)

Tors
Min favorit! som är grillspett med grönsaker vid sidan av (grönsakerna är för små att trä på spettet) 160 gram oxkött får ligga i en påse med marinad (resten av älgköttsspadet med paprikapulver och bbq krydda) och extra vatten över natten till torsdagen.

Fre
240 gram oxkött och en förpackning älgkött tillagat och serverat för sig.

Till schemat kan jag tillägga att de bästa dagarna är torsdag, för att det är den godaste tillredningen, och också fredag för att jag då får käka mig riktigt mätt. Brukar äta delikatessälgen först och sen trycka i mig tråkoxen. Äter bara lunch och därför är jag mot slutet av veckan ganska hungrig. Jag hade från början två andra recept tors/fre och de recepten som nu är där på lör-sön, men jag blev efter den första veckan så trött på kattmaten att jag bestämde mej för att jag skulle ta paus på helgen och äta nudlar.

Jag är inne på min andra veckas fjärde dag och kan säga att jag inte tycker mig märkbart påverkad av kosten. Jag har visserligen varit lite instabil och lättirritabel dom senaste dagarna enligt min omgivning men det kan också bero på att jag har mycket plugg och röker mycket brass för att jag är stressad.

Jag tänkte mig väl mest tråden som en log över mitt experiment men också är det så att jag vill berätta och jag vågar inte berätta för folk i min närhet att jag äter kattmat.

Om någon vet nått om näring och liknande vore det förstås intressant att veta hur nyttigt/onyttigt denna kost är?
Är det någon annan som har/funderar på att gå över till detta alternativ? Eller kanske har ett köttalternativ som är ännu billigare?

Jag orkar inte med dom stereotypiska flashback-hatarna som tycker att allt som inte är 100% svenskt heterosexuellt och volvo är av ondo. Vänligen håll på sarkasmerna.
Citera
2011-01-20, 19:59
Bannlyst
Får du liksom...inte ont i magen,gott?

Måste prova det nån gång, men TS handen på hjärtat...Är du så fattig att du måste köpa kattmat?
Citera
2011-01-20, 20:03
Bannlyst
Du kan komma undan billigare eller lika billigt och få människomat istället, mat som dessutom är garanterat nyttig. Rotfrukter +buljong, kolsoppa etc.

Idiot.
Citera
2011-01-20, 20:05
Medlem
Vad jag har hört så är det ingen fara med att äta katt eller hundmat. Är inte helt säker men har läst någonstans att katt/hundmat i Sverige inte får innehålla några tillsatser. Du kanske kan se på förpackningen om det stämmer, i så fall verkar det ju lovande.

Lycka till!!!
Citera
2011-01-20, 20:09
Medlem
Lyxarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberlight
Får du liksom...inte ont i magen,gott?

Måste prova det nån gång, men TS handen på hjärtat...Är du så fattig att du måste köpa kattmat?

Jag sparar till att tågluffa i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av Awalisha
Vad jag har hört så är det ingen fara med att äta katt eller hundmat. Är inte helt säker men har läst någonstans att katt/hundmat i Sverige inte får innehålla några tillsatser. Du kanske kan se på förpackningen om det stämmer, i så fall verkar det ju lovande.

Lycka till!!!
Ja ok, nej jag tänker ju det att eftersom det bara är torkat? Jag hittar inte heller att det skulle vara nått skit på internet eller på säcken.
Citera
2011-01-20, 20:10
Medlem
Lyxarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KooperativSkog
Du kan komma undan billigare eller lika billigt och få människomat istället, mat som dessutom är garanterat nyttig. Rotfrukter +buljong, kolsoppa etc.

Idiot.
ja men jag tror personligen inte att människan är menad att leva som en kanin. förlåt så mycket.
Citera
2011-01-20, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxarsle
ja men jag tror personligen inte att människan är menad att leva som en kanin. förlåt så mycket.

Du har aldrig sett en livs levande och kry vegetarian? Som mår bra?

Alltså, jag tycker det du gör är idiotiskt, för kattmat innehåller ofta biprodukter som du nog inte vill ha i kroppen. Det var bland annat ett ämne som är skadligt som man funnit (har glömt namnet) men att eftersom katter inte lever mer än max 16 - 20 år så hinner de inte utveckla denna sjukdom.

Det var mer sådant jag tänkte på. Du vet inte vad du stoppar i dig. Dessutom måste det smaka hora.

Det är godare med proteinrika soppor etc.
Citera
2011-01-20, 20:34
Bannlyst
Sedan är kattmat anpassat till katter, det innehåller alltså optimala mängder näringsämnen för att passa kattens metabolism. Kanske inte det samma som för en människa? Hur mycket taurin behöver vi tex? Är det alldeles säkert att vi är i behov av samma mängd? Kattmat brukar ofta innehålla för lite av detta ämne, men hur mycket behöver du?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taurin

"Testfakta har på GP:s uppdrag gett Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) i uppdrag att analysera elva olika fabrikat av torrfoder för vuxna katter. SVA tittade bland annat på halten av den viktiga aminosyran taurin, energiinnehåll samt kvaliteten på råvarorna.
När det gäller taurinet låg alla kattmatsorter utom Friskies och Eldorado över minimigränsen 0,1 g/100g. Katter kan inte själva framställa taurin, och brist på aminosyran kan leda till såväl blindhet som tand- och pälslossning och reproduktionsstörningar."

Kan ju vara bra att ta reda på först, vad människan behöver... eller inte behöver.
Senast redigerad av KooperativSkog 2011-01-20 kl. 20:44.
Citera
2011-01-20, 20:52
Medlem
Haha fy fan va äckligt ska du verkligen äta kattmat i 2 veckor? de både ser och luktar äckligt skulle aldrig ens våga smaka på det.
Citera
2011-01-20, 21:08
Medlem
thotthes avatar
Ser bara bilden framför mig med en tallrik fylld med vidriga köttbitar i gele. Ser ut som skit och lär absolut smaka därefter.
Citera
2011-01-20, 21:10
Medlem
Jag råder dig att avbryta din diet snarast, kattmat innehåller standardiserade mängder taurin. En substans nödvändig för bl.a katter för att dom inte kan syntetisera detta i sin kropp. Det verkar va relativt odokumenterat vad dagligt intag orsakar hos männskor, men taurin kan vara en av orsakerna till en relativt ovanlig hudsjukdom enl. wikipedia etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

Nu innehåller ju energidryckor också höga mängder taurin, bl.a för att taurin reglerar muskelsammandragningar och hjärtrytm.
Citera
2011-01-20, 22:06
Medlem
Lyxarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KooperativSkog
Du har aldrig sett en livs levande och kry vegetarian? Som mår bra?

Alltså, jag tycker det du gör är idiotiskt, för kattmat innehåller ofta biprodukter som du nog inte vill ha i kroppen. Det var bland annat ett ämne som är skadligt som man funnit (har glömt namnet) men att eftersom katter inte lever mer än max 16 - 20 år så hinner de inte utveckla denna sjukdom.

Det var mer sådant jag tänkte på. Du vet inte vad du stoppar i dig. Dessutom måste det smaka hora.

Det är godare med proteinrika soppor etc.
Hej. Jag har all respekt för att folk som gillar vegetariskt också vill äta det. För mig är dock en "riktig" måltid en måltid MED kött. Och det är faktiskt - tro det eller ej - helt Ok om man lagar till det. Det tycker jag inte om vegetariskt de e inte äckligt men det är bara så otillfredställande det känns helt enkelt som att äta sallad och inte mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in