• 4
  • 5
2025-02-26, 19:10
Medlem
Adelaides avatar
Drakar kanske egentligen bara var såna där stora fladdermöss?
Citera
2025-02-28, 10:29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Kanske låter som en väldigt dum fråga!

Men jag har funderat lite, jag minns en dokumentär jag såg för ett par år sedan där de hade hittat ett drak-kadaver i en isgrotta uppe i något berg.
Trots min unga ålder så var jag väldigt skeptisk till att detta var äkta och är det fortfarande, skulle det inte ha uppmärksammats liite mer i media ifall det nu var äkta?

Med denna tråden vill jag diskutera sannolikheten att drakar har funnits, både för och motargument!

Mina argument för dessa är att de troligtvis uppstod i samband med dinosaurierna, det finns djur än idag som har förmåga att producera olika element (fiskar som producerar el, reptiler som är dödligt giftiga).

Bland annat ett skalbaggssläkte vid namn Brachinus crepitans som har något annat system i sin kropp vad gäller gift och försvarsmekanism.
Giftkörteln består av två kammare som innehåller hydrokinoner och väteperoxid, och båda mynnar av i kroppsytan.
Den yttre kammaren innehåller speciella enzymer, katalaser och peroxidaser.
När baggen känner sig hotad så tömmer den ena kammarens innehåll till den andra kammaren så att en kemisk reaktion bildas, och gör då att den framkallar en liten form av eld- man bränner sig på baggen.
"Väteperoxiden bryts ner, varvid syrgas bildas och oxiderar hydrokinonerna. Reaktionerna leder till en så kraftig värmeutveckling att man kan bränna sig".

Självklart är det skillnad på en skalbagge och en reptil!
Dock har jag hört (troligtvis dokumentären) att draken inte kunde spruta eld utan att äta ett speciellt ämne som jag tror kom från bergen.
Jag gissar på att ämnet var något brännbart grundämne, obviously

Iallafall, man kan även frångå eldfunktionen och ändå tänka på drakar, kanske har de funnits men att de inte kunde spruta eld?
Som vi vet så får historier alltid en bättre och bättre klang ju mer den berättas, kanske började det som en vanlig reptil som sedan eskalerade till ett eldsprutande monster?

Vad som talar mot drakar är självklart många, dock har jag inte förberett så mycket.
Men tiden då drakar påstås ha funnits är troligtvis helt felaktig då, om man ska tro på människornas historier om drakar, ha levt på människans tid.
Riddare och drakar, so to speak.

Detta tror jag är helt felaktig och håller mig till det jag tror, att drakarna är en form av dinosaurie som dog ungefär samtidigt som alla andra dinosaurier.

Flygödlor fanns ju på dinosauriernas tid, vad jag vet så utvecklade dessa fjädrar?
Kanske var drakarna en urart till dessa flygödlor, men dog tidigare än sina "barn" då den hade sämre förutsättningar (inga fjädrar, stor och klumpig etc).
Flygödlorna vet vi ju idag att de troligtvis var föregångare till dagens fåglar.

En annan sak som inte talar för drakarnas fördel är ju just detta med att flyga.
Det finns vissa småödlor idag som kan "flyga" med hjälp av flygskinn som sitter fast i sidorna på ödlan, så de glidflyger ungefär som flygekorrar.

En reptil så stor och tung med vingar borde realistiskt sett inte kunna flyga så bra som alla dokumentärer och påhittade filmer vill påvisa.

Som slutord vill jag ändå spekulera i varför drakar nämns så mycket i våra gamla böcker dock, jag läste en gammal artikel om ett ben som ska sitta uppe i taket på ett medeltida hus i Italien eller något som har en historia bakom sig, att det kom från en drake som ett helgon sedan dräpte.
Kanske har fel nu, men jag vill minnas att man även brukar säga att Sankt Göran dräpte drakar?

Är det inte lite intressant att drakar nämns så mycket och är så populära om de nu bara är fantasifoster?
Självfallet får man ta i akt att figurer som Satan och annat också förekommer mycket i texter, men kommer förbli omtvistat och okänt om den filuren existerar.

Förhoppningsvis kan tråden och detta inlägg vara någorlunda intresseväckande eller iallafall underhållande
Och det skulle vara kul att höra era egna åsikter om detta, och om ni sitter på andra "fakta" som bevisar eller motbevisar drakars existens!

