2011-01-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillForSatan
Du verkar också ha problem med läsförståelsen då du fortfarande skriver "invandrare"

Vad fan snackar du om? Du verkar inte lite borta...
Citera
2011-01-19, 16:05
Medlem
lover1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
"Rinkebyskolans elever i årskurs nio räknar överlägset bäst i landet. I årets nationella matematiktävling arrangerad av Kungliga Vetenskapsakademien hade sju elever alla rätt. Sex av dem går i Rinkebyskolans science-enhet."

Såhär börjar en tråd (arkiverad) ifrån 2005. "Blattar osv"

Dom länkar som finns med fungerar inte idag, tyvärr.

Vi var några som diskuterade den här på lunchen idag. Den allmänna
uppfattningen bland oss var att det naturligtvis rörde sig fusk. Rent
statistiskt så ligger det en hund begravd här...men...

Nu har det gått drygt 5 år. Och det vore intressant med en uppföljning.

T.ex.

Läraren som sades vara exceptionellt bra.
Har han fortsatt att producera "raketforskare"?

Eleverna som presterade så bra.
Vad har hänt med dom? Krimininalvård <-> KTH /Handels ?

Skolan där det hände.
Kommer det fortsatt fram toppförmågor inom ämnet matte?

I övrigt.
Har det dykt upp tidigare okända fakta kring matteprovet ifråga?

Vore hyperintressant att få reda på vad som hänt. Nån som sitter
på information i ämnet?

- BBZW

Detta är inte särskild överraskande, dessa är barn ju överlevarens barn, de som vågade lämna allt. Många borde vara överlägsna med högre IQ än Svenskar med rätt hjälp kan man få fram många raketforskare.
Citera
2011-01-19, 16:07
Medlem
Rubarth23s avatar
Halvkänner en kille som var lärare/vikarie på Rinkebyskolan och han säger att dem är sjukt duktiga på matte där.
Så det måste inte vara fusk, kan handla om att de satsar väldigt hårt på matte.
Citera
2011-01-19, 16:07
Medlem
Lasse-fars avatar
Gissar på att de alla är perser, och perser är inte som andra invandrare.
Citera
2011-01-19, 16:08
Medlem
impasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Jag kan berätta hur det gick till när jag jobbat som lärare. Fört det första får invandrartäta skolor minst dubbelt så mycket resurser både i personaltäthet och utöver detta också rent ekonomiskt.

Vid de nationella proven så sållas också de sämsta ut från statistiken för att inte dra ner de övriga. De bedöms inte vara på en tillräcklig nivå för att kunna få ut något av att skriva ett nationellt prov.

Om en skola har klasser i storleksordningen 10 elever, och dessutom får ekonomiska bidrag för att köpa in material och resurser, så har de självklart en mycket större chans att få bra betyg än i en skola där 35 elever samsas om en lärare, och där 3-4 mycket svaga elever tar 50% av denna tid.

Allt kan vinklas med statistik, men efter empirisk erfarenhet kan jag bara säga att invandrarelever (om man syftar på mena-barn, afrikaner m.m.) har betydligt sämre betyg än svenska ungdomar.
Men kom igen, hur bitter får man vara. Jag har extrajobbat som vikarie på grundskolor och att invandrartäta skolor skulle få mer pengar är helt absurt, pengarna skolorna får är ju kommun från kommun. Kommer ihåg ett reportage från SVT där man jämförde korrelationen mellan resurser och betygssnitt i grundskolor. Givetvis så var det skolor i Danderyd, Örgryte osv. som hade mest resurser - områden där det nästan är helt vitt. Så snälla, ska du grina så gör det men blanda inte ihop din bitterhet med fakta.
Så trött på alla tragiska SD:are som vill leka nationalintellektuella rebeller på nätet
Citera
2011-01-19, 16:13
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Men kom igen, hur bitter får man vara. Jag har extrajobbat som vikarie på grundskolor och att invandrartäta skolor skulle få mer pengar är helt absurt, pengarna skolorna får är ju kommun från kommun. Kommer ihåg ett reportage från SVT där man jämförde korrelationen mellan resurser och betygssnitt i grundskolor. Givetvis så var det skolor i Danderyd, Örgryte osv. som hade mest resurser - områden där det nästan är helt vitt. Så snälla, ska du grina så gör det men blanda inte ihop din bitterhet med fakta.
Så trött på alla tragiska SD:are som vill leka nationalintellektuella rebeller på nätet

Ja, du har extrajobbat som vikarie och vet därför precis vilka ekonomiska underlag skolor har

