2011-01-20, 18:58
Medlem
MrBoys avatar
Får man bort eventuella mögelgifter på mandel om man tar bort skalet? Ja om man alltså tex. skållar dem, dvs kokar dem en kort stund så att man lätt kan få bort skalet. Tänkte att gifterna sitter i skalet kanske. Någon som vet?
Citera
2011-01-20, 23:12
Medlem
Fjoddes avatar
Satsa inte på det, mycelet sitter med största säkerhet i själva mandeln och med detta även, det eventuella, toxinet.
Släng dem, du hettar inte upp dem tillräckligt mycket genom blanchering och toxin går inte sönder av värme.
Citera
2011-01-21, 22:54
Medlem
MrBoys avatar
Tack så mycket för svar.
Citera
2011-01-21, 22:55
Medlem
OmgUrFaces avatar
Bara släng det, ta ett nytt...eller du menar kanske hela paketet. Köp nytt paket i sånna fall
Citera
2016-02-23, 19:47
Medlem
rymdsols avatar
Vad är det här som ni pratar om, toxin i mandel? Jag har vid 2 olika tillfällen när jag ätit mandel fått ett par mandlar som var riktigt starka. Det kändes precis som om man skulle spruta parfym i munnen. Vad är det för något? Är det vad ni pratar om?
Citera
2016-02-23, 19:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Vad är det här som ni pratar om, toxin i mandel? Jag har vid 2 olika tillfällen när jag ätit mandel fått ett par mandlar som var riktigt starka. Det kändes precis som om man skulle spruta parfym i munnen. Vad är det för något? Är det vad ni pratar om?
Bittermandel?
Citera
2016-02-23, 21:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Nja, de smakar riktigt extremt bittert, de är i princip helt oätliga när det gått långt nog.
Gammel dansk är rena lena gatan att jämföra med.

Det är ett mögelgift som heter aflatoxin som det handlar om.
Räknas till ett av det mest cancerogena ämnena man känner till.
Skrumpna, mögliga nötter och mandlar mm utsätts för dem (mögelsvamparna) ibland vid undermålig lagring.

Men jag rekommenderar att kasta/spotta ut alla mandlar, nötter och andra livsmedel i riskgruppen som smakar konstigt. Det är inget ämne att leka med, milt uttryckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in