2011-01-19, 18:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
3 som sagt, inte 4.

Vi har system för att kontrollera vad som görs och missbrukar någon sin moderatorposition så kommer det uppmärksammas.

Till sist kanske det är på plats att nämna att gemene man gör väldigt lite med ett ip-nummer. Du kan möjligen om du har tur komma ner till vilken stad en person bor i men mer specifikt blir det inte utan insidekontakter hos operatörer. Att någon dels lyckas bli moderator, dels någonsin ser IP-nummer (vilket bara ett fåtal gör), dels har någon kontakt hos operatören som skulle kunna lämna ut personuppgifter och slutligen faktiskt har ett intresse av att kartlägga personer ser jag som ytterst osannolikt.
Glöm inte att man behöver kontakter hos mer än en operatör ifall man inte råkar ha en rejäl tur.

Över lag har folk en extrem skräck för att deras IP-adress ska bli offentlig. I 99 fall utav 100 så är det inte ens lika exakt som ett postnummer.

Och nej, FRA kan med största sannolikhet inte göra särskilt mycket heller.
Citera
2011-01-19, 19:11
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och nej, FRA kan med största sannolikhet inte göra särskilt mycket heller.
Precis, eftersom Flashback ligger under https-protokoll SSL-krypteras all trafik som går genom forumet. Så förstår jag det i alla fall. SSL är i praktiken oknäckbart, särskilt med de enorma mängder data som går genom FB.
Det finns en gammal tråd om saken.
Citat:
Att "knäcka" SSL-trafik i realtid (utan tillgång till dom privata nycklarna) är totalt omöjligt med dagens datorteknik, det skulle krävas processorer som är flera tusen ggr snabbare än dagens värsta.
Citera
2011-01-19, 19:25
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Som ÅG nämner så tror folk att IP är det samma som personnummer. Det är inte enkelt att få reda på personen bakom IP:t. Det IP:t gör, är att det gör det lättare att komma ett steg närmare användaren.

Aldrig riktigt förstått mig på alla dessa diskussioner om poliser i moderatorskåren, vem som ser IP etc.

Givetvis är det oroväckande om en polis som moderator agerar i arbetsgivarens intressen. Om det är en polis som är här som privatperson och ger blanka fan i att meddela något till någon, så är det ett nollsumme spel. Visst, det skulle skrämma en hel del användare till tystnad, och därför är det inte önskvärt att ha en snut som mod. Men om det nu skulle vara någon mod som är det, så är inte jag speciell orolig.

Om någon mod polis eller inte skulle börja läcka IP-nummer så skulle det komma fram ganska snabbt. Lätt att börja undra om hälften av alla som skriver narkotikaforat helt plötsligt skulle åka dit.

Sedan så gäller alltid sunt förnuft. Säg inte sådant på nätet som du inte kan stå för. Att kunna ta konsekvenserna och stå bakom det en sagt, är en del av yttrandefriheten. Den frihet som FB vill skydda och slå vakt om.

Dock så finns det sociala aspekter som kommer med i bilden. Jag kanske inte skulle ställa mig ute på gatan och skrika STENA ALLA MUSLIMER! Men jag är öppet kritisk mot islam även ute i den riktiga världen.

Tumregel:

Innan du skriver ett inlägg, tänk på följande. Är det jag tänker säga känsligt till den grad att jag inte skulle säga det ute i den riktiga världen? Om du svarar jag på den frågan så skall du ställa dig nästa.

Om det jag skriver skulle komma fram någon gång, kan jag leva med det jag sagt, medge att det var kontroversiellt, men sist och slutligen står jag bakom mitt uttalande.

Svarar du ja på båda så är det ju bara att skriva på, och hoppas på att ingen någonsin får reda på att det är du.

När man är på nätet finns det alltid risker. Risker som en bör ta i beaktande. Även om FB sätter upp regler och protokoll för att garantera din anonymitet, så måste en alltid ta med riskerna i kalkylen.

Ett sätt att minimera riskerna är ju att skriva det mest kontroversiella eller det du verkligen vill hålla hemligt med ett smurfkonto. Då det är större risk att någon kopplar isamman dig som person med det kontot som du är mest aktiv med. Och det var exakt det som hände mig med mitt gamla konto. Därav bytet.

Med yttrandefrihet kommer ansvar,

// Abe
Citera
2011-01-19, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
3 som sagt, inte 4.

Vi har system för att kontrollera vad som görs och missbrukar någon sin moderatorposition så kommer det uppmärksammas.

Till sist kanske det är på plats att nämna att gemene man gör väldigt lite med ett ip-nummer. Du kan möjligen om du har tur komma ner till vilken stad en person bor i men mer specifikt blir det inte utan insidekontakter hos operatörer. Att någon dels lyckas bli moderator, dels någonsin ser IP-nummer (vilket bara ett fåtal gör), dels har någon kontakt hos operatören som skulle kunna lämna ut personuppgifter och slutligen faktiskt har ett intresse av att kartlägga personer ser jag som ytterst osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Som kuriosa kan nämnas att det totalt sett under FB:s historia har funnits 304 moderatorer. Av dessa är för närvarande 101 st aktiva.

Nej, det finns 3 admins nu.
Se längst ner på sidan 4 admins nu. Sprid inte desinformation!
Citera
2011-01-19, 19:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattform
Se längst ner på sidan 4 admins nu. Sprid inte desinformation!
Nej, där står 7. Det finns i nuläget tre admins, nämligen Admin, Admin4 och Admin5. Svårare än så är det inte, och vill du fortsätta tjafsa om det får du ta det någon annanstans än i den här tråden.

// Mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in