2011-01-17, 22:45
Bannlyst
Ja jag tänkte att jag skulle boota om min dator till fabriks inställningarna, så all skit försvinner. Jag har inge OS skivor så jag gick in på "start -> alla program -> tillbehör -> systemverktyg -> systemåterställning". Jag kan dock bara backa tillbaka bandet till 17 nov 2010, och datorn är från 2002.
Finns det någon som vet hur man skulle kunna fixa detta eller lösa det på någon annat sätt.

Microsoft Windows XP
Professional
Version 2002
Service Pack 3

AMD Athlon(tm) 64 Processor
3200+
1.99 GHz, 2,00 GB RAM
PAE (Physical Address Extension)

Om det kan vara till någon nytta...
Citera
2011-01-17, 22:50
Medlem
reboota en dator är enkelt..
klicka på start>kör och skriv "shutdown -r -t 10"

men om du skulle vilja formatera om så får du tanka ett os på thepiratebay och installera, finns många guider
Citera
2011-01-17, 22:50
Medlem
Syversens avatar
Är inte världens haj på datorer, men är ganska säker på att man inte får tillbaka datorns fabrikstillstånd med en systemåterställning?
Citera
2011-01-18, 01:40
Medlem
Beroende på tillverkaren så kan det finnas en recovery-funktion som man kommer åt i början av uppstarten.

Vad är det för tillverkare, vet du det?
Citera
2011-01-19, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zcalman
Beroende på tillverkaren så kan det finnas en recovery-funktion som man kommer åt i början av uppstarten.

Vad är det för tillverkare, vet du det?

Det har jag tyvärr ingen aning om, men vilka tillverkare erbjudet det så?
Citera
2011-01-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DATC
Jadu... HP och Acer är jag ganska säker på då det är de jag använt, annars vet jag faktiskt inte.

Oftast brukar man se vilket företag som tillverkat datorn när man startar den. Den första bilden man får upp brukar innehålla tillverkarens logotype.
Citera
2011-01-20, 15:04
Medlem
Du skulle kunna kolla om det finns en partionerad hårddisk på din dator.. Gå in på Den här datorn o kolla om de finns en hårddisk som heter någoting med namnet Recovery eller liknande. Sen så brukar det vara så (iaf på HP) att du tycker på F11 när du bootar datorn.
Citera
2011-01-20, 15:35
Medlem
Citat:
ALLA tillverkare av märkes datorer.

Samma dag du köpte och startade datorn för första gången så kom det upp meddelanden på skärmen om att stoppa in tomma DVD skivor för att bränna recovery skivorna. Många människor bruka dock strunta i att läsa vad som står på skärmen, trycka nästa hela tiden eller avbryta.

Kolla under start / alla program / Där någonstans bruka dator tillverkaren ha egna program eller mappar så att man får en chans till att bränna DVD skivorna.

Allt sånt här står i manualen och tillverkarens hemsida. Även hur man kommer åt den gömda recovery partitionen som SpO0KIe snackar om.
Citera
2011-01-21, 08:04
Bannlyst
Jag har en HP dator, men kan inte hitta recovery...
Citera
2011-01-21, 11:44
Medlem
Citat:
Jag har en HP dator, men kan inte hitta recovery...
Du skulle ju kunna leta lite om det finns något som gör att du kan bränna recovery CDs som panpo98 snackade om..ja har en HP också och på min så kan ja göra egna recovery CDs och har en partionerad hårddisk som heter recovery.

Men du kan ju också göra som panpo98 nämnde, kolla på HPs hemsida så kommer det nog att lösa sig.
Citera
2011-01-21, 14:49
Medlem
Sen kan du svara om du testat det SpO0KIe skrev.

Du har 3 val.
1. Det som SpO0KIe skrev om att trycka F11 (eller pumpa knappen) när datorn startar. Numera är det F11 men jag tror jag även sett ALT+F11 på en äldre HP dator.
2. Det jag skrev om att leta efter HP program under start / alla program för att kunna bränna skivor.

3.
När du skriver att du inte har några skivor. Menar du att du aldrig fått några eller att du fick men tappat bort dom (jätte gamla datorer)?

Redan på Windows XP tiden började de med att man måste bränna skivor själv och (gömd) recovery partiton. I diskhanteraren kan man ser om man fortfarande har en recovery partition.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Du kan leta upp din datormodell på HP hemsida. Hur man gör står där.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-21 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in