• 1
  • 2
2004-08-13, 11:05
Medlem
nebutsdutss avatar
Ponera att du lever under andra världskrigets tid och du är av judisk börd.
Du och dina två barn (en pojke 5 år) och (en flicka 6 år) är tillfångatagna av nazisterna och ska transporteras till ett straffläger/arbetsläger.

När ni ska äntra bussarna med destination lägret så kliver en SS sergant fram och säger till dig; - Du får bara ta med dig ett av barnen dit, ett av barnen måste du lämna här åt sitt öde och det barnet kommer sannolikt att dödas av oss efter olika experiment vi sysslar med inom SS. Om du inte KAN välja så dödar vi er alla tre nu på fläcken!

FRÅGA; Hur hade NI gjort? Hur hade ni resonerat? En måste bort annars mördas ni alla tre.
Citera
2004-08-13, 14:13
Bannlyst
Jag skulle alltså vara en jude, isf. blir det nog det sista alternativet.
Citera
2004-08-13, 15:21
Medlem
Lisa Regerar!s avatar
Jag skulle nog lämna kvar pojken. Jag tror nog att jag skulle vara mer fäst vid min dotter som var min förstfödda.
Citera
2004-08-13, 15:25
Medlem
P3tters avatar
Fan omöjligt att sätta sig in i den situationen ju
Citera
2004-08-13, 15:45
Medlem
Codreanus avatar
Jag hade kallat dem antisemiter och därmed fått dem inspärrade i minst sex månader.

Nej men allvarligt. Jag hade diskuterat lite med dem och kommit fram till lösningen att jag stannar och mina barn åker iväg. Det är ju endå två som ska åka, då kan lika gärna mina barn göra det.
Citera
2004-08-13, 23:03
Medlem
ericfjortondes avatar
Den här frågeställningen måste vara inspirerad av "Sofies val". Finns som film med Meryl Streep i huvudrollen. Hon blir tvungen att välja vilket av sina två barn som måste stanna kvar i koncentrationslägret.
Citera
2004-08-14, 00:53
Medlem
herr psykfalls avatar
kamelspya..
Citera
2004-08-14, 01:33
Medlem
Evil_Santas avatar
Hade slaktat den jäveln.
Citera
2004-08-14, 10:51
Medlem
nebutsdutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr psykfall
kamelspya..
Exakt, din suger fortfarande , det är så här det ska se ut, lite konkurrans får du stå ut med
Citera
2004-08-14, 11:55
Medlem
herr psykfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Exakt, din suger fortfarande , det är så här det ska se ut, lite konkurrans får du stå ut med

jaja.. synd att du inte kom på själva idén själv bara..

men jag ska inte tjata mer om det jag har ingen copyright.

jag hade sett till att alla dog.
Citera
2004-08-14, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Ponera att du lever under andra världskrigets tid och du är av judisk börd.
Du och dina två barn (en pojke 5 år) och (en flicka 6 år) är tillfångatagna av nazisterna och ska transporteras till ett straffläger/arbetsläger.

När ni ska äntra bussarna med destination lägret så kliver en SS sergant fram och säger till dig; - Du får bara ta med dig ett av barnen dit, ett av barnen måste du lämna här åt sitt öde och det barnet kommer sannolikt att dödas av oss efter olika experiment vi sysslar med inom SS. Om du inte KAN välja så dödar vi er alla tre nu på fläcken!

FRÅGA; Hur hade NI gjort? Hur hade ni resonerat? En måste bort annars mördas ni alla tre.

Gammal klassisk variant som uttalade utilitarister brukar köra med (förment distinktion gentemot deontologiska moralabsolutister), implicerande att den gamle räven Kant bara skulle ha stått och låtit sig och de andra två dräpas - no way, José (eller som någon översättare, enligt den obetalbara översättningstråden i Film, hade fått till det; "Sällan Stellan").
Citera
2004-08-15, 14:44
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Jag skulle alltså vara en jude, isf. blir det nog det sista alternativet.

Du måste vara palestinier som har fått hela din familj sprängd av en israelisk misil?

Var kommer grunden till detta judehat ifrån annars?
Kan det vara blöjnassar som säger död åt judar bara för att Adolf Hitler ville ha det så?

Min egen uppfattning är att folk är avundsjuka på judars ekonomiska framgångar och därmed hatas dom.

Att skylla på att dom är en oren ras är så jävla gammalmodigt och UTE!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in