2011-01-19, 17:12
Medlem
Omegachrs avatar
Som ni ser i bilden jag länkar till så har jag en hårddisk på 232,2 Gb. Som ni säkert förstår från mina tidigare trådar är det en dual boot med Win7 och Ubuntu 10.10. http://img412.imageshack.us/img412/1471/skrmbildmy.png

Frågor
1. Om jag skulle vilja installera ett annat distro av linux istället för ubuntu 10.10 kan jag i så fall formatera: /dev/sda 3,5,6.För att sedan göra en ny dual boot på den formaterade delen, går det?

2. Om jag skall installera ett OS genom manuell partionering räcker det med tre stycken delar i en partion: /, /home, swap? Eller behöver jag /boot mm.

3. Om svaret på fråga två är ja, är detta en bra uppdelning av OSet:
/ 15Gb
/home 45 Gb
swap 5 Gb

Ps. För de som undrar varför det gick så dåligt med Linux i början var på grund utav att jag har Nvidia Ion 2, som växlar mellan två grafikkort. Detta skapade problemen med att jag enbart kom fram till root menyn.
Citera
2011-01-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegachr
Som ni ser i bilden jag länkar till så har jag en hårddisk på 232,2 Gb. Som ni säkert förstår från mina tidigare trådar är det en dual boot med Win7 och Ubuntu 10.10. http://img412.imageshack.us/img412/1471/skrmbildmy.png

Frågor
1. Om jag skulle vilja installera ett annat distro av linux istället för ubuntu 10.10 kan jag i så fall formatera: /dev/sda 3,5,6.För att sedan göra en ny dual boot på den formaterade delen, går det?

2. Om jag skall installera ett OS genom manuell partionering räcker det med tre stycken delar i en partion: /, /home, swap? Eller behöver jag /boot mm.

/ 15Gb
/home 45 Gb
swap 5 Gb

Ps. För de som undrar varför det gick så dåligt med Linux i början var på grund utav att jag har Nvidia Ion 2, som växlar mellan två grafikkort. Detta skapade problemen med att jag enbart kom fram till root menyn.

1:
Ja, det är inga problem. Bara ta bort och partionera om hur du vill.

2:
Ja, det går. Men det finns fördelar med att ha en /boot, den ska också helst vara en primary och inte logical. boot-partitionen kan du med fördel formatera som ext2 då journaling är onödigt på en så liten partition. Helst ska den också vara på de första 1024 cylindrarna.

Allt detta är nog egentligen onödigt nu för tiden, men det känns lite naturligare för mig... Du kan få ett fullt fungerande system utan en egen boot partition.

3:
Ja, lite onödigt mycket swap bara. En tum-regel för swap-storlek jag brukar köra på är 2*ram, men max 2GB.
Citera
2011-01-20, 19:26
Medlem
Omegachrs avatar
Tack för svaret!

I vilken storlek skall /boot ligga på?
Citera
2011-01-20, 20:55
Medlem
piezos avatar
Citat:
Tack för svaret!

min /boot ligger runt 11mb, så lite mer än så för att inte flaska partionen, kanske runt 100mb för att vara på säkra sidan.
Citera
2011-01-20, 20:56
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Citat:
Tack för svaret!

Mitt Arch Linux använder 15 av 40mb. FreeBSD använder 151mb (har ingen dedikerad partition där).
Citera
2011-01-21, 19:48
Medlem
Omegachrs avatar
En sista koll innan jag formaterar hårddiskarna; /dev/sda 3,5,6. Windows 7 kommer inte att påverkas av det och gör detta att all data från Ubuntu försvinner, vilket jag vill.
Citera
2011-01-22, 01:42
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Frågor

Ja, förutsatt att det inte är windowspartitioner. Är du osäker på det så posta output från kommandot:
sudo fdisk -l /dev/sda

Bootloadern lägger ubuntu säkert inte på nån av dem utan på MBR men det behöver du inte tänka på om det är vad din sista fråga handlade om.

Citat:

/ 15Gb
/home 45 Gb
swap 5 Gb

Två frågor samma svar:

Du kan komma undan med enbart en rootpartition men oftast finns skäl att lägga upp det annorlunda. Exakt hur beror förstås på din hårdvara och vad maskinen ska användas till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in