2026-09-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jaså hör du ett kristet budskap. Själv hör jag den lilla männinskans vardagsfilosofilosofiska funderingar. Övervintrad vänsterprogg från 70-talet som gjorde en sista dödsryckning med Dag Vag och Ebba grön i början av 80-talet.

Vet inte om det stämmer, men jag har hört sägas att SV fick kämpa hårt innan han blev tagen på allvar i Stockholms musikkretsar (om han någonsin blev det). Tror han fick nasa runt i flera år som nåt slags försäljare (?) innan han till slut hittade ett gäng spelkompisar.

Hans artistnamn före SV sägs ska ha varit "Per Gud" förresten.

Kul info, tack!
Stig Vig kämpade på och fick sin belöning till slut.
Citera
2026-09-07, 14:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kul info, tack!
Stig Vig kämpade på och fick sin belöning till slut.

Ja han låg nog inte på latsidan, och hans framgångar var mycket välförtjänta imo. Och nu när jag läser mitt nedsättande tonfall i mitt förra inlägg så undrar jag om jag hade vaknat på fel sida i morse.

Älskade SV, jag klandrar dig absolut inte för inslagen av vänsterprogg, som väl hörde tiden till. Vila i frid, tack för all musik!
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-07 kl. 14:31.
Citera
2026-09-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ja han låg nog inte på latsidan, och hans framgångar var mycket välförtjänta imo. Och nu när jag läser mitt nedsättande tonfall i mitt förra inlägg så undrar jag om jag hade vaknat på fel sida i morse.

Älskade SV, jag klandrar dig absolut inte för inslagen av vänsterprogg, som väl hörde tiden till. Vila i frid, tack för all musik!

Tack för de fina orden om Stig Vig. Själv är jag kristen men jag älskar proggmusiken från 1970-talet och fram till denna tidsålder. Jag har spelat in ett 50-talet proggkonserter från 2007-2026 och speciellt den instrumentala proggen ligger mig varmt om hjärtat. Dag Vags humor och samhällskritik är dock ett stycke svensk musikhistoria!

Tack Stig Vig och Dag Vag-gänget för musiken!
Citera
2026-09-07, 15:24
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Tack för de fina orden om Stig Vig. Själv är jag kristen men jag älskar proggmusiken från 1970-talet och fram till denna tidsålder. Jag har spelat in ett 50-talet proggkonserter från 2007-2026 och speciellt den instrumentala proggen ligger mig varmt om hjärtat. Dag Vags humor och samhällskritik är dock ett stycke svensk musikhistoria!

Tack Stig Vig och Dag Vag-gänget för musiken!

Ja sannerligen ett kulturarv. Tycker att SV skildrade tidsandan på ett sällsynt träffsäkert sätt, och jag tycker att humorn går igen även i skälva musiken på nåt sätt.

För att inte tala om, vilken bragd, att ta fram ett helt nytt eget recept på proggrock/reggae, och på bara några år slå igenom på bred front, och bli omfamnad och älskad av hela svenska folket. Det var ju ärevarv på svensktoppen och folkparksturneer med Thore Skogman och annat. Snacka om att bli folkkär, från en underdogposition!

Det hade knappast hänt utan SVs charm, intelligens och humor.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-07 kl. 15:28.
Citera
2026-09-07, 16:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tack! Fattiga och Rika har ett nästan kristet tema delvis och jag kan se framför mig hur Jesus rör sig bland både de privilegierade och de utsatta i samhället.
Vilken Dag Vag rent textmässigt förutom Fattiga och Rika gillar du mest?

Kan nog hålla med dig där. Men vilken Dag Vag rent textmässigt favorit förutom Fattiga & Rika
blir nog för stunden :
Tom är en låt som växer & blev riktigt bra live.
Flyger kan jag ibland gå omkring & nynna på (Även Ebba Grön har spelat in den)
Många Gånger Om är en bortglömd pärla

Senast redigerad av Rebali179 2026-09-07 kl. 16:11.
Citera
2026-09-07, 16:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Hans artistnamn före SV sägs ska ha varit "Per Gud" förresten.

