2011-01-19, 21:25
Medlem
Dr.Buses avatar
Hej.
Ska sälja min bil för 80 000kr.

Personen som ska köpa bilen ska ta ett banklån. Om jag har förstått saken rätt så behöver han lägga 20% själv.

Han har inte 20% själv så han kommer säga till banken att bilen kostar 100 000kr istället. Då får han ut 80 000kr.

Köparen har fastjobb och har fått lånet beviljat.

Det jag undrar, kommer det bli några problem för mig? Jag vill inte att det ska bli några problem när vi skriver kvittot, att det t.ex står 100k istället för 80k för bilen.

Med vänliga hälsningar/
Citera
2011-01-19, 21:28
Medlem
duffsters avatar
Kontantinsats gäller väl enbart om man köper hos bilhandlare, eller?
Citera
2011-01-19, 21:29
Medlem
Kom ihåg: Inga pengar ingen bil
Citera
2011-01-19, 21:31
Medlem
Charlie.Chaplins avatar
får du dina 80 000 tusen ,då är det klart,sen får han som tar billånet göra hur han vill med banken
svårare än så är det inte.
Citera
2011-01-19, 21:35
Medlem
Chillas avatar
Precis ,då får han så fall förfalska ett kvitto om banken vill se ett kvitto på 100 000 kr.
Det är ju inte ditt problem om han gör det
Citera
2011-01-19, 21:40
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Kräv cash, postväxel eller liknande lösning. Banköverföring?
Som någon sa: inga pengar = ingen bil.

Att han sedan köper din bil för knarkpengar eller lånade pengar är inte ditt problem.
Citera
2011-01-19, 21:42
Medlem
Dr.Seusss avatar
Vill hans bank se ett kvitto på bilköpet är det hans problem, inte ditt... Se bara till att du får pengarna innan du lämnar över bilnycklarna
Citera
2011-01-19, 21:43
Medlem
Dr.Seusss avatar
Postväxel är ju ingen dum idé... då slipper båda parter vänta...
Senast redigerad av Dr.Seuss 2011-01-19 kl. 21:46. Anledning: fel
Citera
2011-01-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duffster
Kontantinsats gäller väl enbart om man köper hos bilhandlare, eller?

Japp... Eller rättare sagt gäller billån endast vid köp från auktoriserade bilhandlare. Så med tanke på vad Ts hittills skrivit får vi utgå från att han är auktoriserad bilhandlare. Sen får vi såklart också tycka att det är riktigt, riktigt skumt att han inte har koll på vad som gäller....
Citera
2011-01-19, 22:06
Medlem
Dr.Buses avatar
Självklart. Inga pengar = Ingen bil

Det jag undra var om jag skapa problem för mig själv när köparen ljuger för banken.

Efter att ha läst på lite snabbt om billån, så ser jag att man inte får köpa av privatperson.
Vet att han har tagit lånet av en storbank, så jag får ringa och prata med honom imorgon och upplysa honom om detta.

Tack så mycket.
Citera
2011-01-19, 22:30
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Buse
Självklart. Inga pengar = Ingen bil

Det jag undra var om jag skapa problem för mig själv när köparen ljuger för banken.

Efter att ha läst på lite snabbt om billån, så ser jag att man inte får köpa av privatperson.
Vet att han har tagit lånet av en storbank, så jag får ringa och prata med honom imorgon och upplysa honom om detta.

Tack så mycket.
Har han tagit en specifikt billån då? Ett blancolån låter ju mer troligt...
Citera
2011-01-19, 23:57
Medlem
storm79s avatar
Ett BIL-lån betalas inte ut till privatpersonen, det går direkt till bilhandlaren. Så jag tvivlar på att ert upplägg kommer fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in