2026-09-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja sannerligen ett kulturarv. Tycker att SV skildrade tidsandan på ett sällsynt träffsäkert sätt, och jag tycker att humorn går igen även i skälva musiken på nåt sätt.

För att inte tala om, vilken bragd, att ta fram ett helt nytt eget recept på proggrock/reggae, och på bara några år slå igenom på bred front, och bli omfamnad och älskad av hela svenska folket. Det var ju ärevarv på svensktoppen och folkparksturneer med Thore Skogman och annat. Snacka om att bli folkkär, från en underdogposition!

Det hade knappast hänt utan SVs charm, intelligens och humor.

Exakt, du sa det precis perfekt!
Jag måste nästan få be att citera dig vad gäller Dag Vag och Stig Vigs kulturgärningar!

Det kommer aldrig kunna komma ett band som Dag Vag igen. Tror tidsandan idag är lite mera skev i jämförelse med 70/80-talet.

Spelade faktiskt in dagens Dag Vag i början av augusti i år, men Dag Vag utan Stig Vig är ju lite annorlunda om jag ska tänka positivt.

Kul dock att få höra Fattiga och Rika live kanske en sista gång :-)

Vilka låtar med Dag Vag diggar du mest?
Citera
2026-09-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kan nog hålla med dig där. Men vilken Dag Vag rent textmässigt favorit förutom Fattiga & Rika
blir nog för stunden :
Tom är en låt som växer & blev riktigt bra live.
Flyger kan jag ibland gå omkring & nynna på (Även Ebba Grön har spelat in den)
Många Gånger Om är en bortglömd pärla

Bra låtval av dig!
Själv tycker jag texterna till ”Slaveri” samt ”Idioterna” är finurliga och med Stig Vigs glimten i ögat:-)
Citera
2026-09-07, 17:15
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Bra låtval av dig! Själv tycker jag texterna till ”Slaveri” samt ”Idioterna” är finurliga och med Stig Vigs glimten i ögat:-)

2 riktigt bra låtar från debutskivan som förtjänas att komma fram lite mera,
Debutskivan innehåller tidiga klassiker: Dimma , Flyger, Glappkontakt

Dock finns det en cover som inte kom på skiva dessvärre
Ronny Du E Rå
Kenny Håkansson (Beno Zeno) i Dag Vag. Inspelat på Mosebacke i Stockholm, augusti 2008.
https://www.youtube.com/watch?v=TJcdDm8dDcU
Citera
2026-09-07, 17:55
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Exakt, du sa det precis perfekt!
Jag måste nästan få be att citera dig vad gäller Dag Vag och Stig Vigs kulturgärningar!

Det kommer aldrig kunna komma ett band som Dag Vag igen. Tror tidsandan idag är lite mera skev i jämförelse med 70/80-talet.

Spelade faktiskt in dagens Dag Vag i början av augusti i år, men Dag Vag utan Stig Vig är ju lite annorlunda om jag ska tänka positivt.

Kul dock att få höra Fattiga och Rika live kanske en sista gång :-)

Vilka låtar med Dag Vag diggar du mest?

Tack det var vänligt sagt, visst så gärna!

Favoriterna för mig är typ alla jag kommer ihåg, dvs Musik Musik, Stjärnorna föds och dör, dimma, thockhult, låt det komma ut. Egyptien reggae var kul också. Sen var det några som jag tyckte var konstiga, typ Pappa är död och kinesiska muren. Ge bullen ett ben tyckte jag texten var konstig också
Citera
2026-09-07, 20:08
Medlem
Citat:
2 riktigt bra låtar från debutskivan som förtjänas att komma fram lite mera,
Debutskivan innehåller tidiga klassiker: Dimma , Flyger, Glappkontakt

Dock finns det en cover som inte kom på skiva dessvärre
Ronny Du E Rå
Kenny Håkansson (Beno Zeno) i Dag Vag. Inspelat på Mosebacke i Stockholm, augusti 2008.
https://www.youtube.com/watch?v=TJcdDm8dDcU

Tack för YouTube-länken!
Mosebacke-konserterna var alltid mycket bra händelser.
Citera
2026-09-07, 20:11
Medlem
Citat:
Tack det var vänligt sagt, visst så gärna!

Favoriterna för mig är typ alla jag kommer ihåg, dvs Musik Musik, Stjärnorna föds och dör, dimma, thockhult, låt det komma ut. Egyptien reggae var kul också. Sen var det några som jag tyckte var konstiga, typ Pappa är död och kinesiska muren. Ge bullen ett ben tyckte jag texten var konstig också

Många bra låtar som du nämnde! Har egentligen aldrig hört nån Dag Vag-låt som jag inte gillat.

De hade både humor och ett samhällskritiskt perspektiv som förenade sig mycket bra.

Man blir liksom lugn som en filbunke när man lyssnar på DV.

Har du sett dom live någon gång?

Hade turen att se den sista konserten med Stig Vig och två månader senare var han i himmelen.
Citera
2026-09-07, 20:59
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Många bra låtar som du nämnde! Har egentligen aldrig hört nån Dag Vag-låt som jag inte gillat.
De hade både humor och ett samhällskritiskt perspektiv som förenade sig mycket bra.
Hade turen att se den sista konserten med Stig Vig och två månader senare var han i himmelen.

Håller med dig där.

