2012-04-17, 23:53
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smyget
BUMP!

Undrar hur det gick för TS, blev du av med din beläggning?

Ja det är inte candidia som vissa skriver, utan helt vanlig vidrig beläggning.

Det går bort men kommer tillbaka så det är en ritual att få väck skiten dagligen. Beror ju på tungans struktur. Har inte frågat min tandläkare om det går att fila ner tungan, utan antar att det är kört på den fronten.
Citera
2012-04-25, 18:06
Medlem
Inhalators avatar
Jag har samma jävla äckliga beläggning.. Brukar skrapa av med sked då och då. Men det är fan inte nice. Märker att det inte är lika farligt om jag håller sockerintaget minimalt.
Citera
2012-06-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Candida behandlas med probiotika. Finns att köpa på apotek eller i hälsokosten. Eller så äter man mycket filmjölk eller yoghurt.

MSM och Candida
MSM har väldigt god effekt på de allt vanligare Candidainfektioner som människor drabbas av idag. Dr John Jeffries i USA är en av de främsta experterna inom området.
Hans främsta vapen mot Candida är MSM. Vi har en naturlig bakterie i tarmen vid namn acidophilus. Den hjälper oss med ta upp näringen i maten vi äter.
Vi har även en jästsvamp i tarmen som heter Candida. Candida har som uppgift att se till att tarmen inte svämmar över av oönskade bakterier och den lever av näring
skapad av acidophilus. När vi tar antibiotika så dör kroppens alla bakterier - även acidophilus, med resultat att Candidasvamparna svälter och ger sig ut i kroppen på jakt
efter näring. När Candida når vaginan så resulterar det i svamp i underlivet. När tungan får en vit beläggning (torsk) så är det Candida som bosatt sig där. Även ögon och
öron kan drabbas av Candidainfektioner. När Candida etablerar sig i blodbanan så drabbas vi av kroniskt trötthetssyndrom eftersom Candidasvamparna äter upp den
näring som blodet i normala fall transporterar till cellerna. Många drabbas också av hjärndimma - oförmågan att tänka klart och koncentrera sig. Candida i blodbanan
brukar också märkas genom ett onaturligt godissug - svamparna tycker om socker och får kroppen att känna ett onaturligt sötbegär. Dessutom så utsöndrar svampen
toxiner som bidrar till en allmän förgiftningseffekt i kroppen. Detta i kombination med att körtlar och celler inte får sin näring, vitaminer och mineraler, leder till allergier
mot bla pollen, födoämnen och dofter. Om man gör misstaget att försöka behandla symtomen med antibiotika, så förvärras bara situationen. Undvik antibiotika och
behandla med MSM istället! MSM höjer dessutom PH-värdet i kroppen vilket leder till att svamparna inte trivs. Kolloidalt silver anses även det ha en väldigt bra effekt mot Candida.

http://www.pegamo.se/?option=com_con...style=f-larger
Citera
2012-07-18, 02:36
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ja det är inte candidia som vissa skriver, utan helt vanlig vidrig beläggning.

Det går bort men kommer tillbaka så det är en ritual att få väck skiten dagligen. Beror ju på tungans struktur. Har inte frågat min tandläkare om det går att fila ner tungan, utan antar att det är kört på den fronten.

Fan synd att du inte hittat någon bra lösning som man skulle kunna använda
Jag har haft det där problemet långt över 1 år nu. Smakar verkligen skit varje morgon så det första man gör är att fort käka något.
Jag kan börja känna på kvällen att det börjar smaka surt och det blir bara med och mer. Allt går ju bort när man borstar tungan men det kommer tillbaka rätt fort.
Kul efter en krogkväll och vaknar upp hemma hos någon och man kanske inte har borstat tungan på 24 h. Då är det fan inte grannt.
Ska nog fan kolla med tandläkarn nästa gång jag blir ditkallad ifall det inte finns någon bra medicin.
Som sista utväg typ
Citera
2012-08-20, 15:23
Medlem
smygets avatar
Har nu hittat en bra lösning som i vart fall fungerar för mig. Hittade tipset på ett utländskt forum.

http://www.earthclinic.com/CURES/ton...GLYCERIN_76597

Borstar numera tungan varje morgon med glycerin, vilket (om jag fattat rätt) suger ut vattnet ur de vita bakterierna som fastnar på tungan samt gör den rosa igen.

