2011-01-18, 15:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
än så länge har det enbart kommit fram en massa gissningar hit och dit på frågeställningen.
när ska vi kunna förvänta oss ett korrekt svar från ansvarig?

Alla frågor i tråden är ju besvarade, antingen i tråden eller av Admin själv i andra trådar. Vilka frågor anser du inte är besvarade?

Exempel:

https://www.flashback.org/sp6119374
Citat:
Ursprungligen postat av Admin
Det är förhållandevis få av moderatorerna som har denna tillgång. De som har det har alla varit moderatorer i mer än ett halvår och har fått det först efter en längre diskussion. Från början hade alla denna funktion, men sedan tog vi bort funktionen för 80-90% av moderatorerna. Inte för att vi misstror de som är moderatorer, men för att öka säkerheten för våra användare. Jag vet inte något annat forum som har en liknande modell med lika hårda säkerhetsföreskrifte som just Flashback.

admin

https://www.flashback.org/sp7012987
Citat:
Flashback har aldrig lämnat ut några IP till någon utomstående.

admin

https://www.flashback.org/sp8424896
Citat:
Jag kan garantera detta till 100%.
Vi har aldrig lämnat ut några IP-nummer eller ännu mindre låtit polisen läsa någons PM.

admin

https://www.flashback.org/sp19498572
Citat:
En moderator kan inte läsa användarnas PM.
Flashback Forum är byggt så att användarnas anonymitet ska skyddas.
Om en person med elakartade avsikter skulle bli moderator så skulle han/hon inte kunna komma åt känsliga uppgifter.

Vi har byggt moderatorverktygen (inkl. Outlaw) på ett sätt så att vi ska klara av att även få in en olämplig person. Även om det är ovanligt, så finns det trots allt moderatorer som blivit både avsatta och bannlysta.

Utifrån detta så är säkerheten extremt hög på forumet.

Att ha poliser som moderatorer är därför egentligen inget problem, men skulle vara olämpligt då det skulle ge fel signaler till användarna. En del av användarna lever på fel sida av lagen, och om vi hade moderatorer som i yrkeslivet jobbade som poliser, så skulle detta kunna skrämma vissa användare till tystnad. Detta är också den enda orsaken till varför en polis skulle vara olämplig.

För att ta ett exempel. Om en användare får sin identitet publicerad i forumet, så finns dessa uppgifter tillgängliga för moderatorerna under tiden en omröstning sker ang. åtgärd mot den som publicerar dessa. Efter omröstningen så raderas personuppgifterna.

admin
Citera
2011-01-18, 15:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMFSOLD
likaså gärna mer specificerat vilka som ingår i detta! Detta tycker jag är våran rättighet som medlemmar.
Som tidigare sagts, att tala om vilka som har ip-sök kommer aldrig att ske, det skulle bara göra att hackers m.m. vet vilka moderatorer de ska rikta in sig på för att försöka komma åt ett moderatorskonto med extra rättigheter. Attackvektorn minskas och riskerna ökas i och med det.
Citera
2011-01-18, 23:33
Bannlyst
Hoppas VERKLIGEN att detta sköts på ett bra sätt, risker finns att AFA-iter infiltrerar forumet, blir moderatorer och får tillgång till IP-nummer. Vad som kan hända då, vill jag inte tänka på. Nu finns det väl 4-5 admins för forumet, varför inte plocka bort möjligheten till att söka efter IP-nummer för moderatorer nu. Admins kan väl sköta detta eller?
Citera
2011-01-19, 00:19
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattform
Hoppas VERKLIGEN att detta sköts på ett bra sätt, risker finns att AFA-iter infiltrerar forumet, blir moderatorer och får tillgång till IP-nummer. Vad som kan hända då, vill jag inte tänka på. Nu finns det väl 4-5 admins för forumet, varför inte plocka bort möjligheten till att söka efter IP-nummer för moderatorer nu. Admins kan väl sköta detta eller?

Sist jag kollade var det 3 och inte 4-5. Och om vi ska vara riktiga paranoida kan vi ju isåfall inte heller lita på att admins sköter sig. I slutändan så kan inte alla medlemmar annat än lita på att det sköts bra. Dessutom tror jag att admins har nog med andra ärenden.

Vi har självklart tänkt på att det finns olika typer av risker och handlar därefter. Att dela ut exakta detaljer vore bara idiotiskt av den anledning StefanHeterJag redan nämnt.
Citera
2011-01-19, 01:10
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:

Vi har haft aktiva nazister som moderatorer, vad skulle det vara för skillnad? Om någon blir inröstad så beror det sannolikt på att personen ifråga har bedömts kunna göra skillnad på sin ideologi/åsikter och sitt moderatorskap.
Citera
2011-01-19, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Sist jag kollade var det 3 och inte 4-5. Och om vi ska vara riktiga paranoida kan vi ju isåfall inte heller lita på att admins sköter sig. I slutändan så kan inte alla medlemmar annat än lita på att det sköts bra. Dessutom tror jag att admins har nog med andra ärenden.