Folk som kommer hit till tråden enbart för att kalla mig idiot undanbedes, detta är en seriös tråd och här ska topic diskuteras!

Tack för er uppmärksamhet!

Edit:

Lite länkar jag har läst på-

http://www.theepochtimes.com/news/5-8-7/31030.html

http://www.alltomvetenskap.se/har-de...illcategory=69

http://www.gust.st/okandadjur_kryptoland6_2005.html (scrolla nästan ända ned)
Det finns ju en hel del gamla, äldre, ord och namn som förändrats med tiden, och med det hur folk har förhållit sig till dem.
Ett sådant exempel är ju "änglar" och hur vi idag vanligtvis tänker oss sådana.
Men det är ju ett ord som bara betyder "budbärare" (angelos) kort och gott.
Dvs det som är mellanledet mellan ursprunget hos "gudarna" och fram till mottagaren, som är människan här på Jorden.

Drakar och drake var ju också ursprungligen mer något som man associerade med "naturens krafter" osv.
Men som med tiden, och med hjälp av konstnärers och berättares kreativitet, fått en form av utseenden som påminner om något som finns i den fysiska verkligheten.

I KIna gestaltas tex drakar som både naturens krafter, liksom av konstnärer som en slags "djur."
Men den konstnärliga representationen kommer ju först långt enare.
Och har inte mycket att göra med det ursprungliga.

I den fornnordiska föreställningsvärlden fanns också drakar representerade.
Bla som de makter som hade sitt tillhåll i bla de gamla gravhögarna.
Inte så att det levde stora bevingade odjur i dessa, utan ett övernaturligt väsen som förkroppsligade de osynliga krafter som man tänkte sig skulle kunna frodas i en sådan miljö (förfädersandarnas kombinerade makt tex).

Berättelserna om att döda drakar, kan nog liknas litet med berättelserna om att döda troll.
Citera
2025-02-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Drakar kanske egentligen bara var såna där stora fladdermöss?

Det verkar ju plausibelt, med tanke på vingarnas struktur hos de välbekanta, heraldiska drakarna att de åtminstone i någon mån inspirerats av fladdermöss.

Fast i själva verket är vingarna, som exempelvis hos sköldemärket i landskapet Östergötlands vapen (tekniskt sett är detta en grip, men blasoneras som "med drakvingar") ofta helt olika allt i djurvärlden: istället för tre eller fyra fingrar som spretar ut från en gemensam "hand" och spänner upp flyghuden kan de ha fem till sju "spjälor" som sticker ut parallellt från olika fästpunkter på extremiteten!

Skall detta liknas vid något är det möjligen ett kinesiskt djonksegel. Eller kanske en modell för en stor pappersdrake..!

Kanske någon uppfinningsrik fältherre under medeltiden kom på idén att skrämma sina fiender med jättestora pappersdrakar? Ungefär som kineserna vid några tillfällen lär ha skrämt vettet ur invaderande mongoler med vanliga fyrverkeriraketer!
Citera
2025-03-02, 03:15
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painted-Bird
Alltså jag tror att det lika gärna kan vara ormar och andra ödledjur som gett upphov till drakmyten. Vet inte hur vanligt det är att hitta dinosaurieben och hur intakta de är. Då de dog ut för massor tusen år sedan så får man väl gräva en bra bit för att hitta dem?
Bara för några år sedan hittades ett dinosaurieben i Skåne.

SVT: En turist hittade ett ben från en dinosaurie, i Skåne
https://www.sverigesradio.se/artikel...saurie-i-skane
Citera
2025-03-05, 16:19
Medlem
Tror att Tiamat monstret i den mesopotamiska mytologin är en av de första beskrivna sjöormarna eller drakarna i människans historia.
Senast redigerad av Piratpartiet 2025-03-05 kl. 16:56.
Citera
2025-03-05, 16:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Dock har jag hört (troligtvis dokumentären) att draken inte kunde spruta eld utan att äta ett speciellt ämne som jag tror kom från bergen.
Jag gissar på att ämnet var något brännbart grundämne, obviously
Nu har jag inte sett dokumentären då då men den klassiska förklaringen är att drakar kan andas ut vätgas och har platina i sin tandemalj. Resultatet skulle då bli en låga.
Någon förklaring till hur det där med vätgasen skulle gå till eller varifrån man skulle få så mycket platina i sin kost finns inte. Men det är ju ändå en spännande möjlighet!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in