2011-01-17, 19:01
Medlem
Omegachrs avatar
Vad är skillnaden mellan att installera (dual boot Win7 och Linux), genom att "install alongside one and other" och att dela upp hårddisken själv i /, home och swaap? Har det någon betydelse i det långa loppet?
Citera
2011-01-17, 19:34
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Väljer du "Install alongside one and other" (antar du menar Ubuntu) så misstänker jag at /home hamnar på samma partition som hela ditt linuxsystem. Det suger pung om du någon gång skulle vilja formatera och ha kvar dina saker i /home. Alla dina configfiler hamnar även i /home och de kan ju vara sköna att ha kvar om du misshandlar ditt system och måste installera om.

Rätta mig om jag har fel
Citera
2011-01-18, 12:15
Medlem
Omegachrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Väljer du "Install alongside one and other" (antar du menar Ubuntu) så misstänker jag at /home hamnar på samma partition som hela ditt linuxsystem. Det suger pung om du någon gång skulle vilja formatera och ha kvar dina saker i /home. Alla dina configfiler hamnar även i /home och de kan ju vara sköna att ha kvar om du misshandlar ditt system och måste installera om.

Rätta mig om jag har fel

Jag tror du har rätt att lägga /home på en annan hårddisk. Men finns det andra effekter av att lägga det på en enskild partition utöver detta?
Citera
2011-01-18, 13:10
Medlem
Det handlar väl mest om att Ubuntu ger råd om hur du bör dela upp partitionerna för din Linuxinstallation eller att du gör det själv. Den kanske rekommenderar en separat partition för /home åt dig.

Det är ju dock ingen magisk fördel i att göra det själv över att installationen väljer åt dig. Du kan väl välja partitionsstorlekar och partitioner som passar dig bättre bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in