Vi har självklart tänkt på att det finns olika typer av risker och handlar därefter. Att dela ut exakta detaljer vore bara idiotiskt av den anledning StefanHeterJag redan nämnt.
Det finns fyra admins just nu. Det går inte att vara för mycket paranoid. En hård kontroll av vederbörande bör uföras samt en viss övervakning. Loggas alla moderatorsåtgärder? Även IP-sökningar?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Vi har haft aktiva nazister som moderatorer, vad skulle det vara för skillnad? Om någon blir inröstad så beror det sannolikt på att personen ifråga har bedömts kunna göra skillnad på sin ideologi/åsikter och sitt moderatorskap.
Ingen skillnad, men AFA-iter anses vara goda men dem registerar personer via EXPO samt misshandlar människor dem ogillar. AFA=ett hot MOT demokratin.
Citera
2011-01-19, 08:33
Medlem
SverigeiTidens avatar
Med FRA kan dom kartlägga användare, både på flashback och övriga sidor.

Dom har systemet och du kan ge dig fan på att dom använder det, det är bara en tidsfråga innan dom börjar snara åt obekväma människor.

Det finns redan bevis för att dom lämnar ut uppgifter till USA sedan länge.

Det finns bara ett parti som kämpat emot FRA och massövervakningen, lägg eran röst där eller skyll er själva när ni inser hur lurade ni har blivit hela tiden.
Citera
2011-01-19, 09:36
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Instämmer till fullo. Moderatorer kommer och går och på några år kan det bli hundratals. En aning oroväckande.

Som kuriosa kan nämnas att det totalt sett under FB:s historia har funnits 304 moderatorer. Av dessa är för närvarande 101 st aktiva.

Citat:
Det finns fyra admins just nu...

Nej, det finns 3 admins nu.
Citera
2011-01-19, 09:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Instämmer till fullo. Moderatorer kommer och går och på några år kan det bli hundratals. En aning oroväckande.
Så är det, men det är bara ett litet fåtal av dessa som någonsin ser ett IP-nummer.
Citera
2011-01-19, 09:52
Medlem
JagSkrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Så här var det förut iaf, och det är inga outlawhemligheter jag skriver utan allt nedanstående har redan postats i flera trådar tidigare:
  • Få (2-3 st) moderatorer har fått det extra förtroendet att kunna göra sökningar på IP för att kunna jaga troll.
  • Alla sökningar dessa gör loggas, skulle de göra sökningar för eget syfte så går det att spåra. Admins kan kolla dessa loggar och skippa rättvisa om någon missbrukar detta.
  • Om en moderator utan ipkolls-rättighet misstänker att någon är ett troll så begär moderatorn en trollkoll från en moderator som har rättighet att kolla detta. Moderatorn får inga IP-nummer som svar utan får endast veta resultatet av trollkollen, dvs, ja, denna användare är troll till X och Y, eller Nej, användaren verkar vara ok.
  • Antalet moderatorer som har rätt till IP-koll hålls nere till ett minimum

Nu var det ett tag sen jag var moderator så det kan ha ändrats både i antal som har tillgång och rutiner, men i så fall tror jag nog att det ändrats till det bättre, dvs, tightats till än mer.
Jag visste delar av ditt inlägg, och ditt inlägg var väl inget direkt svar på min fråga.
Citera
2011-01-19, 12:31
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkrev
Jag visste delar av ditt inlägg, och ditt inlägg var väl inget direkt svar på min fråga.
Du har redan fått svar på din fråga. Läs igenom alla inlägg i den här tråden så får du svaret.
Citera
2011-01-19, 15:35
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Det finns fyra admins just nu. Det går inte att vara för mycket paranoid. En hård kontroll av vederbörande bör uföras samt en viss övervakning. Loggas alla moderatorsåtgärder? Även IP-sökningar?

3 som sagt, inte 4.

Vi har system för att kontrollera vad som görs och missbrukar någon sin moderatorposition så kommer det uppmärksammas.

Till sist kanske det är på plats att nämna att gemene man gör väldigt lite med ett ip-nummer. Du kan möjligen om du har tur komma ner till vilken stad en person bor i men mer specifikt blir det inte utan insidekontakter hos operatörer. Att någon dels lyckas bli moderator, dels någonsin ser IP-nummer (vilket bara ett fåtal gör), dels har någon kontakt hos operatören som skulle kunna lämna ut personuppgifter och slutligen faktiskt har ett intresse av att kartlägga personer ser jag som ytterst osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in