2011-01-17, 23:09
Medlem
Tänkte kolla upp följande scenario här innan jag går till banken.

Har eventuellt inom en snar framtid möjlighet att ombilda min hyresrätt till bostadsrätt i en närförort (söderort) i Stockholm.
Andra ombildningar i området har legat på cirka 20 000 kr/kvm och marknadspriset ligger på kring drygt 30 000 kr/kvm.

Jag studerar och kommer göra det i bra många år framöver. Har fullt lån och bidrag från CSN. Inget jobb vid sidan av studierna och kommer troligen inte ha, förutom sommarjobb som renderar ~20000 kr.
Har cirka 190 000 kr i värdepapper samt på bankkonto.

Vid ombildning skulle jag alltså preliminärt betala cirka 840 000 kr.

Skulle jag med mina förutsättningar kunna få lån på banken för detta?
Senast redigerad av Somairp 2011-01-17 kl. 23:19.
Citera
2011-01-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somairp
Tänkte kolla upp följande scenario här innan jag går till banken.

Har eventuellt inom en snar framtid möjlighet att ombilda min hyresrätt till bostadsrätt i en närförort i Stockholm.
Andra ombildningar i området har legat på cirka 20 000 kr/kvm och marknadspriset ligger på kring drygt 30 000 kr/kvm.

Jag studerar och kommer göra det i bra många år framöver. Har fullt lån och bidrag från CSN. Inget jobb vid sidan av studierna och kommer troligen inte ha, förutom sommarjobb som renderar ~20000 kr.
Har cirka 190 000 kr i värdepapper samt på bankkonto.

Vid ombildning skulle jag alltså preliminärt betala cirka 840 000 kr.

Skulle jag med mina förutsättningar kunna få lån på banken för detta?

Har en polare som lyckades med detta när han pluggade. Dock var han sambo (hon pluggade också). Men om du har goda bevis för marknadsvärdet ligger så mycket högre än priset du får ge så borde banken inte bråka.
Citera
2011-01-18, 00:04
Medlem
Banken vill (då jag frågade i somras) att du ska ha råd med lån+månadsavgift+ca7300kr varje månad. Och studielån och bidrag räknas inte som inkomst. Spelade ingen roll att jag skulle betala 40% själv.Men kolla med banken.
Citera
2011-01-18, 00:16
Medlem
Principals avatar
Jag köpte min lägenhet vid ombildning när jag var student. Jag blev inte beviljad lån ensam utan var tvungen att ha en medlåntagare, i mitt fall en familjemedlem. CSN räknas inte som inkomst då det är ett bidrag samt lån. Mitt tips är helt enkelt att om möjligt fråga en familjemedlem eller annan nära om den kan tänka sig att vara medlåntagare.
Citera
2011-01-18, 07:55
Medlem
nacka_s avatar
I vissa föreningar bakas alla boendes lån ihop så föreningen får bättre ränta osv. Sen betalar varje boende sin "del" av kakan. Vet du hur det blir i din förening, måste ni själva söka lån?

Jag har dock ingen egen erfarenhet av att köpa bostad när jag studerar.
Citera
2011-01-18, 22:04
Medlem
Hej, kolla med www.bluestep.se de kan säkert hjälpa dig, dock så har de lite högre ränta än "vanliga" banker.
Citera
2011-01-19, 12:17
Medlem
showbizs avatar
Jag var student när min lägenhet ombildades och jag fick lån av banken. marknadsvärdet låg på 1,2miljoner och jag fick köpa för 800 000kr.

Jag hade CSN + bidrag som inkomst men skulle ta examen mindre än ett halvår senare så banken var schyssta och ställde upp. Men det var ju förmildrande omständigheter som sagt. Prata med banken.
Citera
2011-01-22, 19:53
Medlem
Det verkar vara rätt positivt av det ni skrivit hittills åtminstone Tackar för svar!
Om man inte beviljas lån rakt av så får jag helt enkelt ha borgenär eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in