Har alltid varit förtjust i Grekisk Bondsallad, men tycker mig på senare år se ett förfall. På restaurang kan en grekisk sallad lika gärna vara konservmajs, några ledsna strimlor isbergssallad, feta och urkärnade vedervärdiga euroshopperoliver som en riktig bondsallad, med fräscha och väl komponerade råvaror.
Har alltid varit förtjust i Grekisk Bondsallad, men tycker mig på senare år se ett förfall. På restaurang kan en grekisk sallad lika gärna vara konservmajs, några ledsna strimlor isbergssallad, feta och urkärnade vedervärdiga euroshopperoliver som en riktig bondsallad, med fräscha och väl komponerade råvaror.
Hur gör ni er grekiska bondsallad?
Turkisk är nog mkt godare
Gurka
Tomater
Grönpaprika
Rödlök
Oliver "kalamata"
lite persilja
Gurka
Tomater
Grönpaprika
Rödlök
Oliver "kalamata"
lite persilja
Olivolja & lite pressad citron
Samma som ovan men bort med persiljan och på med feta! massor av feta. Dessutom ska det vara grekisk vinäger som är mildare än den vi har här (ex Top).
Vad tror ni grekerna skulle säga om man kompletterade med inlagda bondbönor, eller såna här stora röda bonor? De är ju generellt mycket för bönor där nere, och jag har en känsla av att det skulle göra sig riktigt bra, samt göra rätten "matigare". Fast det kanske snarare är ett italienskt påhitt med inlagda bön-sallader?
maskrosblad
ättika (24%)
baconfett, flytande
kittost, svettig hushålls och gamle ole
tyg
maränger
salt
krossad habanero
ostronsås
sillspad
vattenkrasse
djur, små
körsbärstomater
+o(
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!