2004-08-13, 17:41

För inte så länge sen hjälpte jag en bekant att bygga en inbyggd bokhylla. Hela långsidan på en passage fick bli en 2x6 meter lång bokhylla. Tyvärr kan jag inte visa några bilder men ni kan få en beskrivning.
Byggbeskrivning
Varje hyllplan fick i slutändan tjockleken 55 mm och fria spännvidden 926 mm. Reglarna blev tjockare (74 mm) då det var dubbla MDF. Ramverket fick samma tjocklek på fodret, som reglarna fick.
Synpunkter
MDF är ett underbart materiel att jobba med. Man behöver inte förborra, det är lätt att putsa och såga, samt att byggvaruhusen ofta kan såga till dom i rätt storlek. Man slipper allt jobb med konsoler och reglar. Nackdelarna är den stora vikten och den låga dragkraftskapaciteten.
Om jag hade genomfört ett sånt här bygge i min bostad, skulle jag bygga in belysning i form av infällda halogen-spotar. I MDF-skivan kan man med lätthet fräsa ett spår för kabeln. I beklädnaden skär man sen ut ett hål m.h.a en hålsåg.
Tänk på
En viktig sak att tänka på är att inte underdimensionera en inbyggd bokhylla. Böcker är tunga och med åren böjer sig hyllplanen. Gör dom det blir dom svåra att byta ut. Det ska bli intressant att se hur dessa klarar sig. 

Länktips
Finfina snickerier
Information om MDF

Byggbeskrivning
- Den befintliga väggen förbereddes med bärlina och reglar.
- Väggbekläddnad i 6 mm MDF och Björkpanel monterades ovanför bärlinan. Egentligen var det ett klickgolv men med lite lim och småspik sitter det fast på väggen. Spiken sattes i nivå med hyllplanen, allt för att dom inte ska synas i den färdiga produkten.
- Ramverk i 19 mm tjock MDF byggdes på plats. Reglarna hade inneravståndet 6000 mm, innerhöjden 2000 mm och djupet 350 mm.
- Runtomkring ramverket fick vi bygga ut väggen med reglar och gipsskivor. Passagen är drygt 7,5 m lång och takhöjden är 2,50 m.
- Sex stycken hyllsektioner förtillverkades. Ytterhöjden var 2000 mm och ytterbredden var 1000 mm. Samma tjocklek och djup som tidigare.
- Första sektionen lyftes på plats och skruvades fast i ramenverket. Andra sektionen skruvades fast i ramverket och i första sektionen. Så fortsatte vi tills alla sex hyllsektioner var på plats.
- Hyllplanen och reglarna kläddes in med 18 mm limfogskivor i Ask. Dessa fick måttbeställas. Ask valdes för att få en liten kontrast till bakstycket i Björk. Beklädnaden limmades fast för att undvika skruvskallar. Dessa har som bekant en ovana att sticka ut och kan då riva böckerna.
- Till sist limmade vi fast foder på alla hyllplan, reglar och runt hela ramverket. Även dessa i Ask.
Varje hyllplan fick i slutändan tjockleken 55 mm och fria spännvidden 926 mm. Reglarna blev tjockare (74 mm) då det var dubbla MDF. Ramverket fick samma tjocklek på fodret, som reglarna fick.
Synpunkter
MDF är ett underbart materiel att jobba med. Man behöver inte förborra, det är lätt att putsa och såga, samt att byggvaruhusen ofta kan såga till dom i rätt storlek. Man slipper allt jobb med konsoler och reglar. Nackdelarna är den stora vikten och den låga dragkraftskapaciteten.
Om jag hade genomfört ett sånt här bygge i min bostad, skulle jag bygga in belysning i form av infällda halogen-spotar. I MDF-skivan kan man med lätthet fräsa ett spår för kabeln. I beklädnaden skär man sen ut ett hål m.h.a en hålsåg.
Tänk på
En viktig sak att tänka på är att inte underdimensionera en inbyggd bokhylla. Böcker är tunga och med åren böjer sig hyllplanen. Gör dom det blir dom svåra att byta ut. Det ska bli intressant att se hur dessa klarar sig.

Länktips
Finfina snickerier
Information om MDF