2011-01-17, 16:31
Medlem
Hej jag har blivit intresserad av John Locke och undrar ifall det finns nån kritik mot hans teori?

Tacksam för svar
2011-01-17, 16:35
Medlem
Akademikerns avatar
Ja... jag har kritik. jag tror nämligen inte ett skit på att ön har mystiska krafter..

.....
2011-01-17, 16:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoxxer
Hej jag har blivit intresserad av John Locke och undrar ifall det finns nån kritik mot hans teori?

Tacksam för svar

Om du verkligen är intresserad av John Locke tycker jag du ska beställa och läsa: http://www.highbeam.com/doc/1G1-17510090.html

Finns säkert ett och annat matnyttigt i den boken. Annars kan du testa google.
2011-01-17, 16:57
Medlem
Asså jag vill bara ha kritik!
Ingen som vet nått?
2011-01-17, 17:18
Medlem
mistermonsters avatar
Ja, det finns en del kritik. Hans "Tabula Rasa" teori om att det inte finns några medfödda idéer utan att vi är "ett oskrivet blad", håller inte riktigt hela vägen. Människan har instinkter precis som andra djur, ett såkallat "vargbarn" (barn som vuxit upp utan människor kring sig) kramar inte ormar och slickar på pilgiftsgrodor, vi vet instinktivt att dem är farliga. Vidare så finns det genetiska anlag. Det är idag bevisat att det finns genetiska anlag för vissa saker d.v.s. medfödda egenskaper.

Hans teorier är intressanta. Om du är mer intresserad kolla "behavourismen" (En snubbe som heter Skinner är att rekommendera) den är ganska starkt inspirerad av Lockes idéer.
2011-01-17, 17:22
Medlem
LucNNs avatar
Om du vill ha läxhjälp får du alltså bidra med lite mer till tråden. Det kvalificeras inte som filosofi att proklamera att man "gillar Locke" för sedan att kräva att folk diskar upp alla kritikpunkter mot hans filosofi.

För det första, vilken del av Lockes författerskap vill du diskutera? Kritik av vad? Locke var en människa. Du gillar väl något han har skrivit (eller: Du ska väl göra en uppsats om något han har skrivit)?
2011-01-17, 17:33
Medlem
Hur visste du att det var läxhjälp? :O

Jag vill ha kritik mot det han skrivit här: http://www.filosoferamera.se/individ...psfilosofi.pdf

Scrolla ner till "Locke"
Min uppgift var att kritisera hans teori
2011-01-17, 20:57
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoxxer
Hur visste du att det var läxhjälp? :O

Jag vill ha kritik mot det han skrivit här: http://www.filosoferamera.se/individ...psfilosofi.pdf

Scrolla ner till "Locke"
Min uppgift var att kritisera hans teori

Med hjälp av induktion. De flesta som skriver "Jag intresserar mig för X, kan ni inte förklara vad det går ut på?" brukar söka läxhjälp. Endast mycket få är intresserade av ett ämne utan basal orientering i samma.

Länken fungerar inte. Dessutom måste du bidra med några egna tankar, annars stängs tråden. Alltså, testa att formulera några punkt om teorins innehåll, och vad du tror kunde invändas. Annars är det bara en fråga om tid innan den elaka moderator stänger skiten.

Mvh
2011-01-17, 21:12
Medlem
Beträffande skoluppgifter

Låst

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in