Använder det här glycerinet från apoteket:

http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243268

(Glycerin och Glycerol är samma sak)

Häll lite Glycerin på en ny tandborste och borsta sedan tungan försiktigt tills det försvinner. Ett tips är att gurgla riktigt kallt vatten innan borstningen för att slippa kväljningar. Använd även tungskrapa efteråt för att dra bort beläggningen mer effektivt.

/smyget
Citera
2012-09-27, 20:11
Medlem
Är det där ofarligt?
Citera
2012-10-17, 16:28
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smyget
Har nu hittat en bra lösning som i vart fall fungerar för mig. Hittade tipset på ett utländskt forum.

http://www.earthclinic.com/CURES/ton...GLYCERIN_76597

Borstar numera tungan varje morgon med glycerin, vilket (om jag fattat rätt) suger ut vattnet ur de vita bakterierna som fastnar på tungan samt gör den rosa igen.

Använder det här glycerinet från apoteket:

http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243268

(Glycerin och Glycerol är samma sak)

Häll lite Glycerin på en ny tandborste och borsta sedan tungan försiktigt tills det försvinner. Ett tips är att gurgla riktigt kallt vatten innan borstningen för att slippa kväljningar. Använd även tungskrapa efteråt för att dra bort beläggningen mer effektivt.

/smyget

Hur länge håller det då?
Citera
2012-10-29, 14:07
Medlem
smygets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Hur länge håller det då?

Inte permanent, men minst en dag.
Citera
2012-10-29, 21:17
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Det måste finnas en permanent lösning på den här jävla beläggningen som bildas på tungan. Tungskrapor, klorhexidin, sb12 och allt det där fixar bara symptomen inte problemet.

Det kan vara munsvamp, klorhexidin är bra på kort sikt men det är just det med risk för svamp som är en tråkig biverkan (om man tar det alldeles för lång tid) det dödar munnens normalflora (av bakterier som man skall ha) och gör att svamp och andra bakterier kan växa till istället.

Listerine och starka munskölj kan irritera slemhinnorna och göra dom mer mottagliga för svamp, har ej testat sb12, så vet ej om det orsakar irritation.

Gå iväg till vc, munsvamp är inte nåt vidare komplicerat att behandla. Förmodligen kommer du få mycostatin som man ska gurgla ett par gånger om dagen.

Sen kan det ju vara något annat, men utifrån det du beskriver låter det som munsvamp.
Citera
2013-11-28, 19:58
Medlem
AttansNedranss avatar
Ja, jag vet - det var ett tag sen tråden var aktuell men: det låter som en hederlig bakteriebeläggning.
1. Låt det gå några timmar mellan måltiderna så att den naturliga bakteriefloran i munnen inte störs.
2. Borsta tänderna noga men undvik av ovanstående orsak starka kemikalier i övrigt.
3. Stressa mindre kring detta så får du ett bättre immunförsvar och en kropp i bättre balans överhuvudtaget
Citera
2017-07-30, 17:04
Medlem
Skrapa tungan , gurgla med salt vatten då det dödar bakterier morgon och kväll. Sedan citron lite då och då som sänker pH halten . Bra innan man ska sova så växer inte det till. Tar lite tid att bli av med helt men blir bättre väldigt fort. Misstänker att det är samma problem som att hålla en pol ren för hög pH halt skapar alger. Så precis som en pool behöver man skrapa bort det som sitter fast. Sedan medel för ta död på bakterier och sedan ner med pH halten för att förhindra växt. Min icke ventendkapliga teori men verkar funka 😉
Citera
2017-07-31, 02:00
Medlem
Det ser som värst ut när man har använt tandkräm, eller känner sig lite uttorkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in