2011-01-18, 17:22
Medlem
ecke92s avatar
Satt o funderade på...
Evolutionen sker ju genom slumpvisa mutationer i arvsmassan. Varför skulle man då inte kunna på skynda detta med någon typ av radioaktiv strålning? Minns på högstadiet att min lärare tog fram några stavar som gav ifrån sig alfa-, beta- o gammastrålning. Antar att min lärare på gymnasiet inte tänker ge mig några sådana för ett projektarbete -.-' Men har ändå tänkt syssla med någon typ av avel o genetik som då skulle kunna dölja mina planer xP Vart ifrån skulle man då kunna få detta? Fanns väl typ i brandvarnade förr? :S
De kanske tar död på allt (guppys)! Vet inte riktigt xD
Tacksam för svar
Citera
2011-01-18, 17:24
Medlem
Substantials avatar
Mojave Wasteland
Citera
2011-01-18, 17:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecke92
Satt o funderade på...
Evolutionen sker ju genom slumpvisa mutationer i arvsmassan. Varför skulle man då inte kunna på skynda detta med någon typ av radioaktiv strålning? Minns på högstadiet att min lärare tog fram några stavar som gav ifrån sig alfa-, beta- o gammastrålning. Antar att min lärare på gymnasiet inte tänker ge mig några sådana för ett projektarbete -.-' Men har ändå tänkt syssla med någon typ av avel o genetik som då skulle kunna dölja mina planer xP Vart ifrån skulle man då kunna få detta? Fanns väl typ i brandvarnade förr? :S
Tacksam för svar

Kul projektarbete!

Den enda tillgängliga källan jag kan tänka mig är gamla brandvarnare, eller om du tar kontakt med din lokala högskola, så kanske de kan hjälpa dig. Tvivlar dock på att de kommer ge dig något radioaktivt ämne att ta med dig hem, men det känns inte otroligt att de skulle låta dig utföra dina försök på plats, så att säga.

Lycka till och uppdatera oss gärna.

Hur hade du tänkt analysera mutationerna?
Citera
2011-01-18, 18:29
Medlem
OpenEyess avatar
Det som finns i brandvarnarna är Radium om jag inte minns fel, har en 10-12 stycken liggande i källaren sen en renovering i ett gammalt hotell. Tänkte spara dom för eventuellt expriment eller dylikt, fast de blir nog aldrig av.

Finns ju även periodiska system man kan köpa på kemibutiker, tror det finns att beställa på nätet. Men även om man har uran eller liknande ska man väl ha en speciell isotop eller något?

Men hur hade du tänkt testa detta, på fiskar som du nämner? Eller är det bara hypotetiskt?
Kul ide iaf
Citera
2011-01-18, 18:30
Medlem
Orzions avatar
"Evolutionen sker ju genom slumpvisa mutationer i arvsmassan."
hmm?

Annars är det väll bara att fråga din lärare om läraren kan hjälpa dig eller ge tips.
Citera
2011-01-18, 18:42
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecke92
Satt o funderade på...
Tacksam för svar

Slumpvis skulle jag inte vilja säga, man anpassar ju sig till miljön, således inte slumpmässigt.
Testa bränslestavarna på kärnkraftverk, dessa är högt radioaktiva (Lär dock inte gå så bra att traska ut med dessa)
Annars kan du ta "smuts" från den aktiva sidan på kärnkraftverk, det är väl knappast mycket radioaktivitet men några msv lär det ge ut.
Annars är ett tips att stjäla röntgenmaskiner, har hört att dessa är smidiga att hantera
Citera
2011-01-18, 19:21
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Slumpvis skulle jag inte vilja säga, man anpassar ju sig till miljön, således inte slumpmässigt.

Mutationerna är slumpmässiga, men vilka som överlever styrs av miljön.

TS: Jag tror att du behöver en jävla massa guppys, och gärna några miljoner år, om du vill få mätbara resultat.
Citera
2011-01-18, 19:25
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Mm, poängen är som sagt att mutationer som passar omgivningen blir kvar = evolution. Att stråla en generation är fullkomligt meningslöst (+ att du inte kommer få göra det pga etiska skäl).

ps. att stråla hundra generationer är också meningslöst, och ännu mer etiskt no-no.
Citera
2011-01-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenEyes
Det som finns i brandvarnarna är Radium om jag inte minns fel, har en 10-12 stycken liggande i källaren sen en renovering i ett gammalt hotell. Tänkte spara dom för eventuellt expriment eller dylikt, fast de blir nog aldrig av.

Finns ju även periodiska system man kan köpa på kemibutiker, tror det finns att beställa på nätet. Men även om man har uran eller liknande ska man väl ha en speciell isotop eller något?

Men hur hade du tänkt testa detta, på fiskar som du nämner? Eller är det bara hypotetiskt?
Kul ide iaf

Njae, det är oftast americium 241 i joniserande brandvarnare (http://en.wikipedia.org/wiki/Americium). Trevlig liten alfastrålare...

Trådskaparen skall kanske inte försöka sig på att efterapa "The Radioactive Boyscout" http://www.dangerouslaboratories.org/radscout.html
Citera
2011-01-18, 22:29
Medlem
Tekniskt sett så kan du lättast få tag på radioaktivt material från din egen kropp. Vi består av bland annat (till löjligt liten del)av Kol-14. Kol-14 är radioaktivt.

Vi har sannolikt anpassat oss till bakgrundsstrålningen i alla fall Kackerlackor, bananflugor och björndjur (en mikroorganism) bryr sig inte om strålning så mycket, förens det blir väldigt hög (då vi människor dött flera tusen rad/gray innan).
Citera
2011-01-18, 22:39
Bannlyst
Omgivningen ger tillräckligt med radioaktivitet för att mutera dina objekt.
Men för mycket strålning skadar dina små djur.
Citera
2011-01-19, 14:26
Avslutad
Jag har lite allt möjligt radioaktivt hemma;
-Torium från svetselekteroder
-Americium från rökdetektorer
-Radium från gamla klockor
-Uran som jag köpt nätet
-Tritium i en självlysande nyckelring

Det mest radioaktiva är Radiumet. Ger mest utslag på geigermätaren. Köp billigt här:

http://cgi.ebay.com/K-H-Radium-Periodic-Table-Element-88-Sample-/250719631956?pt=UK_Collectables_Scientific_MJ&hash =item3a600dfa54

Det är inte mycket, men det räcker.

EDIT: Sen har jag nånstans de där 3 stavarna du berättade om, efter jag "råkade hitta" nyckeln till skolans fysik- o kemi-förråd... Har för mig de innehåller Am-241 (α), Sr-90 (ß) & Cs-137 (γ).
Senast redigerad av Psychopatic 2011-01-19 kl. 14:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in