2011-01-20, 15:08
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
Jag ändrar mig, och håller nu helt med Paladia.

Formeln behöver dock modifieras vid användning med ett mindre urval, så att sannolikheten att få fram en polis vid varje enskilt tillfälle ökar i takt med antalet försök. Vi stora urval är skillnaderna så försumliga att ingen hänsyn behöver tas.
Ja, sannolikhetslära är roligt, men jag saknar reflektioner kring vad det skulle innebära att en person med anställning hos polisen får förmågan att se raderade inlägg. Vill du modifiera formeln korrekt så bör du rimligen ta med andelen poliser vars arbetsuppgifter innefattar saker som har med Flashback att göra - förhoppningsvis en otroligt liten andel eftersom det rimligen finns bättre sätt att lösa brott än att sitta här och läsa om vilka anonyma användare som tar sig en spliff.
Citera
2011-01-20, 15:20
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ja, sannolikhetslära är roligt, men jag saknar reflektioner kring vad det skulle innebära att en person med anställning hos polisen får förmågan att se raderade inlägg. Vill du modifiera formeln korrekt så bör du rimligen ta med andelen poliser vars arbetsuppgifter innefattar saker som har med Flashback att göra - förhoppningsvis en otroligt liten andel eftersom det rimligen finns bättre sätt att lösa brott än att sitta här och läsa om vilka anonyma användare som tar sig en spliff.
Som jag skrev i ett annat inlägg så har vi ju haft minst en mod som var polis, vilket mig veterligen inte skapade några som helst problem.

Hade en polis missbrukat sitt förtroende som mod för att sätta dit en liten ligist som skriver här, så hade detta väldigt snabbt blivit uppmärksammat, och den aktuella modden hade snabbt förlorat sina befogenheter.

Ja, sannolikhetslära är roligt.
Citera
2011-01-20, 16:06
Avslutad
https://www.flashback.org/sp27850717

https://www.flashback.org/t840603

Citera
2011-01-20, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
https://www.flashback.org/sp27850717

https://www.flashback.org/t840603

Se där ja. Det känns lite.. ovant. Bör man börja bli orolig på riktigt nu?
Citera
2011-01-20, 17:14
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Över vad? Att Caimen är polis och har varit moderator? Känns rätt så foliehattsaktigt att börja oroa sig över sådana saker. H*n är ju dessutom inte mod längre.

I övrigt har ju normala medlemmar ingen som helst aning om vad alla mods har för yrkes och -roller. Vem vet, kanske statsministern sitter bakom en modstitel utan att någon vet?
Citera
2011-01-20, 23:20
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeiTiden
Varför ska dom spendera flera år på att infiltrera flashback med ett moderatorkonto när dom kan använda FRA för att kartlägga användare, både på flashback och övriga sidor?

Dom har systemet och du kan ge dig fan på att dom använder det, det är bara en tidsfråga innan dom börjar snara åt obekväma människor.
Skitsnack, något som alla ni svenskälskande idioter tror. Knappast någonting nytt skulle jag vilja påstå, vad fan..motsvarigheten till FRA fanns för flera år sen så nej, det är ingenting nytt.
Citera
2011-01-21, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Inte alls, jag såg inte ett dyft mer som mod än vad vanliga användare gör när det gäller att kunna identifiera en användare, än mindre var jag intresserad av det. IP-adresser hålls väldigt strikt på även för modsen.
Citera
2011-01-21, 15:12
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Nej, jag har inte räknat ut någon chans alls, det enda jag räknat ut är de två faktaraderna nedan.

Fakta är:
0.45% av de där 5 500 000 invånarna är poliser.
0.0018% av de där 5 500 000 invånarna är moderatorer.

Därefter lämnar jag över till kunniga inom sannolikhetslära att tala om hur stor chans det är att en polis är moderator.

Jag hävdar fortfarande att du tar fel på decimalerna 0.65% chans låter djävligt mycket mer rimligt än 65% (eller vilken %-sats du nu tog upp)

Du menar att om man plockar ut 100 personer ur mängden 5 500 000 så är det sannolikt att en av dom hundra är både moderator och polis. I call it bullshiit (men vägrar att äta upp hatten om jag har fel).

Alltså, en halv procent av befolkningen (i den åldersgruppen) är poliser, och endast en promille(!) är moderator på flashback, plocka 100 personer ur befolkningen och vips så hittar du en som både är polis och moderator.. nä... nånstans måste du räkna fel!
Det är för du fortfarande inte förstår frågeställningen. Varför skulle man räkna på hur stor chans det är att 100 slumpmässiga personer är både moderatorer och poliser? Vad man vill veta är ju hur stor chans det är att en moderator är polis. Vad du bör räkna på är således vad chansen är att en polis finns bland de hundra moderatorerna, vilket du gör med föregående formel; 1-(0.9956^100) = 36%.
Citera
2011-01-21, 20:09
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Det är för du fortfarande inte förstår frågeställningen. Varför skulle man räkna på hur stor chans det är att 100 slumpmässiga personer är både moderatorer och poliser? Vad man vill veta är ju hur stor chans det är att en moderator är polis. Vad du bör räkna på är således vad chansen är att en polis finns bland de hundra moderatorerna, vilket du gör med föregående formel; 1-(0.9956^100) = 36%.
Ditt resonemang faller på att urvalsgruppen Moderatorer ganska så kraftigt skiljer sig från urvalsgruppen Medlemmar. Oavsett vilket så är det något ni får diskutera vidare i Matematik.

// Mod
Citera
2011-01-21, 20:20
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ditt resonemang faller på att urvalsgruppen Moderatorer ganska så kraftigt skiljer sig från urvalsgruppen Medlemmar.
Självfallet är det en rad andra faktorer som spelar in men, av intresse, vad har du för belägg det ovanstående? Framför allt, vad har du för belägg för att det skulle vara svårare för en som är verksam inom polisväsendet att bli moderator jämför med en slumpmässig invånare?
Citera
2011-01-21, 20:49
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Över vad? Att Caimen är polis och har varit moderator? Känns rätt så foliehattsaktigt att börja oroa sig över sådana saker. H*n är ju dessutom inte mod längre.

I övrigt har ju normala medlemmar ingen som helst aning om vad alla mods har för yrkes och -roller. Vem vet, kanske statsministern sitter bakom en modstitel utan att någon vet?

H*n var mod i högst fyra månader.
Någon som kan recensera om det gick bra med detta uppdrag? D v s aspekten polisyrke/mod, eller om det aldrig avspeglade sig nämnvärt?

Orsaken till avhopp/avsked kan ju vara vad som helst och hur personligt som helst, så det vill jag inte ens spekulera i.

Jag har bara erf. av Caimen som "vanlig" debattör med sakliga inlägg och fakta ur polismans perspektiv.

//Brute
Citera
2011-01-21, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
H*n var mod i högst fyra månader.
Någon som kan recensera om det gick bra med detta uppdrag? D v s aspekten polisyrke/mod, eller om det aldrig avspeglade sig nämnvärt?

Orsaken till avhopp/avsked kan ju vara vad som helst och hur personligt som helst, så det vill jag inte ens spekulera i.

Jag har bara erf. av Caimen som "vanlig" debattör med sakliga inlägg och fakta ur polismans perspektiv.

//Brute
Jag tycker Caimen var en bra moderator, o tror absolut inte att han agerade som polis, utan som vanlig användare som blev tillfrågad om han ville bli moderator.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in