2022-12-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Calcutta Transfer! De var ju som Dag Vags lillebrorsor. Kul band, svängiga som tusan. Minns när de spelade på ett skoldisco på högstadiet. De körde ju ett fejk-indiskt koncept 20 år före Dr. Bombay.

Calcutta Transfer var väll vilda vänsterns svar på de mer eleganta och musiksliskt begåvade Manhattan Transfer
Citera
2022-12-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tur dock att Dag Vag inte gjorde någon Julskiva eller Julmusik
Det hade nog blivit en rejäl flopp

Njaa...e...En Jullåt gjorde de väll iaf.
Det var väl den fjärde varianten av (Rock) Bullen, med titeln Julbocken. Ge Julen en Bock, ge Bocken en Jul..
Citera
2022-12-06, 18:19
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Calcutta Transfer! De var ju som Dag Vags lillebrorsor. Kul band, svängiga som tusan. Minns när de spelade på ett skoldisco på högstadiet. De körde ju ett fejk-indiskt koncept 20 år före Dr. Bombay.
Japp, Calcutta Transfer är ett bra exempel på ett band som högst troligen inspirerades av Dag Vag. Här är några fler exempel på band som man nog skulle kunna kalla lärjungar till Dag Vag:

Quiet från Gävle gjorde ingen hemlighet av att Dag Vag var en stor inspirationskälla till deras egen s.k. rastafuskrock: I mina ögon (händer ingenting)

Stockholmsbandet Herr Marmelad & hans skorpor släppte ett par sjutummare, men här är ett spår från en samlingskassett som gick under namnet Mediokra hjärnor: Ingenting annat

Sture Steril & Vandalerna var ett band från Vimmerby som släppte en singel: Tågluffardröm

Stockholmsbandet Skanstull släppte ett par sjuor och en mini-LP, och här är öppningsspåret från den senare: Flaskan

Dirty Rust var ett band från Östergötland (Kisa?) som släppte en sjutums-EP: Dirty Rusta Reggae

Bandet Sunshine Explosion hade med ett spår på en samlings-LP som släpptes av Radio Dalarna: Gunga

Skellefteåbandet Namløz gav ut en singel under eget namn: Kall vinter

Göteborgsbandet Bruset släppte tre sjutummare och gav 2004 ut en samling på cd, varifrån denna låt kommer (som har sagts mig handla om Stry Terrarie): Den lille konstnären

Gävlebandet Zeke Varg hade bl.a. med två spår på den lilla "pizzaboxen" Dansa med mamma, utöver annat som de gav ut under eget namn: Kontakt

Här ett spår från en EP som släpptes av bandet Dom vässade från Stockholm: Flottans pojk

Kortslutning från Fittja, Stockholm, släppte en sjutummare: Framtidsvisioner

Beat Less från Hudiksvall släppte två singlar, och här är a-sidan från deras första: I natt

Olofströmsbandet The Toilets gav ut en singel: Hjul i natten

Kapten Ruter & The Nautilus deltog i Radio Blekinges Rocktävling 1982 och släppte en singel året efter: Samma gamla jakt

Radical Kick från Göteborg(?) gav ut en singel: Avfall

Även om det är möjligt att plocka med fler låtar än de ovan stannar jag här. Min huvudpoäng är att Dag Vag nog var mer inflytelserika på sin tid än vad många kanske förstår.
Citera
2022-12-07, 11:36
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Även om det är möjligt att plocka med fler låtar än de ovan stannar jag här. Min huvudpoäng är att Dag Vag nog var mer inflytelserika på sin tid än vad många kanske förstår.

Det var ingen dålig lista! Tror jag känner till tre av namnen. Det brukar ju sägas att massor av punkband startades i spåren efter Ebba Gröns turnéer, men uppenbarligen gällde detsamma för Dag Vag.
Citera
2022-12-07, 20:59
Medlem
Rebali179s avatar
Calcutta Transfer är väl nästan lite bortglömda men de kommer ändå upp när man
nämner Dag Vag. Men de är nog som Dag Vags lillebror. Det finns visst en Tonkraft med Calcutta Transfer https://soundcloud.com/calcutta-transfer
Citera
2022-12-07, 21:02
Medlem
Rebali179s avatar
Det finns en liten sak som jag inte kan komma ifrån när det gäller Dag Vags första skiva.
Den som heter kort & gott Dag Vag. Lyssnar på låten Min Tunna https://open.spotify.com/track/7qm9G...28340a32c8444b
så hör man en liten snutt av Internationalen i solot.
Citera
2022-12-25, 16:44
Medlem
Rebali179s avatar
Ebba Grön och Dag Vag gjorde tillsammans i början på 80-talet en turné som heter
Turister i tillvaron. Någon som vet ifall det finns något inspelat material någonstans
förutom Bootlegs???
Citera
2022-12-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ebba Grön och Dag Vag gjorde tillsammans i början på 80-talet en turné som heter
Turister i tillvaron. Någon som vet ifall det finns något inspelat material någonstans
förutom Bootlegs???

Det var väll en låt som hette just Turist i tillvaron ochså eller?
Var det ett samprojekt mellan dessa band?
Citera
2022-12-25, 18:53
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppsalva
Det var väll en låt som hette just Turist i tillvaron ochså eller?
Var det ett samprojekt mellan dessa band?

turnén med Dag Vag heter Turister i tillvaron

Låten du tänker på är Turist i tillvaron som ligger på Ebba Grön s skiva Kärlek och Uppror
Citera
2022-12-25, 19:55
Medlem
Citat:
turnén med Dag Vag heter Turister i tillvaron

Låten du tänker på är Turist i tillvaron som ligger på Ebba Grön s skiva Kärlek och Uppror

Så var det!
Måste finnas en koppling där mellan låttitel och namnet på turné
Citera
2022-12-25, 21:30
Medlem
Rebali179s avatar
Dag Vag med Saxofon ser man inte ofta som sagt
Min Tunna som verkar vara inspelad av TV3 https://youtu.be/B_sZNE4lyyo
Citera
2022-12-25, 21:31
Medlem
Rebali179s avatar
Här finns även en låt som bara verkar ha spelats live å inte på Skiva.
Den härligt Svängiga Ronny Du E Rå (Johnny To Bad) Även om Peps var först med att spela in den på svenska https://youtu.be/TJcdDm8dDcU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in