2011-01-18, 22:55
Medlem
Har väääldigt lite erfarenhet av matlagning men varje gång jag ser rödvinssås tycker jag det ser så gott ut så jag tänkte pröva det, jag för nämligen aldrig gjort det. Min plan var att ha rödvinssås och någon form av potatis med någon form av kött. Problemet är att jag har ännu mindre erfarenhet av kött så jag frågar er efter tips!

Vad för slags kött rekommenderar ni, av vad jag har förstått är oxfile ganska populärt för sådana här rätter men finns det något bra och billigare alternativ?

Samt så undrar jag över tips på vad man ska hålla utkik efter i affären (form, färg och annat utseende etc på köttet) när man ska köpa köttet samt hur man bäst får det bra när man väl tillagar det!
Citera
2011-01-18, 22:58
Medlem
Eripsa5s avatar
Testa rostas
det är typ fake oxfilè
Citera
2011-01-18, 23:02
Medlem
Jag tycker att, oxfile rödvinsås och potatisgratäng är bland det godaste jag ätit. Enligt mig är oxfilen värd priset.
Citera
2011-01-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eripsa5
Testa rostas
det är typ fake oxfilè

Håller med om Rostas, kan även kallas Tournedo tror jag.

Fräs upp lite kantareller och släng i såsen så blir det Yammi!
Servera med en god sallad!
Citera
2011-01-19, 01:53
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Håller med om Rostas, kan även kallas Tournedo tror jag.

Fräs upp lite kantareller och släng i såsen så blir det Yammi!
Servera med en god sallad!

Tournedo är delen i mitten av oxfilén, inte rostas.
Citera
2011-01-19, 10:34
Medlem
Ok, tack, om vi antar att jag köper det här, ska man tänka på något särskilt när man tillagar den? Typ att den måste stekas väldigt kort på hög värme eller stekas längre med låg värme eller liknande?

Och kan man ens köpa sådant kött i en vanlig mataffär eller måste man gå till något mer, hardcore ställe som saluhallarna?
Citera
2011-01-19, 10:38
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnPapperslapp
Ok, tack, om vi antar att jag köper det här, ska man tänka på något särskilt när man tillagar den? Typ att den måste stekas väldigt kort på hög värme eller stekas längre med låg värme eller liknande?

Och kan man ens köpa sådant kött i en vanlig mataffär eller måste man gå till något mer, hardcore ställe som saluhallarna?
Det beror ju på om du vill ha den genomstekt, rare eller medium... Jag kan rekommendera entrecote som är UNDERBAR att grilla - när färgen är bra är den klar att äta. Enormt mycket smak, då den är fettrik, och passar med rödvinssås. Rödvinssås passar också bra till en del vilt - väl värt att testa, om du vill betala några kronor för maten.
Citera
2011-01-19, 10:59
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnPapperslapp

Du kan köpa rostas i vanliga butiker om du har bestämt dig för det. Vilket kött jag skulle rekommendera är avhängigt budgeten du avsatt åt projektet.
Citera
2011-01-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
betala några kronor för maten.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
budgeten du avsatt åt projektet.

Jag har inte direkt någon bestämd budget. Så billigt som möjligt utan att offra allt för mycket kvalitet på köpet, också värt att påpeka att jag är urdålig på matlagning och att det är första gången jag gör såsen (och troligen också köttet). Jag vill helst ha något som är bra men billigt (det vill väl alla? :P) eftersom jag är inte direkt jätteförmögen. Men jag vill inte ha något för billigt som drar ner rätten heller, vet inte riktigt vad jag ska säga...

Hur som helst, tack för alla svar i alla fall!!! Jag har en "bonus" fråga dock... Vi har kommit fram till att potatisrätten blir potatismos, en i familjen ville också gratinera den, får se hur det blir med det. Samt rostade grönsaker av något slag... Men, jag fick också höra att det kanske skulle passa bättre med portvinssås istället för rödvinssås, jag som har noll erfarenhet av ingendera av dem undrar om någon har någon åsikt om vilket som kanske passar bäst.

Edit: Förresten, vet inte riktigt varför men för någon anledning så förväntade jag mig att få höra lamm av något slag. :P
Citera
2011-01-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Tournedo är delen i mitten av oxfilén, inte rostas.

Ok! Men vad sitter en rostas då?
Citera
2011-01-20, 00:02
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Ok! Men vad sitter en rostas då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostas

Har du inte google på din maskin?
Citera
2011-01-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostas

Har du inte google på din maskin?

Jovisst har jag det, men sen när är Wikipedia en tillförlitlig källa? Och varför ens vara medlem på ett forum där saker frågas och diskuteras när Wikipedia finns? Dom frågorna borde du ställa dig!

Tölp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in