Citat:
Ursprungligen postat av
mohnomishe
Calcutta Transfer! De var ju som Dag Vags lillebrorsor. Kul band, svängiga som tusan. Minns när de spelade på ett skoldisco på högstadiet. De körde ju ett fejk-indiskt koncept 20 år före Dr. Bombay.
Japp,
Calcutta Transfer är ett bra exempel på ett band som högst troligen inspirerades av Dag Vag. Här är några fler exempel på band som man nog skulle kunna kalla lärjungar till Dag Vag:
Quiet från Gävle gjorde ingen hemlighet av att Dag Vag var en stor inspirationskälla till deras egen s.k. rastafuskrock:
I mina ögon (händer ingenting)
Stockholmsbandet
Herr Marmelad & hans skorpor släppte ett par sjutummare, men här är ett spår från en samlingskassett som gick under namnet
Mediokra hjärnor:
Ingenting annat
Sture Steril & Vandalerna var ett band från Vimmerby som släppte en singel:
Tågluffardröm
Stockholmsbandet
Skanstull släppte ett par sjuor och en mini-LP, och här är öppningsspåret från den senare:
Flaskan
Dirty Rust var ett band från Östergötland (Kisa?) som släppte en sjutums-EP:
Dirty Rusta Reggae
Bandet
Sunshine Explosion hade med ett spår på en samlings-LP som släpptes av Radio Dalarna:
Gunga
Skellefteåbandet
Namløz gav ut en singel under eget namn:
Kall vinter
Göteborgsbandet
Bruset släppte tre sjutummare och gav 2004 ut en samling på cd, varifrån denna låt kommer (som har sagts mig handla om Stry Terrarie):
Den lille konstnären
Gävlebandet
Zeke Varg hade bl.a. med två spår på den lilla "pizzaboxen"
Dansa med mamma, utöver annat som de gav ut under eget namn:
Kontakt
Här ett spår från en EP som släpptes av bandet
Dom vässade från Stockholm:
Flottans pojk
Kortslutning från Fittja, Stockholm, släppte en sjutummare:
Framtidsvisioner
Beat Less från Hudiksvall släppte två singlar, och här är a-sidan från deras första:
I natt
Olofströmsbandet
The Toilets gav ut en singel:
Hjul i natten
Kapten Ruter & The Nautilus deltog i Radio Blekinges Rocktävling 1982 och släppte en singel året efter:
Samma gamla jakt
Radical Kick från Göteborg(?) gav ut en singel:
Avfall
Även om det är möjligt att plocka med fler låtar än de ovan stannar jag här. Min huvudpoäng är att Dag Vag nog var mer inflytelserika på sin tid än vad många kanske förstår.