2011-01-17, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vad jag vet så hittades han av Flashback-detektiver som outade honom här och inte genom att polisen spårade hans ip. Bevisen kom väl senare när polisen kopplade ihop hans ip med bilderna.

Han outade sig själv har jag för mig. Det roliga är att han hade skrivit om andra brott han hade gjort på flashback så han blev även dömd för andra saker.

Fult av polisen (eller metro kanske har missuppfattat?) att ta credd för att ha hittat han, när de fick allt serverat på ett fat.
Senast redigerad av Vapendragare 2011-01-17 kl. 15:32.
Citera
2011-01-17, 15:30
Medlem
Troians avatar
Tråd: https://www.flashback.org/t981287

Flashback har aldrig lämnat ut uppgifter om en användares IP-adress, nej. Som andra påpekat så kan det däremot inte uteslutas att IP-adress fås från annat håll, men så vitt jag minns det här fallet så erkände mannen hyfsat snabbt, utan IP-adresser som bevis. Vet inte varifrån Metro har fått sina uppgifter.
Citera
2011-01-17, 15:52
Medlem
Kasporrs avatar
Jag är säker på att Flashback inte skulle göra något sådant.

Väldigt länge sedan han kom på tal faktiskt. Är tämligen så att han dödade en utav mitt ex's familjekatter och skrev ett personligt brev till dem just hur han njöt av att se och höra katten plågas. Mycket skön snubbe må jag säga...
Citera
2011-01-17, 16:01
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Flashback har aldrig lämnat ut uppgifter om en användares IP-adress, nej.

Samtidigt är det ju ganska omöjligt för er att veta om någon av alla era moderatorer (de är väl nästan hundra stycken?) på eget bevåg gett ett ip-nummer till polisen, eller hur?

Det brukar heta att "nej Flashback ger inte ut ip-nummer", och det är klart att admin kanske inte gör det officiellt. Men i praktiken är finns det ju jättemånga moderatorer där ingen har minsta aning ifall nån av dem läckt ett ip-nummer eller ej. Det kanske är nån moderator som tyckte djurplågeri är omoraliskt och tog saken i egna händer. Ingen lär ju få redan på det.
Senast redigerad av swimp78 2011-01-17 kl. 16:03.
Citera
2011-01-17, 16:10
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
Har du något emot att de gjorde det till polisen så han åkte fast?
Det gäller att man har rätt till anonymitet så länge det inte finns själig anledning, t.ex att användare hotar med självmord eller det finns brottmisstanke/hotbild mot annan person kan jag tänka mig. Bättre du frågar FB om detta om du verkligen vill veta.
Nu blir jag orolig, vad gör du här? Du menar att man får vara anonym sålänge man inte gör nått fel?

Kart dom inte ska lämna ut ip om dom har det som policy, inte ens om nån går ut med skolmassaker.
Citera
2011-01-17, 16:10
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
Har du något emot att de gjorde det till polisen så han åkte fast?
Det gäller att man har rätt till anonymitet så länge det inte finns själig anledning, t.ex att användare hotar med självmord eller det finns brottmisstanke/hotbild mot annan person kan jag tänka mig. Bättre du frågar FB om detta om du verkligen vill veta.
På Flashback ska man alltid kunna vara anonym.
Citera
2011-01-17, 16:13
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Samtidigt är det ju ganska omöjligt för er att veta om någon av alla era moderatorer (de är väl nästan hundra stycken?) på eget bevåg gett ett ip-nummer till polisen, eller hur?

Det brukar heta att "nej Flashback ger inte ut ip-nummer", och det är klart att admin kanske inte gör det officiellt. Men i praktiken är finns det ju jättemånga moderatorer där ingen har minsta aning ifall nån av dem läckt ett ip-nummer eller ej. Det kanske är nån moderator som tyckte djurplågeri är omoraliskt och tog saken i egna händer. Ingen lär ju få redan på det.
Hur vet du att moderatorerna har tillgång till att se ip?
Citera
2011-01-17, 16:13
Medlem
Troians avatar
Citat:

Exakt hur det där funkar är det väl bäst att en admin besvarar, men jag tror att om någon inom Flashbacksfären hade lämnat ut IP-adress till polisen så hade det kommit ut.
Citera
2011-01-17, 16:25
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Hur vet du att moderatorerna har tillgång till att se ip?

Det är väl brukligt på vbulletinforum att de som modererar ser ip-numren i alla fall i de forum de modererar? Har dessutom för mig att det stått på forumet nånstanns att modsen kan se ip-nummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
men jag tror att om någon inom Flashbacksfären hade lämnat ut IP-adress till polisen så hade det kommit ut.
Varför då? Det är väl minst lika troligt att någon aldrig fått reda på det, om läckandet sker vid enstaka tillfällen och handlar om anonyma tips som polisen följer upp. Finns ju ingen möjlighet att ha kontroll på vad hundra moderatorer gör och inte gör med informationen de har tillgång till.
Citera
2011-01-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Kart dom inte ska lämna ut ip om dom har det som policy, inte ens om nån går ut med skolmassaker.
Ogillar fan folk som överdriver sina principer Jag har också principer, osv, men man ska som sagt inte överdriva dem bara för att. Det måste finnas någon anledning.

Skulle vara kul att höra dig motivera det du just sa med något annat än "Det är en princip!".
Citera
2011-01-17, 16:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det är väl brukligt på vbulletinforum att de som modererar ser ip-numren i alla fall i de forum de modererar? Har dessutom för mig att det stått på forumet nånstanns att modsen kan se ip-nummer.

Då tror jag att du antingen minns fel, eller att den uppgiften kom från icke-Flashbackhåll (det vill säga, från en användare).
Citera
2011-01-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.W
Ogillar fan folk som överdriver sina principer Jag har också principer, osv, men man ska som sagt inte överdriva dem bara för att. Det måste finnas någon anledning.

Skulle vara kul att höra dig motivera det du just sa med något annat än "Det är en princip!".

mm helt klart. Man kan inte gå helt övergränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in