Det har nyligen poppat upp ett par diskussioner om en elev som lurat till sig ett konto på Urkund. Media skriver att eleven säger att han gjorde det för att få respekt här på Flashback. Det står alltså klart att det finns en tråd om det hela.
I den
här tråden sägs det att tråden nu är raderad och så långt allt väl. Men jag började fundera lite på vad som skulle vara tillåtet om tråden varit synlig. Om någon hade länkat till tråden, och därmed pekat ut användaren, så hade det i förlängningen varit en outning eftersom eleven kommer att åtalas och det blir en smal sak att ta reda på identiteten. Men ska man vara anal i sin regeltolkning så står det faktiskt i 1.06 att det måste finnas uppsåt att avslöja identiteten för att det ska vara ett regelbrott. Det uppsåtet saknas absolut om man bara diskuterar en aktuell artikel och det känns konstigt om diskussionen ska bakbindas just för att det finns en tråd på Flashback sedan tidigare.
Det kan även påpekas att användaren pekats ut i en annan tråd men även där anser jag att uppsåtet saknas. En Flashback-medlem belyses i media och därmed är det av intresse att veta vilken Flashback-medlem det gäller enligt mig, men är det ok enligt mods/admins?
Just den aktuella händelsen finner jag rätt ointressant men principen vill jag gärna veta lite mer om.