2011-01-19, 19:09
Medlem
FloW912s avatar
Hejsan kära FB-vänner,
jag har nyligen formaterat min dator till win 7 64bit.
Jag hade tidigare win vista 64bit
och jag märkte att jag fick problem med vissa spel när jag skulle starta dom.

När jag startar spelet så börjar skärmen att "scrolla", tänk er supermario till snes fast skärmen rör sig från vänster till höger hur snabbt som helst, ungefär så ser det ut.
Spelen jag fått problem med är:

Greed Corp (problem både i win vista och win7)

NFS Shift (Win 7)

och ett gäng andra spel i vista.

Här är min Hårdvarukonfiguration

Amd athlonX2 dual core 4000+ 2,10 GHz
4gb ram
XFX HD4670.

(dags att uppgradera processor och moderkort jag vet)

Det jag tror är problemet är att direct x eller bara kompitabiliteten till win7 64bit som spökar men jag vet inte, har aldrig stött på liknande problem och googlande i timtal har inte inte gjort mig visare på något sätt tyvärr
Citera
2011-01-20, 19:07
Medlem
rosalakans avatar
Har du testat att ladda ner nya drivrutiner till ditt grafikkort?
Citera
2011-01-21, 00:08
Medlem
FloW912s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalakan
Har du testat att ladda ner nya drivrutiner till ditt grafikkort?

Det glömde jag att skriva men det har jag gjort.

Tilläggas kan att spelet greed corp funkade första starten innan jag installerade de nya drivrutinerna, sen la det ner helt och bara "scrollar fram"
blir väldigt ledsamt när man sett fram emot att spela ett spel och så funkar det inte , då vill man bara spela det mer -.-
Citera
2011-01-21, 00:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Kör du med rätt upplösning för din skärm? Har du för hög upplösning kan kanterna på bilden hamna utanför skärmen och bilden scrollar åt det håll man rör sig.
Citera
2011-01-21, 01:52
Medlem
SkoterBengts avatar
Prova köra spelet i kompbalitetsläge för vista eller xp då?

Du kanske tagit ner fel drivrutiner? du måste ha för x64 om du har x64...
Citera
2011-01-21, 11:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du kollat på speltillverkarnas webbplats ifall det finns patchar etc. till spelen??

Har du kollat på tillverkarens Supportsidor???
Citera
2011-01-21, 12:14
Medlem
cannaBes avatar
Fick du frågan om att installera DirectX under någon av spel-installationerna?

Testa att uppgradera den manuellt annars, alternativt att du kollar på skivan till respektive spel. Det brukar ligga en mapp som heter "DirectX" med en installationsfil.
Citera
2011-01-21, 23:46
Medlem
FloW912s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Kör du med rätt upplösning för din skärm? Har du för hög upplösning kan kanterna på bilden hamna utanför skärmen och bilden scrollar åt det håll man rör sig.

Detta har jag aldrig varit med om innan och det kan det faktiskt mycket möjligt vara! detta skall jag testa och återkomma med rapport efteråt!

Citat:
Ursprungligen postat av SkoterBengt
Prova köra spelet i kompbalitetsläge för vista eller xp då?

Du kanske tagit ner fel drivrutiner? du måste ha för x64 om du har x64...

Det vet jag, och jag har tagit ner rätt drivrutiner, tror inte ens du kan installera 32bitars drivrutiner på ett 64bitars.
Kompabilitetsläge är det inte då det brukar vara det första jag provar att ändra.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du kollat på speltillverkarnas webbplats ifall det finns patchar etc. till spelen??

Har du kollat på tillverkarens Supportsidor???

Har kollat på supportsidorna i fråga men inte hittat något som liknar det problem jag har

Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Fick du frågan om att installera DirectX under någon av spel-installationerna?

Testa att uppgradera den manuellt annars, alternativt att du kollar på skivan till respektive spel. Det brukar ligga en mapp som heter "DirectX" med en installationsfil.

Har installerat det direkt i installationen och manuellt, detta har inte löst några problem tyvärr.
Citera
2011-01-21, 23:48
Medlem
FloW912s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

Det var något så enkelt som detta! tack för tipset, hade aldrig kommit på det själv då jag aldrig hört talas om att det kan bli så!

Problemet löst tråd kan låsas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in