2011-01-19, 22:25
Medlem
blond1ess avatar
Jag vet inte om jag är ensam om detta, men när jag gick på dagis fick vi ofta nånting som kallas för "fillibabba" som mellis. Typ en slaskig kräm som smakar sött och gott, men mer lättflytande typ.

Någon mer än jag som känner igen denna maträtt, och ännu bättre - någon som har ett recept liggandes?
Citera
2011-01-19, 22:32
Medlem
peaceprojects avatar
Det kanske är just det, "kräm"
Finns ju i massvis med smaker. Hallon, jordgubb, you name it!
Eller var det mera kletigt?
Jag tror dessutom att filibabba var ett internt använt namn som någon på dagiset ansåg passa bra in på just den rätten.
För "mums filibabba" används ju för att beskriva goda saker.
Det enda jag hittar är http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/R...?RecipeId=5963

Peace
Senast redigerad av peaceproject 2011-01-19 kl. 22:36.
Citera
2011-01-19, 23:35
Medlem
Todeswalzs avatar
Det kan inte vara apelsinfil eller något liknande (dvs. filmjölk + juicekoncentrat)? Det var det bästa jag visste när jag gick på dagis och av namnet att döma känns det rimligt. Sen tror jag iofs att du hade kommit på vad det var för något om det var just apelsinfil du undrade över.

EDIT: Din beskrivning påminner mer om saftsoppa.
Citera
2011-01-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blond1es
Jag vet inte om jag är ensam om detta, men när jag gick på dagis fick vi ofta nånting som kallas för "fillibabba" som mellis. Typ en slaskig kräm som smakar sött och gott, men mer lättflytande typ.

Någon mer än jag som känner igen denna maträtt, och ännu bättre - någon som har ett recept liggandes?
På många dagis bandar de filmjölk med fruktkrämspulver t.ex hallon eler jordgubb. Kan det vara det du söker. Enklast är väl att fråga någon personal från ditt dagis. De tycker nog att det är kul om du som vuxen tar kontakt med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in