2004-08-13, 17:41
Medlem
Asterixs avatar
För inte så länge sen hjälpte jag en bekant att bygga en inbyggd bokhylla. Hela långsidan på en passage fick bli en 2x6 meter lång bokhylla. Tyvärr kan jag inte visa några bilder men ni kan få en beskrivning.

Byggbeskrivning
  1. Den befintliga väggen förbereddes med bärlina och reglar.
  2. Väggbekläddnad i 6 mm MDF och Björkpanel monterades ovanför bärlinan. Egentligen var det ett klickgolv men med lite lim och småspik sitter det fast på väggen. Spiken sattes i nivå med hyllplanen, allt för att dom inte ska synas i den färdiga produkten.
  3. Ramverk i 19 mm tjock MDF byggdes på plats. Reglarna hade inneravståndet 6000 mm, innerhöjden 2000 mm och djupet 350 mm.
  4. Runtomkring ramverket fick vi bygga ut väggen med reglar och gipsskivor. Passagen är drygt 7,5 m lång och takhöjden är 2,50 m.
  5. Sex stycken hyllsektioner förtillverkades. Ytterhöjden var 2000 mm och ytterbredden var 1000 mm. Samma tjocklek och djup som tidigare.
  6. Första sektionen lyftes på plats och skruvades fast i ramenverket. Andra sektionen skruvades fast i ramverket och i första sektionen. Så fortsatte vi tills alla sex hyllsektioner var på plats.
  7. Hyllplanen och reglarna kläddes in med 18 mm limfogskivor i Ask. Dessa fick måttbeställas. Ask valdes för att få en liten kontrast till bakstycket i Björk. Beklädnaden limmades fast för att undvika skruvskallar. Dessa har som bekant en ovana att sticka ut och kan då riva böckerna.
  8. Till sist limmade vi fast foder på alla hyllplan, reglar och runt hela ramverket. Även dessa i Ask.
Sammanfattning
Varje hyllplan fick i slutändan tjockleken 55 mm och fria spännvidden 926 mm. Reglarna blev tjockare (74 mm) då det var dubbla MDF. Ramverket fick samma tjocklek på fodret, som reglarna fick.

Synpunkter
MDF är ett underbart materiel att jobba med. Man behöver inte förborra, det är lätt att putsa och såga, samt att byggvaruhusen ofta kan såga till dom i rätt storlek. Man slipper allt jobb med konsoler och reglar. Nackdelarna är den stora vikten och den låga dragkraftskapaciteten.

Om jag hade genomfört ett sånt här bygge i min bostad, skulle jag bygga in belysning i form av infällda halogen-spotar. I MDF-skivan kan man med lätthet fräsa ett spår för kabeln. I beklädnaden skär man sen ut ett hål m.h.a en hålsåg.

Tänk på
En viktig sak att tänka på är att inte underdimensionera en inbyggd bokhylla. Böcker är tunga och med åren böjer sig hyllplanen. Gör dom det blir dom svåra att byta ut. Det ska bli intressant att se hur dessa klarar sig.

Länktips
Finfina snickerier
Information om MDF
Citera
2004-08-13, 19:11
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Tack Asterix! Bra tips och länkar.
Citera
2004-08-13, 22:08
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Bokskåp är kanontrevligt, jag har ett till min receptboksamling, men det du bör tänka på är djupet på bokhyllan. Det räcker med att 1 bok är för djup, då kan du helt plötsligt inte stänga skåpet! Inget jätteproblem men kan vara fan så irriterande när det inträffar.
Bra point. Det är något att tänka på. Jag har redan problem med att bokjävlarna har så olika form...

Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
...böckerna gråter i boxar i källaren och i högar överallt...
Känner igen detdär...
Citera
2004-08-13, 23:40
Medlem
MrSanderss avatar
Fläskbak: Får man fråga vilken utgåva av Nordisk Familjebok du ämnar placera i dina fasta bokhyllor?

Ett måste enligt mig i varje hemma-bibliotek!
Citera
2004-08-14, 00:05
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSanders
Fläskbak: Får man fråga vilken utgåva av Nordisk Familjebok du ämnar placera i dina fasta bokhyllor?

Ett måste enligt mig i varje hemma-bibliotek!

Ah, Nordisk Familjebok! Detta mästerliga icke-PK-verk! Klart man har det. Underbara beskrivningar om bl a tattare, zigenare och negrer. Dessvärre ligger det nedpackat i låda på vinden. Kommer att inta hedersplatsen i min kommande hylla. MrSanders, låt mig ta en raincheck på det och återkomma med vilken utgåva det är.
Citera
2004-08-14, 00:18
Medlem
MrSanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Ah, Nordisk Familjebok! Detta mästerliga icke-PK-verk! Klart man har det. Underbara beskrivningar om bl a tattare, zigenare och negrer. Dessvärre ligger det nedpackat i låda på vinden. Kommer att inta hedersplatsen i min kommande hylla. MrSanders, låt mig ta en raincheck på det och återkomma med vilken utgåva det är.

Ja det går bra! Glädjande att träffa en annan Familjebokare!

Vet faktiskt inte när de som jag använder är ifrån. Skall undersöka även jag!