Det stämmer att han kallade sig för det ett tag & han spelade in / ställde in ljudet för Träd, Gräs & Stenar
Turligt nog så finns det en del inspelningar utgivna
https://www.discogs.com/artist/926402-Per-Gud
Citera
2026-09-07, 16:10
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det stämmer att han kallade sig för det ett tag & han spelade in / ställde in ljudet för Träd, Gräs & Stenar
Turligt nog så finns det en del inspelningar utgivna
https://www.discogs.com/artist/926402-Per-Gud

Tackar, vad spännande!
Citera
2026-09-07, 16:10
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja sannerligen ett kulturarv. Tycker att SV skildrade tidsandan på ett sällsynt träffsäkert sätt, och jag tycker att humorn går igen även i skälva musiken på nåt sätt.

För att inte tala om, vilken bragd, att ta fram ett helt nytt eget recept på proggrock/reggae, och på bara några år slå igenom på bred front, och bli omfamnad och älskad av hela svenska folket. Det var ju ärevarv på svensktoppen och folkparksturneer med Thore Skogman och annat. Snacka om att bli folkkär, från en underdogposition!

Det hade knappast hänt utan SVs charm, intelligens och humor.

När tycker du Dag Vag slog igenom ordenligt.?
Skulle nog säga runt Scenbuddism & Palsternacka tiden 1979-1980
Fast med tanke på Popitop så blev det väl lite mera
Citera
2026-09-07, 16:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
När tycker du Dag Vag slog igenom ordenligt.?
Skulle nog säga runt Scenbuddism & Palsternacka tiden 1979-1980
Fast med tanke på Popitop så blev det väl lite mera

Ja det är precis min uppfattning också. För mig är och var Palsternacka den stora Dag Vag-skivan. När popitopp kom så var det mera päronen som diggade
Citera
2026-09-07, 16:19
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja det är precis min uppfattning också. För mig är och var Palsternacka den stora Dag Vag-skivan. När popitopp kom så var det mera päronen som diggade

Palsternacka är studioskiva & Scenbuddism är inspelad Live.
Är Palsternacka bättre än Scenbuddism?
Citera
2026-09-07, 16:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Palsternacka är studioskiva & Scenbuddism är inspelad Live.
Är Palsternacka bättre än Scenbuddism?

Kan tyvärr inte uttala mig om det, för jag lyssnade aldrig in mig ordentligt på varken CB eller nån av de andra skivorna. Men Palsternacka hade jag på kassett, och den drog in mig på ett helt annat sätt än de andra skivorna. Så den fick väldigt mycket speltid hemma på pojkrummet.

I vuxen ålder har min musiklyssning tyvärr klingat av totalt, så det blir sällan att jag botaniserar och återupplivar i gamla musikminnen.
Citera
2026-09-07, 16:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Kan tyvärr inte uttala mig om det, för jag lyssnade aldrig in mig ordentligt på varken CB eller nån av de andra skivorna. Men Palsternacka hade jag på kassett, och den drog in mig på ett helt annat sätt än de andra skivorna. Så den fick väldigt mycket speltid hemma på pojkrummet.

I vuxen ålder har min musiklyssning tyvärr klingat av totalt, så det blir sällan att jag botaniserar och återupplivar i gamla musikminnen.

Skivorna finns på Spotify som tur är numera med en del bonus låtar
Så ge både Scenbuddism & Palsternacka en ny chans
Dag Vag s Artistsida https://open.spotify.com/artist/5xc7QMYy66lVY5XpDjMoOi?si=t9T4JbdAS6yVzB-LO-polg

Scenbuddism https://open.spotify.com/album/3COlQ0iuh5ued9TWb586M6?si=-OuHTwhgTZurLNCTNlP4Ig
Palsternacka https://open.spotify.com/album/1GuhKaBvjsMD0c1ZKbCeBe?si=B-GyjdTjTAmsal59G01uvg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in