2011-01-20, 15:03
Medlem
rosalakans avatar
Hej!

Hoppas jag postade rtt hehe.

Det r nmligen s hr att jag har Ubuntu 10.10 p min ena hrddisk och vill installera Windows 7 p min andra. Det jag vill kunna gra r att nr jag startar datorn s vill jag vlja vilket OS jag skall starta. Kallas det (multi-boot?). Om jag minns rtt s sg jag ngot i BOIS som man kunde g in p som hette multi operative system eller ngot sdant, r det s enkelt att endast aktivera det eller mste jag installera ett ytterligare program fr att skta det hela? Undrar ven om det r ngot specifikt man skall tnka p nr man installerar Windows 7 efter Ubuntu 10.10

Tack!
Citera
2011-01-20, 15:07
Medlem
har gjort desamma med min dator och om jag kommer ihg rtt s kommer det automatiskt komma upp att du kan vlja OS efter att du har installerat Win 7. Och ja tror ven att de kalla dual-boot och inte multi boot, eller nt
Citera
2011-01-20, 15:17
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpO0KIe
har gjort desamma med min dator och om jag kommer ihg rtt s kommer det automatiskt komma upp att du kan vlja OS efter att du har installerat Win 7. Och ja tror ven att de kalla dual-boot och inte multi boot, eller nt

Tackar! S d r det troligtvis bara att aktivera det alternativet i BIOS eller ?
Citera
2011-01-20, 15:26
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpO0KIe
Det gller vl bara om man installerar Windows 7 frst?
Citera
2011-01-20, 15:37
Medlem
sveasfanas avatar
Jag testade en gng att installera ubuntu med hjlp av wubi, som installerar ubuntu som ett vanligt program inne i windows 7, som du sen kan ta bort via kontrollpanelen, och d fr man vlja i uppstarten av datorn om du vill logga in p ubuntu eller windows. Ltt som en pltt! Det kanske du kan testa fre du brjar mixtra med annat.. ett frslag bara.
Citera
2011-01-20, 16:14
Medlem
-Mackan-s avatar
Jag vet att det funkar att kra ubuntu 10.10 brevid w7 men jag vet inte on w7 ger en mjligheten att dual-boota. Jag hade frst w7 p datorn sen installerade jag ubuntu och d kommer dual-boot automatiskt. S troligen behver du inte fixa ngot i BIOS. Partitionera om frn ubuntu s du har en frdig partition till w7, annars tror jag att w7 kan f fr sig att ta upp hela disken
Citera
2011-01-20, 18:42
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mackan-
Jag vet att det funkar att kra ubuntu 10.10 brevid w7 men jag vet inte on w7 ger en mjligheten att dual-boota. Jag hade frst w7 p datorn sen installerade jag ubuntu och d kommer dual-boot automatiskt. S troligen behver du inte fixa ngot i BIOS. Partitionera om frn ubuntu s du har en frdig partition till w7, annars tror jag att w7 kan f fr sig att ta upp hela disken

Jag har tv diskar skall kra Ubuntu p den ena och W7 p den andra s det borde vll vara omjligt, eller du menar att jag skall partitionera om HDDn som jag har ubuntu p fr att sedan anvnda Ubuntu och W7 p den disken? Dvs att jag har tv olika OS p en HDD?
Citera
2011-01-30, 01:40
Medlem
-Mackan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalakan
Jag har tv diskar skall kra Ubuntu p den ena och W7 p den andra s det borde vll vara omjligt, eller du menar att jag skall partitionera om HDDn som jag har ubuntu p fr att sedan anvnda Ubuntu och W7 p den disken? Dvs att jag har tv olika OS p en HDD?
Jag hade krt 2OS p 1 HDD ja. Dels fr att jag r lat och orkar inte kolla hur man ska fixa det ordentligt. Och dels fr att jag vet att det funkar finfint
Citera
2011-01-30, 12:55
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mackan-
Jag hade krt 2OS p 1 HDD ja. Dels fr att jag r lat och orkar inte kolla hur man ska fixa det ordentligt. Och dels fr att jag vet att det funkar finfint

Okej thanks! Har endast Windows 7 nu men skall installera Ubuntu p den hr hrddisken d det verkar vldigt simpelt att gra en Ubuntu installation via Windows 7.

Passar p att frga hr nr jag nd r igng!

Behver aktivera mitt nedladdade Windows 7. Vad r bst att anvnda sig av och finns det ngra uppdateringar jag kommer behva avinstallera?

Tack p frhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in