2011-04-05, 18:48
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Antidepp kan ofta trigga bipolra s att de blir hypomana/maniska.

Angende Sobrilen r jag tveksam, lkarna undviker s lngt det bara gr att skriva ut benso som ska tas dagligen resten av livet. Det brukar skrivas ut som en "vid behovs medicin". Det behvs uppehll (eller inte ta allt fr ofta) annars kommer du att vnja dig vid den. Jag tar mina d och d, har 15mg:s tabletter vilket brukar rcka men ibland tar jag tv. Dessa tar jag inte allt fr ofta just fr att inte toleransen ska ka samt att jag behver ha dem fortsatt utskrivna. S jag skter det snyggt och tar dem inte fr ofta.

Ok, men om man inte utvecklar tollerans och man fr ett bra liv utan ngest av den, s ska man vll kunna ta den daligen livet ut? Sg hr p forumet att vissa har tit den i mnga r och inte utvecklat ngon speciell tollerans.
Citera
2011-04-05, 18:51
Medlem
Cruella de Vils avatar
Det fr du nog kolla upp med lkaren. Mnga lkare frskriver som sagt benso som korttidsbruk (ofta under tiden man provar olika mediciner fr att hitta ngon medicin att ha i grunden som fungerar). Men sen hur kort den dr korttidsbruks-perioden r, r nog olika beroende p lkare. Hoppas kan man alltid. En del personer har ju benso dagligen och haft under mnga r precis som du sger. Kanske r det till personer som verkligen har provat hela marknaden med terapier och mediciner innan.
Citera
2011-04-05, 19:11
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Det fr du nog kolla upp med lkaren. Mnga lkare frskriver som sagt benso som korttidsbruk (ofta under tiden man provar olika mediciner fr att hitta ngon medicin att ha i grunden som fungerar). Men sen hur kort den dr korttidsbruks-perioden r, r nog olika beroende p lkare. Hoppas kan man alltid. En del personer har ju benso dagligen och haft under mnga r precis som du sger. Kanske r det till personer som verkligen har provat hela marknaden med terapier och mediciner innan.

Oki doki.... Det var en allmnlkare som skrev ut det och sa precis som du att den ska anvndas under en kortare period. Jag vntar p att f trffa en pyskiatriker och han kanske lttare kommer frst min alvarliga ngest som garanterat r biologiskt. Har provar KBT-terapi mot generaliserad ngestsyndrom men utan ngon bra effekt. Mediterar ocks dagligen vilket ver min ngest lite granna under meditationen men eftert s kommer ngesten tillbaka i en rusande fart.

Tror du att lngvarigt kraftig ngest kan leda till en 6 mnaders djup depresion? Har hittils hafft 5 snna depresioner.
Citera
2011-04-06, 11:36
Medlem
lnsmanns avatar
S hr str det p FASS angende interaktion mellan atarax och sobril, det tolkar jag som att atarax frstrker efekten av sobril vilket d borde innebra att man inte behver ta lika stora doser utav sobrilen eller r jag helt ute och cyklar?

S hr str det p FASS:

V Interaktion mellan lkemedels effekter p receptorniv

Farmakologiska effekter utlses genom att lkemedelsmolekylerna inverkar p specifika receptorer, p eller i cellerna.

En rad interaktioner (I, II, III, IV, VI, VII) kan frndra ett lkemedels koncentration vid receptorn och drmed effekten. Lkemedel kan dessutom frndra varandras effekter direkt p receptorniv genom synergi och antagonism. Receptorinteraktion r en sjlvklar fljd av lkemedlens verkningsmekanismer.

Frstrkta effekter
Det kan glla kombinationer av farmaka, som antingen verkar p samma receptorer (t.ex. adrenalin och isoprenalin) eller p olika receptorer (t.ex. acetylkolin och histamin). I det senare fallet framkallar emellertid bda medlen samma effekt, bronkospasm. Som ett annat exempel kan framhllas de additiva antikolinerga effekter, som ofta upptrder vid kombinationen av antiparkinsonmedel eller andra antikolinergika med psykofarmaka inom grupperna neuro- och tymoleptika. Olika indirekta mekanismer kan frstrka lkemedels effekter vid kombinationsterapi. Hypokalemi vid behandling med tiazid-diuretika kar risken fr digitalisintoxikation, sannolikt genom en frstrkt effekt av digitalis p receptorkomplexet. Ett annat exempel r att antibiotikabehandling kan hmma den bakteriella vitamin-K-syntesen i tarmen, vilket i sin tur kan ka effekten av tillfrda kumarinderivat.
Citera
2011-04-06, 16:48
Medlem
lnsmanns avatar
Nu blir jag helvettes besviken, verkar som jag r knslig mot placeboeffekten. Har precis trygg i mig 20 mg sobril f se om det biter mot ngesten. Tabletterna r ju snart slut mste till lkarn igen i morn fratt skaffa mer.
Citera
2011-04-06, 18:46
Medlem
Cruella de Vils avatar
Se upp s att inte lkaren tror att du missbrukar Sobrilen. Nr fick du senaste receptet och hur mnga tabletter var det?
Citera
2011-04-06, 20:03
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Se upp s att inte lkaren tror att du missbrukar Sobrilen. Nr fick du senaste receptet och hur mnga tabletter var det?

