2011-01-20, 15:03
Medlem
rosalakans avatar
Hej!

Hoppas jag postade rätt hehe.

Det är nämligen så här att jag har Ubuntu 10.10 på min ena hårddisk och vill installera Windows 7 på min andra. Det jag vill kunna göra är att när jag startar datorn så vill jag välja vilket OS jag skall starta. Kallas det (multi-boot?). Om jag minns rätt så såg jag något i BOIS som man kunde gå in på som hette multi operative system eller något sådant, är det så enkelt att endast aktivera det eller måste jag installera ett ytterligare program för att sköta det hela? Undrar även om det är något specifikt man skall tänka på när man installerar Windows 7 efter Ubuntu 10.10

Tack!
Citera
2011-01-20, 15:07
Medlem
har gjort desamma med min dator och om jag kommer ihåg rätt så kommer det automatiskt komma upp att du kan välja OS efter att du har installerat Win 7. Och ja tror även att de kalla dual-boot och inte multi boot, eller nåt
Citera
2011-01-20, 15:17
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpO0KIe
har gjort desamma med min dator och om jag kommer ihåg rätt så kommer det automatiskt komma upp att du kan välja OS efter att du har installerat Win 7. Och ja tror även att de kalla dual-boot och inte multi boot, eller nåt

Tackar! Så då är det troligtvis bara att aktivera det alternativet i BIOS eller ?
Citera
2011-01-20, 15:26
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpO0KIe
Det gäller väl bara om man installerar Windows 7 först?
Citera
2011-01-20, 15:37
Medlem
sveasfanas avatar
Jag testade en gång att installera ubuntu med hjälp av wubi, som installerar ubuntu som ett vanligt program inne i windows 7, som du sen kan ta bort via kontrollpanelen, och då får man välja i uppstarten av datorn om du vill logga in på ubuntu eller windows. Lätt som en plätt! Det kanske du kan testa före du börjar mixtra med annat.. ett förslag bara.
Citera
2011-01-20, 16:14
Medlem
-Mackan-s avatar
Jag vet att det funkar att köra ubuntu 10.10 brevid w7 men jag vet inte on w7 ger en möjligheten att dual-boota. Jag hade först w7 på datorn sen installerade jag ubuntu och då kommer dual-boot automatiskt. Så troligen behöver du inte fixa något i BIOS. Partitionera om från ubuntu så du har en färdig partition till w7, annars tror jag att w7 kan få för sig att äta upp hela disken
Citera
2011-01-20, 18:42
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mackan-
Jag vet att det funkar att köra ubuntu 10.10 brevid w7 men jag vet inte on w7 ger en möjligheten att dual-boota. Jag hade först w7 på datorn sen installerade jag ubuntu och då kommer dual-boot automatiskt. Så troligen behöver du inte fixa något i BIOS. Partitionera om från ubuntu så du har en färdig partition till w7, annars tror jag att w7 kan få för sig att äta upp hela disken

Jag har två diskar skall köra Ubuntu på den ena och W7 på den andra så det borde väll vara omöjligt, eller du menar att jag skall partitionera om HDDn som jag har ubuntu på för att sedan använda Ubuntu och W7 på den disken? Dvs att jag har två olika OS på en HDD?
Citera
2011-01-30, 01:40
Medlem
-Mackan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalakan
Jag har två diskar skall köra Ubuntu på den ena och W7 på den andra så det borde väll vara omöjligt, eller du menar att jag skall partitionera om HDDn som jag har ubuntu på för att sedan använda Ubuntu och W7 på den disken? Dvs att jag har två olika OS på en HDD?
Jag hade kört 2OS på 1 HDD ja. Dels för att jag är lat och orkar inte kolla hur man ska fixa det ordentligt. Och dels för att jag vet att det funkar finfint
Citera
2011-01-30, 12:55
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mackan-
Jag hade kört 2OS på 1 HDD ja. Dels för att jag är lat och orkar inte kolla hur man ska fixa det ordentligt. Och dels för att jag vet att det funkar finfint

Okej thanks! Har endast Windows 7 nu men skall installera Ubuntu på den här hårddisken då det verkar väldigt simpelt att göra en Ubuntu installation via Windows 7.

Passar på att fråga här när jag ändå är igång!

Behöver aktivera mitt nedladdade Windows 7. Vad är bäst att använda sig av och finns det några uppdateringar jag kommer behöva avinstallera?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in