Jag har tio års erfarenhet och detta har diskuterats mycket kollegor emellan, och också högre upp. Invandrartäta områden får mer resurser, det är ett faktum.
Senast redigerad av Cracker-Jack... 2011-01-19 kl. 16:25.
Citera
2011-01-19, 16:21
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Som ett exempel på detta visar DN-artikeln att på Äppelviksskolan i Bromma får 96 procent av eleverna godkänt i alla ämnen. Skolan får 1.600 kronor per elev i tilläggsanslag per år. På Rinkebyskolan i Rinkeby får 50 procent av eleverna godkänt i alla ämnen. Skolan får 47.900 kronor per elev i tilläggsanslag per år.

http://politisktinkorrekt.info/2010/...ndrarfororter/

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-...engar-1.813440

Och i denna summan finns inte ens kommunernas öronmärkta pengar där en majoritet alltid går till resurser i invandrartäta skolor. Det kan handla om resurslärare, material, resor, fritidsledare, skolvärdinnor/värdar, kuratorer, modersmålslärare m.m., och nu också att bekosta vaktbolag som hyrs in för att skolan ska fungera.

I enstaka fall kan extra pengar gå till andra "svenska" skolor, om de t.ex. jobbar med ett projekt som verkar intressant - men detta är undantagsfall.

Öppna ögonen, snälla.
Senast redigerad av Cracker-Jack... 2011-01-19 kl. 16:25.
Citera
2011-01-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Här har du fel. Kängurutävlingen står vetenskapsakademin bakom, och det ör många skolor som deltar.
Nä, jag har helt rätt. Högstadiets matematiktävling är för de bästa i landet, Kängrun är riktad till medelmåttiga elever. Du kan själv avgöra detta genom att jämnföra frågorna från de båda:

http://ncm.gu.se/media/namnaren/kang...t_probl_10.pdf

http://www.matematiktavling.org/hmt/final09.pdf

Kängruns fråga 1 är på särskolenivå, Matematiktävlingens fråga 1 är det få åk 9 med högsta betyg i matematik som klarar. (Eftersom att Rinkebyskolan jämnförde sig nationellt har jag valt att länka till finaltävlingens frågor.)

Citat:
Egenligen fånig diskution. Om Rinkebyskolan lyckats bra är de väl bara att gratulera?
Det enda de har lyckats bra med är att dölja att den skolan är ett totalhaveri. Föräldrar som har blivit lurade att sätta sina barn där tycker nog inte att det är en fånig fråga.
Citera
2011-01-19, 16:39
Medlem
Sulan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiriHespa
Hur menar du då? Tycker du det är dåligt att kommer såna här bra nyheter om invandrare?

Varför blir aldrig svensken nöjd med något? Man klagar för fan på exakt allt. Börjar verkligen tröttna på detta skit och pajkastning.

Jag tycker inte direkt att det är dåligt att det kommer glada nyheter om folk, invandrare eller inte. Men jag tycker att det överdrivs mycket med vad som har hänt, positivt eller negativt ifrån media. Speciellt nu när den klassen hade specialinriktning på matte i skolan. Tro fan att de blir väldigt bra på det då?

Sen är det väl inte bara svensken som aldrig blir nöjd? Jag tror inte att det finns någon som nöjer sig med att tjäna lite mindre pengar än vad man kan göra osv. Så att skulle vara typiskt svenskt eller vad du nu vill ha det till köper jag inte till 100%.

Det är inte invandrarna som har bra betyg i matte jag är missnöjd över, det är medias vinkling av det som jag inte håller med om. Och om du har tröttnat på pajkastningen så är det väl inte mer än att sluta titta på tv, läsa tidningar, sitta på olika forum på internet och bara prata med likasinnade IRL?
Citera
2011-01-19, 16:46
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Det rör sig om individer!
Citera
2011-01-19, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
Det rör sig om individer!
Naje, 9 av 10 blattar är ju bättre på matte än svenskar.
Citera
2011-01-19, 17:10
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Naje, 9 av 10 blattar är ju bättre på matte än svenskar.
Jag trodde att alla som gick i svensk skola var "svenskar"?
Märkligt om alla babbar som kommer hit, nästan omedelbart blir lika bra som övriga av de inhemska ungjävlarna...innebär inte det i så fall antingen att:
1. de inhemska ungarna är i grunden dummare. Eller att:
2. den skolning de inhemska ungarna redan i grunden är fullständigt värdelös?

Allt sammans verkar ju lite perverst, varför vilja att främmande ungjävlar skall vara bättre? Ungefär som att hoppas att grannens ungar ska vara bättre än sina egna...men visst, sådan är väl den svenska logiken!
Senast redigerad av Condottieri 2011-01-19 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in