2011-01-20, 14:39
Medlem
RiddareRalfs avatar
Jag har alltid varit fascinerad över hur priserna räknas ut och hur man tar sig från A till B så billigt som möjligt.

T.ex så har jag sett att det ibland är billigare att ta en resa i stil med detta:
A->C->B.
Detta blir då billigare än
A->B.

Men en riktigt konstig sak som jag var med om förra veckan var att:
En resa tur & retur kostade 6800.
ENDAST TUR kostade 8700kr.

Då jag endast ville ha tur, så köpte jag självklart en tur & retur för att komma undan billigare, men hur går det egentligen till när det här händer?

Jag kan anta att det blir dyrare pga flygskatter, diverse avgifter och annat jag inte har haft med i räkningen.

Men exakt hur går det till?
Citera
2011-01-20, 16:24
Medlem
fliermans avatar
Flygpriser är oerhört komplicerat så omöjligt att besvara på ett enkelt sätt och olika bolag gör på olika sätt beroende på om de bara flyger t.e.x charter, A-B eller nätverksbolag som SAS.

Gällande enkelpriser så har vissa bolag inga enkelpriser som är rabatterade eller väldigt lite rabatterade medan deras t/r priser är mer rabatterade = Enkel kan vara dyrare än tur och retur

De vill helst att om du ska flyga t/r att du gör det med dem ist för enkel med dem åt ena hållet och enkel hem med annat bolag. Så om du ska flyga hem också blir det enklare för dig att boka på ett bolag och de får hela affären.
Citera
2011-01-20, 19:01
Medlem
Cliffaks avatar
Problemet uppstår ju om man skulle vilja rutta sig A->B->C->A i så fall, man vill ju inte att resan A->B ska bli dyrare..
Citera
2011-01-20, 19:58
Medlem
Ibland kan det vara billigare att flyga A->B->C än A->B.
Ett trick man kan göra då är att boka A->B->C men strunta i sträckan B->C. Det brukar kallas "Hidden city ticketing" och är i strid med flygbolagens villkor.

Anledningar till ett sådan prissätting kan vara bristnade konkurrens på rutten A->B som gör att flygbolaget kan ta ut monopolistiska priser. A->B->C kan vara ett oattraktivt sätt att resa A->C som kanske är en hårt konkurrensutsatt rutt, och då kan man fylla stolar som kanske annars skulle stått tomma (vilket kanske delvis förklaras av att man tar ut monopolistiska priser på A->B) med priskänsliga resenärer på sträckan A->C som annars hade valt ett annat bolag för att denna rutt är hårt konkurrensutsatt.

Flygbolag försöker ofta prisdiskriminera genom att förknippa olika regler med olika biljetter (ett klassiskt exempel är att på en billig t.o.r. kräva att man stannar över en lördag, vilket diskvalificerar affärsresenärer som därmed måste köpa en dyrare biljett, medan mer priskänsliga turister som inte hade rest till det högre priset kan lockas).
Att man har kunnat göra det har till stor del berott på bristande konkurrens, vilket nu har börjat förändras.

http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination
Citera
2011-01-25, 11:20
Medlem
Kyiwvis avatar
Det finns hela böcker om flygbiljetternas prissättning, läs en sådan så kan det bli lite klarare. Nu minns jag tyvärr inga namn. Att A->C->B är billigare än direktflyg är förmodligen för att mycket trafik går mellan A och C och C och B, men däremot inte A och B - C är en så kallad nodstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in