2011-01-18, 13:49
Medlem
rickardsss avatar
Har en Macbook Pro 15" 2.66GHz i7 med 4GB DDR3. Har även installerat Windows 7 64-bit via Bootcamp av den simpla anledningen att jag vill kunna använda datorn till att spela på. Problemet nu är att i princip varje spel jag installerat (retail-utgåvor) fungerar väldigt dåligt och ibland inte ens alls! Har spelat Starcraft 2 en del vilket fungerar bra på normala inställningar, men i mellan åt kan grafiken börja bete sig skumt och det kommer in väldigt märkbara störningar. Här senast idag installerade jag Fallout 3, som sedan efter sökning anser att medium settings är optimalt för min dator. Sure, tänker jag och börjar spela för att sedan eventuellt mixtra med inställningar när jag ser hur det funkar. Problemet här är att redan under intro-sekvensen så beter sig grafiken skumt och vissa fragment av skärmen försvinner i en sekund för att sedan visas igen. När "spelet" väl börjar (man väljer hur man ser ut), så hänger sig spelet. Har hänt 2 ggr i rad nu.

Vad kan problemet möjligtvis vara? Är det hårdvarubaserat eller något som jag kan möjligtvis kan fixa? Känns sådär att en dator för över 20k inte klarar av att köra Fallout 3 på medium settings.
Citera
2011-01-18, 16:53
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickardss
Känns sådär att en dator för över 20k inte klarar av att köra Fallout 3 på medium settings.
Å andra sidan är det ju inte direkt prestanda man betalar för, det finns laptops för 3-4K med betydligt bättre grafikkort än MBP. Jag tycker egentligen att det är rätt kasst av Apple, hela MBP-serien har samma usla grafikkort oavsett vilken modell man väljer (eller mja, 13-tummaren har ett Geforce 320M medan 15" och 17" har 330M men skillnaden är nog minimal, i alla fall sett till prisskillnaden).

Att stoppa in ett 330M med maximalt 512MB dedikerat minne är enormt jävla snålt med tanke på datorernas prislapp...
Citera
2011-01-18, 17:07
Medlem
StyleWarss avatar
Här flyter det på bra?
Haru gjort någe fel kanske?

http://www.youtube.com/watch?v=EBddo0kw-Ko
(MBP 2008)

http://barefeats.com/mbpp21.html

http://www.youtube.com/watch?v=0bClVxzS_TE
Senast redigerad av StyleWars 2011-01-18 kl. 17:16.
Citera
2011-01-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Här flyter det på bra?
Haru gjort någe fel kanske?

http://barefeats.com/mbpp21.html

http://www.youtube.com/watch?v=0bClVxzS_TE

För det första så ser man aldrig att det verkligen är en MBP, och för det andra är nästan alla dessa filmer fake.
Dom visar ett filmklipp på skärmen bara, som dom spelat in på en annan dator.
Citera
2011-01-18, 17:17
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
För det första så ser man aldrig att det verkligen är en MBP, och för det andra är nästan alla dessa filmer fake.
Dom visar ett filmklipp på skärmen bara, som dom spelat in på en annan dator.
Nej.

Fast nu säger väl du att Barefeats inte finns också...
Citera
2011-01-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nej.

Fast nu säger väl du att Barefeats inte finns också...

Menar bara att du inte ska lita på Youtube
Sök på eeePc701 + Crysis så förstår du varför
Citera
2011-01-18, 19:39
Medlem
rickardsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Å andra sidan är det ju inte direkt prestanda man betalar för, det finns laptops för 3-4K med betydligt bättre grafikkort än MBP. Jag tycker egentligen att det är rätt kasst av Apple, hela MBP-serien har samma usla grafikkort oavsett vilken modell man väljer (eller mja, 13-tummaren har ett Geforce 320M medan 15" och 17" har 330M men skillnaden är nog minimal, i alla fall sett till prisskillnaden).

Att stoppa in ett 330M med maximalt 512MB dedikerat minne är enormt jävla snålt med tanke på datorernas prislapp...
Jo jag är fullt medveten om vad det är man faktiskt betalar för i en MBP men faktum kvarstår, enligt de specifikationer som finns så SKA Fallout 3 fungera. Är som sagt något annat som verkar vara fel, då spelet redan i inledningen hänger sig total. Grafiken i övrigt har jag inget att klaga på, då det ser ut precis så som jag förväntar mig att det ska göra på medium settings.

Har nu testat att installera om spelet, men samma problem kvarstår.

Och nej jag har inte gjort något fel, har installerat spelet på samma simpla grunder som jag alltid gjort. Starcraft 2 fungerar exempelvis bra utan att hänga sig, även om jag någon gång har haft störningar i grafiken även där så har det aldrig låst sig.
Citera
2011-01-18, 19:48
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickardss
Jo jag är fullt medveten om vad det är man faktiskt betalar för i en MBP men faktum kvarstår, enligt de specifikationer som finns så SKA Fallout 3 fungera. Är som sagt något annat som verkar vara fel, då spelet redan i inledningen hänger sig total. Grafiken i övrigt har jag inget att klaga på, då det ser ut precis så som jag förväntar mig att det ska göra på medium settings.

Har nu testat att installera om spelet, men samma problem kvarstår.

Och nej jag har inte gjort något fel, har installerat spelet på samma simpla grunder som jag alltid gjort. Starcraft 2 fungerar exempelvis bra utan att hänga sig, även om jag någon gång har haft störningar i grafiken även där så har det aldrig låst sig.
Kolla i Fallout-forumet, en del rapporter om problem ska finnas där enligt en sidekick här.
Fallout-Updates? BootCamp drivrutiner 3.2? Osv.
Det fungerar mycket bra på magrare hårdvara bevisligen.
Citera
2011-01-19, 16:08
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Jag har likadan dator som dig fast med 8 GB Ram och 512 Mb kortet.
Jag kan köra All high i SC2 i Win7 Bootcamp och även andra spel utan problem.

Har du senaste Bootcamp, senaste drivers, senaste allt?
I värsta fall kan du ha en hårdvarudefekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in