2011-01-17, 17:29
Medlem
DanteAlighieris avatar
Nej, tråden är inte felplacerad. (Kanske?)

Det är såhär att från mitt golv kommer det nu på två ställen vatten ur golvet, det är inte alls mycket, men tyder på att något är fel.

Ska börja med att säga att golvet är inte byggt rätt, så vattnet rinner inte ner i golvbrunnen som det ska. Men efter jag har duschat brukar jag alltid försöka ta bort så mycket som möjligt.

Häromdagen när jag hörde att grannen ovanför duschade gick jag in i badrummet och märkte att det sipprade lite lite vatten ur golvet. Detta är konstigt för att avloppsrören ska enligt bovärden inte gå under mitt badrum, utan vid sidan av, i vägen alltså - där alla ledningar grenas ihop. Nu duschade jag i morse och som vanligt rann inte allt vatten av, men jag skyfflade undan det. Nu har det torkat där det var vatten - men på två andra ställen så sipprar det lite lite vatten ur golvet. Konstigt tänkte jag, eftersom grannarna inte har duschat idag. Detta är egentligen inte mitt huvudbry, har underrättat bovärden, men om golvet är fyllt med vatten är det ju farligt. Men då borde det ju läcka vatten i lägenheten under mig?

Min frågeställning är således, finns det något slags tryck som kan förklara att det sipprar vatten ur mitt golv när grannarna ovanför duschar? Eller är det helt enkelt så att när jag duschat och klinkern inte tål vatten så samlas det under för att senare när tryck appliceras tryckas uppåt på andra ställen?

På grund av frågeställningen tänkte jag att någon fysiker kanske visste något om detta. Om moderator anser att tråden är felplacerad så ber jag ödmjukast om ursäkt och hoppas att den kan flyttas till rätt forum. (BHT?)
Citera
2011-01-17, 17:41
Medlem
PuncturedBladders avatar
Kapillärkraft kanske?
Är inte riktigt hundra på om jag fattar din fråga. Men det är ju uppenbart något läckage någonstans.
Citera
2011-01-17, 19:01
Medlem
MrHumpes avatar
Kapillärkraft!

Verkar som att du bor i lägenhet. Säg till fastighetsägaren att du behöver ha dit någon fackman att kika på det, jag (f.d. snickare) har själv varit med och reparerat lite rötskador i våtrumsutrymmen, och det är inte speciellt fräscht bakom vissa klinker/kakelväggar.

Så mitt tips - ta dit en fackman, det lönar sig kan jag lova dig. Är det rötproblem så måste det tas itu med direkt, innan det blir värre, och dyrare.
Citera
2011-01-17, 22:17
Medlem
BorgeHs avatar
Usch! Håller med föregående, fix direkt!

Om det läcker in vatten hos dig när grannen duschar, så måste det ju hänga ihop med avloppet. Det kan ju inte vara färskvattnet (varmt eller kallt) för då skulle det alltid läcka. Avloppstammarna kanske är murkna, i gamla hus brukar det vara av gjutjärn, som det lätt går hål i. Om det är ett stopp efter dig kan ju det bli vatten stående i avloppet som sipprar ut hos dig om det är hål i rören.

Luktar det illa också? Det brukar vara en säker markör....

Det är inte kul om det är detta fel, de måste bila fram de gamla avloppsrören om du bor i ett betonghus. Är det ett trähus är det lättare, men riskerna för rötskador stor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in