Jag hade turen att kunna se Dag Vag 2 ggr under 2009
sedan hann jag inte se dem under deras sista år

1 Spelningen var på Jazz- & Bluesfestivalen, Linköping 28/3 2009
https://dagvag.se/2009/090328linkoping.php

2:a var på Skandiateatern, Norrköping 13/11 2009 "Scenbuddism" spelning
https://dagvag.se/2009/091113norrping.php

Fast Nattmackan är en värdig avslutning
Citera
2026-09-07, 21:44
Medlem
Citat:
Håller med dig där.

Jag hade turen att kunna se Dag Vag 2 ggr under 2009
sedan hann jag inte se dem under deras sista år

1 Spelningen var på Jazz- & Bluesfestivalen, Linköping 28/3 2009
https://dagvag.se/2009/090328linkoping.php

2:a var på Skandiateatern, Norrköping 13/11 2009 "Scenbuddism" spelning
https://dagvag.se/2009/091113norrping.php

Fast Nattmackan är en värdig avslutning

Mycket bra setlists från Linköping och Norrköping! Spelade du in något?

Önskade så här i efterhand att jag spelat in Dag Vag fler gånger men det är för sent nu.

Vilken konsert av Linköping och Norrköping var bäst tyckte du?
Citera
2026-09-07, 22:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Mycket bra setlists från Linköping och Norrköping! Spelade du in något?
Önskade så här i efterhand att jag spelat in Dag Vag fler gånger men det är för sent nu.
Vilken konsert av Linköping och Norrköping var bäst tyckte du?

Tyvärr finns det inga inspelningar från de båda konserterna dessvärre.

Måste nog säga att Norrköping spelningen var bättre än Linköping.
Kan nog bero på att de spelade igenom "Scenbuddism" som 1 set & sedan en del övriga favoriter
Men den spelningen i Linköping var första gången jag såg bandet live.

Scenbuddism är nog min favorit när det kommer till Dag Vags diskografi.
Även om Almanacka ligger som god nr 2
Citera
2026-09-08, 05:09
Medlem
Citat:
Tyvärr finns det inga inspelningar från de båda konserterna dessvärre.

Måste nog säga att Norrköping spelningen var bättre än Linköping.
Kan nog bero på att de spelade igenom "Scenbuddism" som 1 set & sedan en del övriga favoriter
Men den spelningen i Linköping var första gången jag såg bandet live.

Scenbuddism är nog min favorit när det kommer till Dag Vags diskografi.
Även om Almanacka ligger som god nr 2

Scenbuddism har ett tidstypiskt ljud som jag uppskattar väldigt mycket. Ska lyssna igenom den igen när jag kommer hem och har ett stabilt internet.

Har spelat in lite nya låtar med bandet i vår lilla studio i Östergötland.

Tycker förövrigt att låten ”Musik, musik” har en mycket fin text som delvis ger en tribute till Stig Vigs mor som ger sonen en sådan bra musiksmak. Stig Vig lyckades återigen att göra en tänkvärd text och bra musik dessutom till den låten. Var mycket glad att jag spelade in just den låten på Akkurat i Stockholm 2011. Tekka Puk gjorde ett mycket bra jobb på gitarren och bakgrundssång den gången.

Hade önskat att fler delade med sig av Dag Vag-konsertinspelningar från den gamla tiden. Vet att en konsertinspelning från Uppsala och rockhaket Borowiak finns från 1980-talet. Jobbar med att få fram den, dock inget resultat hittills tyvärr.
Citera
2026-09-08, 05:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Vad fint att du hann se den sista konserten. Såg du dem nåt i sina glansdagar också?

Själv var jag för ung när det begav sig, men däremot såg jag Stig på ett akustiskt gig på 90-talet, då han körde lite trubadurstuk tillsammans med en ung och väldigt duktig gitarrist. Det var grymt för han hade verkligen kul, och var på ett strålande humör.

Sen hann jag faktiskt se DV ett kort ögonblick på nån festival, många år senare (2008?). Dock kom jag så sent att jag bara såg några minuter på slutet. Då var Stickan inte så pigg längre, men han hade fortfarande glimten i ögat.
Citera
2026-09-08, 06:38
Medlem
Citat:
Vad fint att du hann se den sista konserten. Såg du dem nåt i sina glansdagar också?

Själv var jag för ung när det begav sig, men däremot såg jag Stig på ett akustiskt gig på 90-talet, då han körde lite trubadurstuk tillsammans med en ung och väldigt duktig gitarrist. Det var grymt för han hade verkligen kul, och var på ett strålande humör.

Sen hann jag faktiskt se DV ett kort ögonblick på nån festival, många år senare (2008?). Dock kom jag så sent att jag bara såg några minuter på slutet. Då var Stickan inte så pigg längre, men han hade fortfarande glimten i ögat.

Tusan vad kul att du sett Stickan och DV live. Var själv för ung på 80-talet, så blev inga konserter då heller.

Har bara sett DV live två gånger då det begav sig. SV var även då på mycket gott humör och med sin speciella framtoning så var mellansnacket minst lika bra och välsignat som låtarna!

På sista spelningen på Akkurat så spelade de även låten ”Musik, musik” och då högg det till i hjärteroten måste jag säga :-)

Ett band som jag kommer sakna lika mycket som jag gör just nu och i framtiden likadeles.

Tycker Zilverzurfarn och Beno Zeno samt Bumpaberra är ett coolt gäng. Har spelat in Beno Zeno (Kenny) i Kebnekajse 15 gånger och ska spela in dom igen den 8/10 i Motala som är min födelsestad.

Även Kebne har ju förlorat många bandmedlemmar de senaste åren men nu rockar de tillsammans i himmelen istället! Kul för dom men mindre roligt för oss på jorden :-)

Har du spelat in någon proggkonsert nån gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in