• 1
  • 2
2011-01-21, 19:29
Medlem
solklart357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Det är korrekt uppfattat.

Nu har ju Florida som stat ingen inkomstskatt men eftersom du arbetar utanför USA och inte heller är amerikansk medborgare så är det alltså den Federala inkomstskatten du slipper.

Men det förutsätter då att lönen förs direkt från företaget till ditt konto utomlands.

Där ser man. Jag tog nog lite för mycket för givet! Har gjort en djupdykning i deras skattesystem nu.

Då är ett bankkonto i USA inget alternativ om lönen måste gå utomlands för att man ska slippa den federala inkomstskatten? Får väl chansa med ett svenskt och hoppas på att SKV inte lägger näsan i blöt.
Citera
2011-01-21, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av solklart357
Där ser man. Jag tog nog lite för mycket för givet! Har gjort en djupdykning i deras skattesystem nu.

Då är ett bankkonto i USA inget alternativ om lönen måste gå utomlands för att man ska slippa den federala inkomstskatten? Får väl chansa med ett svenskt och hoppas på att SKV inte lägger näsan i blöt.

Nej för det kan/kommer att skapa en skattesituation. Inte minst då du behöver en del saker gjorda för att få öppna ett konto i en (seriös) amerikansk bank.

Ptjaa, varför det? Du har hela EU till ditt förfogande. Bara för att du får in pengar på ett bankkonto i <valfritt-EU-land> så innebär ju inte det per automatik att:
1. SKV kommer få reda på det
2. "Banklandet" beskattar kontot.

Så länge kontot inte ackumulerar någon ränta så finns det inget att beskatta.
Citera
2011-01-21, 23:07
Medlem
solklart357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Nej för det kan/kommer att skapa en skattesituation. Inte minst då du behöver en del saker gjorda för att få öppna ett konto i en (seriös) amerikansk bank.

Ptjaa, varför det? Du har hela EU till ditt förfogande. Bara för att du får in pengar på ett bankkonto i <valfritt-EU-land> så innebär ju inte det per automatik att:
1. SKV kommer få reda på det
2. "Banklandet" beskattar kontot.

Så länge kontot inte ackumulerar någon ränta så finns det inget att beskatta.

I see. Stort tack för lektionen.

Om du har en bank och ett <valfritt-EU-land> som du kan rekommendera på rak arm så får du gärna skicka ett PM. Annars så får jag väl dyka lite i området själv. Stort tack anyway!
Citera
2011-02-05, 00:34
Medlem
Slayerrs avatar
Jag såg också det där på nyheterna härom veckan där SKV nu minsann skulle ta i med hårdhandskarna mot dessa skattesmitare och det var ju ingen dålig kritik mot USA man lade fram heller. Problemet är bara det att USA är inte vilket land som helst och att börja hojta högt & ställa massa krav på landet i väster är inte riktigt vad SKV ska hålla på med och jag tror inte dom själva inser hur det fungerar där borta. Jag har själv lite insyn i hur det funkar och kan bara säga att inga större förändringar kommer att ske, det är bara skrämsel taktik från deras sida.

SKV kan ta sig i röven!
Citera
2011-02-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slayerr
Jag såg också det där på nyheterna härom veckan där SKV nu minsann skulle ta i med hårdhandskarna mot dessa skattesmitare och det var ju ingen dålig kritik mot USA man lade fram heller. Problemet är bara det att USA är inte vilket land som helst och att börja hojta högt & ställa massa krav på landet i väster är inte riktigt vad SKV ska hålla på med och jag tror inte dom själva inser hur det fungerar där borta. Jag har själv lite insyn i hur det funkar och kan bara säga att inga större förändringar kommer att ske, det är bara skrämsel taktik från deras sida.

SKV kan ta sig i röven!

Ja, men det verkar som skatteverket får något iaf, 2005 och 2006 års kontrolluppgifter har de fått, och 07,08,09 ska snart vara på gång de med, så jag skulle nog vara rätt snabb att göra en frivillig rättelse om jag hade någon inkomst som jag undanhållit, det lär väl iofs vara väldigt få.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in