Jag fick den nu i tisdags 24 st 5 mg tabletter. Jag skulle enligt honom ta 5 mg morgon och 5 mg kvll. Det kommer inte rcka om jag mste ta 15-20 mg 3 ggr daligen. Medicinen komemr vara slut om 3 dagar. Sen s har jag ftt snabbare tid p psyk hos en psykatriker nsta fredag och s lnge kommer jag inte klara att ha ngest utan medicin. Tror du han kan neka mig att skriva ut fler?
Citera
2011-04-06, 20:34
Medlem
Cruella de Vils avatar
Menar du tisdag som igr? Hur mnga r kvar?

Jag vet inte om han nekar men om du inte fljer vad han ordinerat utan tar mer p eget bevg, utan att kontakta honom frst och sga att dosen inte r tillrcklig s kan jag tnka mig att han blir tveksam till att skriva ut mer. Men det behver ju inte alls vara s, han kanske skriver ut direkt. Lkarna r olika och jobbar olika.
Citera
2011-04-06, 20:37
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Menar du tisdag som igr? Hur mnga r kvar?

Jag vet inte om han nekar men om du inte fljer vad han ordinerat utan tar mer p eget bevg, utan att kontakta honom frst och sga att dosen inte r tillrcklig s kan jag tnka mig att han blir tveksam till att skriva ut mer. Men det behver ju inte alls vara s, han kanske skriver ut direkt. Lkarna r olika och jobbar olika.

Japp det var i gr och jag klarar vrkligen inte av ngesten s jag mste ta hgre doser, hoppas han kommer frst det, fr i FASS str det att stardosen r 15 mg 2-3 ggr daligen. Annars binder jag lkaren och tar ver hans dator och skriver ut t mig sjlv.
Citera
2011-04-07, 10:35
Medlem
lnsmanns avatar
Jag var nyss hos lkarn och jag berttade att jag hjde dosen frn 5 mg2 ggr daligen till 20 mg 3 ggr dagligen fr att hva ngesten. D flg lkarn i taket och tyckte att det inte var en bra ide att ka s fort. Jag tjatade d t mig ngon bttre och fick stesolid utskrivet 5 mg 3 ggr daligen som kommer rcka en vecka och f fr jag ntligen kontakt med en psykatriker. Fr se hur pass bra stesolid r.
Citera
2011-04-09, 11:47
Medlem
Okej, men nsta gng du fr en medicin utskrivet. Kan du prova att inte lsa i FASS? Du hakar fast dig p allt var biverkningar r och normala doser. Prova lt medicinen bara gra sitt jobb.

Fr mig verkar det som om medicinerna ger dig ett litet rus i sig eftersom du inte vet hur de ska verka.

Frn brjan var du vldigt knslig och knde effekt efter 5 minuter, sedan fr du Sobril dr du lser i FASS att normal dos r hgre n den du ftt ordinerad. S du skiter i vad lkaren gjort fr bedmning och hjer dosen sjlv, sedan begr du antingen nytt recept eller starkare benso.. Missbruksvarning till dig - vette tusan om benso r ngon bra id d du tycker dig ha rtt att kra ver frskrivning.
Citera
2011-04-11, 23:14
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChokingHazard
Okej, men nsta gng du fr en medicin utskrivet. Kan du prova att inte lsa i FASS? Du hakar fast dig p allt var biverkningar r och normala doser. Prova lt medicinen bara gra sitt jobb.

Fr mig verkar det som om medicinerna ger dig ett litet rus i sig eftersom du inte vet hur de ska verka.

Frn brjan var du vldigt knslig och knde effekt efter 5 minuter, sedan fr du Sobril dr du lser i FASS att normal dos r hgre n den du ftt ordinerad. S du skiter i vad lkaren gjort fr bedmning och hjer dosen sjlv, sedan begr du antingen nytt recept eller starkare benso.. Missbruksvarning till dig - vette tusan om benso r ngon bra id d du tycker dig ha rtt att kra ver frskrivning.

Ok, frstr vad du menar, du har rtt i det du sger. Men s som jag har mtt av alla mediciner jag har provat gr bara inte st ut med det, s jag blir s hemskt dlig utav dem, nsta s jag mr bttre utan att ta medicinerna. Benso knner jag r den enda medicinen som jag mr s himla bra utav. Den tar bort 80 % av min extrema ngest som sitter dagligen, jag provade ven sjlv att kombinera benso med lyrica fr att frska f bort lite mer av ngesten, s nu tar jag 5 mg stesolid 3 ggr dagligen och 50 mg lyrica 3 ggr daligen och den tar bort d 90% av ngesten, jag vill ju bli helt ngest fri, jag vet att om jag skulle hja dosen av benso s skulle jag kunna uppn den men jag vntar p att f komma till psykiatrikern p fredag, fr se vad han sger om allt detta.

Hade jag hafft mer benso s hade jag kat dosen fr att bli helt ngest fri, men r rdd fr att utveckla tollerans och det finns ju typ ingen mer medcin som jag kan ta mot ngest, vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in