2011-01-18, 06:12
Bannlyst
Äre värt? Väger de positiva sidorna mer än de negativa?
Citera
2011-01-18, 06:18
Medlem
På lång sikt - nej.
Det kan vara ljuvligt att efter att abstinenskänslorna börjat sätta in stilla begäret och på så sätt belöna sig själv med tillfredsställelse av begäret, men skulle du undsluppit begäret genom att inte falla in i ett beroende så skulle du kunna belöna dig själv på sundare sätt.
Det gäller bara att hitta det som passar dig, jag skulle avråda ifrån rökning och snusande, men du bestämmer hur du vill berika ditt liv.
Citera
2011-01-18, 06:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ez0n
På lång sikt - nej.
Det kan vara ljuvligt att efter att abstinenskänslorna börjat sätta in stilla begäret och på så sätt belöna sig själv med tillfredsställelse av begäret, men skulle du undsluppit begäret genom att inte falla in i ett beroende så skulle du kunna belöna dig själv på sundare sätt.
Det gäller bara att hitta det som passar dig, jag skulle avråda ifrån rökning och snusande, men du bestämmer hur du vill berika ditt liv.

Okej. Jag planerar nämligen inte att leva så länge, max tills jag är 60 eller nåt. Anledning om du undrar: Sverige(och europa) kommer vara ruinerad, den vita rasen kommer vara ett minne blott. Ganska deppig framtid så man kanske borde leva livet medans man lever.
Citera
2011-01-18, 06:33
Medlem
Maj-björns avatar
Ja, och då kan det ju vara bra att snusa ihjäl sig
Citera
2011-01-18, 06:34
Medlem
Avva66s avatar
Jag tycker du ska börja med rökheroin direkt jag.
Citera
2011-01-18, 06:35
Medlem
Zelogaths avatar
Om du inte ska leva länge och under denna tiden leva livet så är väl snus och nikotin ganska värdelöst?
Det enda du får är ett begär som du måste tillfredsställa hela tiden, och vad jag vet (använder inte tobak) så ger det inga direkt glädjeämnen som t.ex 'tyngre' saker kan göra-
Så jag skulle säga nej, det är inte värt det.
Det kostar mycket, man slösar tid, färre tjejer vill ha dig om du är singel, du får dålig munhygien och stinker skit

Tror inte att något, droger och liknande är särskilt 'roligt' att börja med som man sedan aldrig kommer ångra, tror att många skulle vara glada över att inte ha några begär men jag kan inte tala så mycket för det, jag har aldrig rökt
Citera
2011-01-18, 07:19
Medlem
-Orko-s avatar
Den vita rasen snusar ihjäl sig. Rasförrädare.
Citera
2011-01-18, 07:28
Medlem
valter-eggons avatar
Du ska absolut inte börja med något osunt som är beroendeframkallande!

Jag håller själv på och slutar med snus som jag missbrukat i 12 år. Det är jävligt jobbigt. För mig har kostnaden legat på ca 1.000:- per månad och det är otroligt irriterande att alltid behöva hålla koll på att man har tillräckligt hemma eller med sig till jobbet...

Dessutom är det inte så kul som du verkar tro. Redan efter några månader snusar man bara för att inte få abstinens, inte för att det är njutningsfullt. Nikotinkicken lyser med sin frånvaro.

Jag skrev osunt i första meningen eftersom du kan skaffa dig ett beroende av endorfin istället genom att anstränga kroppen genom löpning, skidåkning, spinning mm. Mycket bättre beroende!
Citera
2011-01-18, 07:39
Medlem
Vad tänkte du när du skapade denna tråd? Ångrar verkligen att jag började röka, nu om jag inte har cigaretter går jag runt här i hemmet och väntar tills karlstad öppnar så jag kan fixa cigaretter. Nej, fan! Du kommer att ångra dig, jag lovar dig..
Citera
2011-01-18, 07:50
Bannlyst
varför börja för? jag har snusat i ca 5 år och det hela började med grupptryck när man gick på högstadiet. så de klart man ångrar det, många tusenlappar har gått till snus. det är inte värt om du inte har ett nikotinberoende.
Citera
2011-01-18, 08:44
Medlem
bartmens avatar
lång sikt, nej, kostar pengar man kan dricka öl för istället!

kort sikt, javisst, är en underbar njutning som man faktiskt saknar ibland på fyllan eller när man e ledsen!

Så, har du pengarna till det så varsågod, fast, är du en man som hellre dricker öl så inget att rekommendera!
Citera
2011-01-18, 16:38
Medlem
antagonistens avatar
Nej! Jag började, liksom många andra rökare, med att feströka och sedan övergick det till vardagsrökning. I början är det ganska lätthanterligt men så småningom sitter man där och drar i sig uppåt ett paket om dagen. Det är både ohälsosamt, äckligt och dyrt och jag förstår inte varför man skulle vilja börja med det, du låter ju dessutom rätt tveksam.

Visst, kan man hålla det till någon enstaka cigg eller prilla om dagen är det säkert ingen fara men det är en rätt onödig risk. Man skulle ju egentligen kunna säga samma sak om vad som helst, t.o.m. heroin. Klarar du att hålla det på en lagom nivå är det inga som helst problem men jag vet av egen erfarenhet att det är en vana som är jävligt svår att bli av med.

En gång rökare alltid rökare, suget kommer att finnas där under en väldigt lång tid, kanske t.o.m. hela livet, även om du har slutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in