Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-08, 12:51
Medlem
Detta trodde jag var en typisk internetmyt. Men icke.

Detta skriver NyTimes om händelsen (artikeln från 1984):

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C05E6D91038F935A3575AC0A9629482 60&sec=&spon=
Citera
2008-02-08, 12:56
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noky
Är det den enda linjemannen Stefan Edberg servat ihjäl?

Jag kommer ihåg när en spjutkastare prickade en funktionär i armen. Vad finns det för andra såna här incidenter?

En finne träffa en längdhoppare med ett spjut förra året.
Citera
2008-02-08, 12:57
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Detta trodde jag var en typisk internetmyt. Men icke.

Detta skriver NyTimes om händelsen (artikeln från 1984):

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C05E6D91038F935A3575AC0A9629482 60&sec=&spon=

Känns lite overkill att dra igång en internetmyt 1984, jävla pajas!.
Citera
2008-02-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Känns lite overkill att dra igång en internetmyt 1984, jävla pajas!.

Störd? Jag var jävligt övertydlig.

Jag förklarade att jag _trodde_ det var en internetmyt; "Men icke!"

Därför sökte jag i nyhetsarkivet och hittade en artikel från en trovärdig källa. Hittills i tråden har vi sett länkar från geocities-sidor och dylikt.

Släpp flaskan pojk, och lär dig lite hyffs.

Editera: Det finns internetmyter som avhandlar händelser som skedde under 1800-talet. Datumet är inte intressant överhuvudtaget. Men du är söt när du gör bort dig
Senast redigerad av Ceru 2008-02-08 kl. 13:47.
Citera
2008-02-08, 13:15
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Störd? Jag var jävligt övertydlig.

Jag förklarade att jag _trodde_ det var en internetmyt; "Men icke!"

Därför sökte jag i nyhetsarkivet och hittade en artikel från en trovärdig källa. Hittills i tråden har vi sett länkar från geocities-sidor och dylikt.

Släpp flaskan pojk, och lär dig lite hyffs.

Känns inte speciellt seriöst att tro att det är en internetmyt då det är en av de mest kända händelserna i idrotts-Sverige i modern tid. Jävla pajas!.
Citera
2008-02-08, 13:37
Moderator
Gromguttens avatar
Raderat lite ot. Ni får kramas i PM, pågar.

/mod
Citera
2008-02-10, 15:41
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenStolpe

Ja, han blev ju jättepåverkad, gick och vann turneringen och allt...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll

Ja vemfan vågar blocka bollar från killen som skjuter folk i pungen som dom faller ihop och dör?

Hahahaha, garvar ihjäl mig
Citera
2008-02-10, 15:53
Medlem
Tacoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Detta är ot, men dödade inte Espen "Schampo" Knutsen en tjej på läktaren i någon match?

http://espn.go.com/nhl/news/2002/0319/1354060.html

Hur ofta blir folk träffade av puckar egentligen? Jag har sett ett flertal bilder och filmer med människor som blivit träffade, varför tog det så lång tid att sätta upp nät?
Citera
2008-02-10, 16:19
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
http://espn.go.com/nhl/news/2002/0319/1354060.html

Hur ofta blir folk träffade av puckar egentligen? Jag har sett ett flertal bilder och filmer med människor som blivit träffade, varför tog det så lång tid att sätta upp nät?

Så Espen fick bara assisten alltså.
Citera
2008-02-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Frågan 'ska man skratta ( ) eller gråta ( )' har väl aldrig varit mer befogad...

Jag tycker inte det finns något rolig med den historien Att du ens fundera på att skratta. Tänk om samma sak hade hänt din pappa? Tänker du skratta då?
Citera
2010-02-10, 20:57
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallpulver
En googlesökning på "'Stefan Edberg' serve died" gav en del:

http://www.geocities.com/edhead01us/archive8.html
Many years ago I heard the story that Edberg caused the death of a linesman with a first serve in his early career. I didn't go deeper until, a month and a half ago, a visitor to my site asked me for details on the same story. I then decided to e-mail the question to "Il Tennis Italiano", Italian main tennis magazine and that's what they replied in the issue of August:
"The incredible story of the linesman is, unfortunately, absolutely true. In 1983, Stefan Edberg took part in the junior US Open, a tournament that he eventually won to complete his junior Grand Slam. On September 10th, his semifinal against Patrick McEnroe was scheduled. With a first serve Edberg hit the middle linesman, Richard Wertheim, 61, who lost his balance in order to try to avoid the ball and hit his head on the hardcourt. Our reporter, back then, was right on that court and immortalized the episode in all its dramacity. The linesman was immediately carried to the hospital and the Edberg's match was not suspended. After a ten day coma, Wertheim passed away. Not the blow from the ball, but the cranial trauma following his bad fall was blamed for his death. Stefan Edberg said he really thought of quitting playing tennis then, due to the feeling of guilt."

Mycket intressant läsning. Det fetmarkerade är dock felaktigt. På den tiden spelades Australian Open i december, så det var först efter segern i Melbourne 1983 som han hade tagit sin junior-grand slam. US Open var bara tredje steget på vägen.
Citera
2010-02-18, 13:33
Medlem
Vobblers avatar
Man kan ju undra hur jädra hårt underlag de spelade på 1983. Att trilla och slå skallen i dagens hard-court-banor skulle nog knappast orsaka någon skada alls. Spelade de på cementbanor förr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in