2011-01-19, 21:02
Medlem
Vet att man kan dra ett relä med Python via den seriella porten på datorn. Men hur man gör det via USB har jag inte lycktas Googla mig till. Är det någon här som vet?
Vill styra en kamera med Python...
Tack tack!
Citera
2011-01-19, 21:08
Medlem
Du har alltså en USB-Seriell konverterare då eller? Om du har det så antar jag att du kan behandla den som vilken seriell port som vanligt. Vilket OS rullar den på?
Citera
2011-01-19, 23:15
Medlem
Näe, jag har ingen sån. Vad jag vill göra är att på enklaste sätt dra ett relä med datorn och Python. Till min förtret insåg jag att det bara finns USB-portar i datorn.
Så med en sån konverterare får jag usb-porten att uppföra sig som en seriell port?
OS är Win XP.
Senast redigerad av brr 2011-01-19 kl. 23:42. Anledning: Tillägg
Citera
2011-01-19, 23:41
Medlem
understrecks avatar
Jag har använt pyserial för att kommunicera mellan dator-mobil via usb. Finns även ett bibliotek som heter pyusb.
Citera
2011-01-20, 00:00
Medlem
Jag behöver ingen intelligent kommunikation, utan det räcker med att kunna styra när det är spänning på en av kontakterna i USB-uttaget. Jag har bara inte lyckats klura ut hur man i pyusb kan göra det. Det går kanske inte heller.
Citera
2011-01-21, 10:11
Medlem
mrPythons avatar
USB-porten tillhandahåller följande signaler (USB 1.x/2.x):

Pin 1 VCC (+5 V)
Pin 2 Data-
Pin 3 Data+
Pin 4 Ground

Dessa signaler delas av samtliga enheter som är anslutna till porten. Även om bara en enhet är ansluten, så är det omöjligt att styra ens en LED (kan kanske vara möjligt om man skriver en egen drivrutin till PC:ns hårdva, vilket är överkurs).
Ytterligare info: GOOGLA...

Med en USB-RS232 omvandlare som tillhandahåller kontrollsignaler för att styra dataflödet i RS232-gränssnittet (RTS m.fl.) så ska det vara möjligt att styra en lysdiod direkt eller ett relä om en transistor används som förstärkare.
Citera
2011-01-21, 10:44
Medlem
Japp, har insett att det inte går att styra direkt på usb-porten. Så det blir en omvandlare. Eller en Arduino som verkade kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in