2011-01-18, 13:51
Medlem
DigThizs avatar
Hittade en flintastek i frysen som jag tänkte fixa ikväll men behöver
tips på hur jag ska tillaga den och vilka tillbehör som blir bäst?

Btw så gick den ut i augusti förra året är den ändå ok? Har ju legat i frysen hela tiden
Citera
2011-01-18, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DigThiz
Hittade en flintastek i frysen som jag tänkte fixa ikväll men behöver
tips på hur jag ska tillaga den och vilka tillbehör som blir bäst?

Btw så gick den ut i augusti förra året är den ändå ok? Har ju legat i frysen hela tiden
Ja det ska inte vara något problem med att den skulle vara gammal.
Smaklig måltid!
Citera
2011-01-18, 14:35
Medlem
dodeesoss avatar
Flintastek serverar med potatissallad alt klyftpotatis och bea-sås, till detta dricker vi Cola eller valfritt bag in box-vin (gärna rött, ev BT).

Tillagningen går till så här:
Den med byxor i hushållet tar hand om köttet.
Såkallad grillöl är obligatorium.
Klotgrillen prepareras med kol alt bricketter och blöts ner med 1,5 liter tändvätska, låt dra i 5 till 10 sekunder.
Fjutta på, resultatet bör bli minst 2 m höga lågor och minimum ett svett ögonbryn.
När lågorna minskat till 1-2 dm lägger man på flintan. Fettet skall ta eld och sota köttet så att man får lagom med tändvätskesmak.
Köttet eldas tills dess att det mesta är någorlunda färdigt, plus kolskorpa. (Så jävla noga är det inte!!)

Under tiden man fyllnar till framför grillen för att dämpa smärtan av sina bränskador så fixar någon annan allt annat, dvs potatis, sallad, sås, duka osv osv...

Smaklig spis!

OnT: Fläsk bör man inte ha infryst mer än ett halvår. Så du bör klara dig, förutsatt att du med förra året menar 2010...
Har gjort en gryta på marinerad grillkarre en gång för länge sedan, har för mig att det smaka ganska bra. Kommer inte ihåg receptet, men det lär finnas hjälp på google..
Citera
2011-01-18, 15:28
Medlem
DigThizs avatar
ok vad bra. ska fixa det sen då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in