Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-17, 16:56
Medlem
marijachis avatar
Jag håller på att hjälpa en polare som har strul med sin MacBook Pro som är ca 1 år gammal. Han har under en tid (sedan några månader) upplevt att datorn blivit segare och när han tex kör SC2 på lägsta grafiknivå så laggar det tusan. (För bara några månader sedan så flöt det tydligen på väldigt bra.)

Vi skulle testa att ändra lite inställningar för grafiken i "ström spararen" -> grafik -> "higher performance" men han har inte ens dessa alternativ där. Varken jag eller han är Mac-experter :P så lite hjälp skulle uppskattas. Är det möjligt att datorn bara kör på det "integrerade" grafikkortet och att det andra lagt av? (som jag förstår det så har dessa modeller 2 grafikkort?)
Citera
2011-01-18, 00:58
Bannlyst
Det kan vara så att han måste blåsa ut dammet från datorn. Tryck-luft på burk, spreja sedan in lufte/gasen vid utblåset som finns vid F-knapparna/skärmens nedersta del.

Om inte det fungerar så kan ni starta aktivitetshanteraren innan ni spelar, för att se om något program drar mycket processor-kraft eller ram.

Annars kan ni se över hur mycket ledigt utrymme han har på hårddiske. Och dessutom kotrollera skivorna (dvs hårddisken), finns ett program för det i program > verktygsprogram.

Edit: Har ni ens grafikalternativet då? Vad har han för macbook pro, 13 eller 15"?
Senast redigerad av JetSetter 2011-01-18 kl. 01:02.
Citera
2011-01-18, 13:22
Medlem
hockexxs avatar
Garanterat värmeproblem, nästan alla bärbara datorer lider av det i längden. Gör rent på damm med antingen tryckluft eller öppna skalet och pilla/blås bort (Apple har enda bara 1 års garanti på sina produkter...).
Citera
2011-01-18, 15:48
Medlem
jag chansar på värmeproblem
Citera
2011-01-18, 17:28
Moderator
^Eazs avatar
OT Raderat, tillsägelse utdelad. Skärpning.
/Mod
Citera
2011-01-18, 18:26
Medlem
Mors!

Jag tror jag har samma problem, då jag haft min MBP i ca 3och1halvt år nu utan att försökt ta mig ann dammptoblem

Vad för tryckluft på burk ska man köpa för att ta sig ann detta problem? Visste inte att man skulle bruka den tekniken för att få ut dammet. På min PC-laptop kunde man dammsuga fläktarna, men det är ju lite klurigare på MBPn pga hur den är kontruerad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in