Förutom det härliga innehållet är dessa gamla böcker det vackraste man kan ha i en bokhylla!
Citera
2004-08-14, 19:06
Medlem
Eremitens avatar
"Bland böckernas många fiender är den första och största 'fukten' och vi måste beskriva de försiktighetsmått som nödvändigt måste vidtagas mot denna fara. Vi förutsätter att samlaren har sina ordinära böcker, moderna volymer och allt det som tjänar som litterära verktyg, på öppna hyllor. Dessa kan räcka till taket, om han har böcker att fylla dem med, och man behöver bara se till att ryggen på bokhyllorna står en smula fritt från väggarna. De dyrbarare och vackert inbundna skatterna förvaras naturligtvis i ett skåp med tättslutande glasdörrar.*[se fotnot]
Hyllorna bör vara täckta med sammet eller sämskskinn, så att de ömtåliga kanterna på böckerna inte skadas genom kontakt med träet [knappast nödvändigt om träet har blivit behandlat]. En skinnskoning fäst på baksidan av skåpet hjälper också till att hålla fukten borta. De flesta författare rekommenderar att bokskåpen göres av trä som är tätfibrigt, såsom väl torkad ek eller, för mindre litterära tabernakel, av mahogny, atlasträ, skodd med ceder, ebenholts och liknande. Dessa tätfibriga träslag är inte så lätta för insekter att genomborra och man inbillar sig att bokmalen tycker illa om den aromatiska lukten av ceder, sandelträ och ryssläder.
.
.
Hans [boksamlarens] hyllor avtar i höjd från de nedersta, där stora foliovolymer står lätt åtkomliga, till de översta raderna, medan elzevirer förvaras i ögonhöjd. Det är bra att fästa en skinnremsa på varje överhylla för att hålla dammet borta.
Vad beträffar formen på bokskåpen och på möbler och andra ornament i biblioteket följer varje samlare sin egen smak. Kanhända skåp för rara böcker av atlasträ eller mahogny bäst göres efter modell av vad möbelhandlare likgiltigt kallar Queen Anne- eller Chippendalestil. Det är en trivsamt gammaldags stil i de snidade arkitektoniska ornamenten upptill och de inlagda blommorna i marketeri går bra ihop med de vackert sirade utgåvorna från förra seklet [1700-talet], böcker som var illustrerade av Stothart och Gravelot. Ebenholts passar bra till teologiska verk, särskilt när de är inbundna i vitt pergament.
(ur "Biblioteket" av Andrew Lang.)

*William Blades fördömer i sin "Enemies of Books" glasdörrar, emedan "bristen på ventilation bidrar till att framkalla mögel". Men Rouveyre råder oss att öppna dörrarna soliga dagar, så att luften kan förnyas, och stänga dem på kvällen, för att inte mott skall flyga in och lägga sina ägg bland skatterna. Och med all aktning för Mr. Blades torde glasdörrar vara effektiva för att utestänga damm. [Det finns många boksamlare som fördömer glasdörrar, p.g.a. ventilationsbristen. Du vet säkert hur det går för cigarrer som ligger i en träask för länge, utan att luftas.]

Jag behöver väl knappast nämna att det är en dödssynd att inreda ett bibliotek i ett rum som har en öppen spis, som används.

Jag hittade nedanstående uppgifter i en gammal skrift från ett snickeri.

En hyllmeter................Volymer..........Vikt
Pocketböcker................75-100.........ca 15 kg
Vanliga böcker i oktav..........35.........ca 25 kg
Vanliga böcker i kvarto.........25.........ca 30 kg
Uppslagsverk.......................20.........ca 35 kg
Serieböcker t.ex. BFB...........45.........ca 15 kg
Fyllda arkivpärmar A4...........16.........ca 40 kg
Citera
2004-08-14, 19:09
Medlem
frankensteins avatar
Du får inte glömma att ha en stege fäst i bokhyllan, en förgylld stege med hjul. Det är mitt mål i livet att skaffa i mitt framtida bibliotek. Jag undrar om Eremiten har en sådan?
Citera
2004-12-29, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSanders
Ja det går bra! Glädjande att träffa en annan Familjebokare!

Vet faktiskt inte när de som jag använder är ifrån. Skall undersöka även jag!

Förutom det härliga innehållet är dessa gamla böcker det vackraste man kan ha i en bokhylla!

Nordisk familjebok är en höjdare! Skitroligt att slå upp saker som var sanningar för inte alls länge sedan!
Citera
2004-12-29, 22:56
Medlem
Hispers avatar
Här kom tråden jag letade efter tidigare idag!!!!

Hoppas jag inte korsfästs för korspostning men det var i den här tråden som jag egentligen ville tipsa om boken Inreda med böcker av Alan Powers.
Citera
2004-12-30, 13:35
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Här kom tråden jag letade efter tidigare idag!!!!

Hoppas jag inte korsfästs för korspostning men det var i den här tråden som jag egentligen ville tipsa om boken Inreda med böcker av Alan Powers.

Se där ja, man tackar, Hisper!
Citera
2005-01-02, 18:52
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag behöver väl knappast nämna att det är en dödssynd att inreda ett bibliotek i ett rum som har en öppen spis, som används.

Först när jag läste ovanstående så nickade jag instämmande och ansåg det självklart. Men vad är med den öppna spisen som gör att man inte kan ha ett bibliotek i rummet med den öppna spisen. Är det riskerna för rök/sot i rummet om det skulle ryka in, är det de kraftiga temperaturväxlingar som kan uppstå, är det det drag/luftväxling som en öppen spis skapar pga att det drar en hel del luft.... Eller vad är det som i sak gör det olämpligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in