2004-08-12, 22:39
Medlem
exerds avatar
Hej har funderat på att lagra lite olika viner men hur fan ska jag göra? jag har tyvärr ingen källare eller nått så det förslaget går bort.

Tips på viner som är bra att lagra annars?
Citera
2004-08-13, 14:47
Medlem
Du bör ju kunna ha en torr miljö som bör ligga runt + 12 grader. Det finns speciella vinkylskåp att köpa, inte gratis, men har man ingen källare så..... Vilka viner som är lämpliga för lagring finner du dels i systenmets katalog eller något tips från vinkännare. Vinflaskor med plastkork gör sig icke besvär för lagring.
Citera
2004-08-13, 19:01
Medlem
souloskars avatar
!

Till att börja med är det egentligen ganska få och exklusiva viner som egentligen viner på lång lagring.

Minst känsliga för lagring är typ portviner och liknande alkoholstarka viner. Det menas att de inte är så känsliga för fel. Vad gäller riktigt känsliga viner, typ de stora st emilion/margaux slotten är en vinkyl inte rekomenderad, då motorn orsakar vibrationer som (enligt vissa) kan skada processen. Beträffande temperatur så är det viktiga inte exakt hur varmt det är utan att dygnstemperaturen är jämn. Om det skiljer några grader mellan sommar och vinter gör det mindre. Dock får det givetvis varesig bli för kallt eller för varmt.

Sjhälv har jag installerat en garderob i vilken jag lagrar viner. Temperaturen är troligtvis något för varm i den dock. En idé jag körde med innan jag flyttade och fixdade min garderob var i ett skafferi med friskluftintag, där är det något kallare, och om man inte lägger flaskorna precis vid intaget är tempen någorlunda konstant dessutom. Det tänkte jag inte på då, men det bästa vore kanske att sätta upp någonslags skärm som dels isolerar och håller temperaturen jämn, och dels inte utsätter vinerna för ljus. Vid stora viner är det också viktigt att man inte håller på och pillar så mycket. De ska få vila. Innan du dricker ett vällagrat vin: TA REDA PÅ HUR DU GÖR! Ska vinet luftas? Hur länge? Hur decanterar man ordentligt? När har vinet sin topp, och när dör det? Hur man får svar på det sistnämnda vet jag inte. De mest kända kan man nog hitta på nätet, mindre kända får man kanske kontakta producenten/odlarföreningen på orten. Det bästa är egentligen att köpa en eller ångra lådor från en producent så man kan följa vinets utveckling under flera års tid. På så sätt lär man sig ju även att förstå vad som händer med ett vin när det åldras. Själv har jag ingen aning.

Det man bör veta är att det egentligen är ganska få utav de viner majoriteten av svenskar dricker vardagligen som lönar sig att lagra. I systemetkatalogen kommer du märka att de flesta vinerna inte lämpar sig för lagring. Lagringsbara viner betingar i regel en ganska saftigt högre prislapp. Stora Bordeauxviner, vissa Borgounge, i princip all Port, årgångschampange, en del söta viner kanske några Bordeauxinspirerade Riojor. Det krävs mycket av ett vin för att vinna på lagring.

Sen bör man ju också tänka på att lagra ett riktigt fint vin handlar om att köpa vin för 500:-/flaskan som man inte får dricka på 20-30 år, och som man då potentiellt kan ha förstört. Jag skulle inte lägga en exklusiv St Emilion på lagring innan jag skaffat mig en ordentlig källare. Kolla med vinintresserat folk du känner, kanske har någon en källare du kan få låna/hyra en del av.

En variant av "lightlagring" är att köpa någon av de Banyulviner systemet för närvarande har i sitt sortiment. Finns någon 85:a, någon 81:a och nåt mer. Dessa är ju redan rätt rejält lagrade, men bör hålla upp till trettioår, så på det sättet kan man så att säga få skördafrukterna något snabbare. Kostar under 500 spänn också. Banyul är ett sött rött vin på grenash från den östra delen av franskspanska gränsen (franska sidan). Väldigt gott, smakar russin. Tänkte själv dricka en 81:a på min 25 årsdag, då vinet är lika gammalt. Nu när man tipsat om dem kanske man borde passa på att köpa på sig ett litet lager innan de tar slut.

Vill du ha specifika tips på lagringsbara viner, hör av dig med budget samt hur länge du är beredd att vänta, så hjälper jag gärna till.
Citera
2004-08-13, 19:15
Medlem
souloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungKungen
Vinflaskor med plastkork gör sig icke besvär för lagring.

Om detta tvista de lärde. Är nog egentligen rätt mycket snobbism från många producenters sida detta. Dock ligger det nog något i att viner med plastkork inte göre sig besvär, dock inte på grund av plastkorken, utan på grund av de producenter som gör lagringsvärda viner av tradition använder träkork. Frågan är om inte plastkort tillochmed kan vara bättre iom att den inte krymper i storlek eller rutnar. Skruvkorkar sluter däremot inte alltid helt tätt, och bör således inte lagras. Anledningen att man talar om att vinet ska ha kontakt med korken är att korken inte ska torka och krympa, inte att vinet på något sätt ska ta smak av korken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in