Eftersom jag själv sitter på hundratals, troligen uppåt tusentalet med VHS-taper så började jag för några år sedan den oerhört jobbiga överföringen VHS >>> DVD. Nu några år senare så har jag överfört kanske 50 stycken 3-timmars VHS-taper till DVD. För dagen vet jag inte ens om jag ska fullborda mitt livsverk. Har VHS-taper inspelade sedan mitten/slutet av 70-talet fram till slutet av 90-talet.
Som du säkert känner till kan man överföra vanliga musikkassetter o vinylLP till digitalt format lämpligtvis PCM eller FLAC format. Man kan "tvätta" musiken o få bort både brus från musikkassetter o knaster från vinylLP o få ett riktigt lysande resultat.
Men när det gäller VHS-taper är dessvärre resultatet relativt nedslående. Jämför man ursprungsmaterialet med slutprodukten dvs man jämför VHS-tapen med hur den digitala slutprodukten blir så är den dessvärre - densamma. En (bildmässigt) brusig VHS-tape blir lika brusig i digitalt format. Det enda man kan göra något åt är att förbättra ljudet dvs dra ner bruset i ljudet.
När jag överförde VHS >>> DVD så använde jag en bra VHS bandare. Köpte en i princip ny "high end" VHS bandare av märket Panasonic på Tradera för en dryg hundring i originalkartong o kopplade ihop den med min vanliga stationära Sony DVD Recorder som är kopplad direkt till TVn. Sedan var det bara att tuta o köra. Brus i både ljud o bild fick hänga med. Orkade inte sätta mig o redigera ljudet för sig o försöka dra ned det utan det fick hänga med i farten.
Så mitt tips - använd en vanlig bra VHS-bandare o en bra DVD Recorder oavsett om du ska bränna ut det på DVD skivor eller lägga ned det på en extern hårddisk. Men allt sker i realtid.

...