2011-01-17, 13:13
Medlem
popeondopes avatar
Under vren har jag tnkt ka p en lngre cykelresa runt Europa, jag har inte bestmt ngon tidsram med cirka tv mnader lng resa.

1) Jag vill brja frn sdra Europa och ka norrut av den enkla anledningen att det r lagom varmt dr tidigt p vren och lagom varmt i norra Europa senare p vren och p sommaren. Hur tar man sig till Grekland/Italien med en cykel? Den fr inte direkt plats i en resvska.

2) Jag har cykelpendlat vldigt mycket men aldrig kt p ngon lngre cykelresa, vad br man packa?
Citera
2011-01-17, 13:24
Medlem
soundsgoods avatar
1) Man flyger ner till Grekland/Italien och kper en cykel dr nere
Citera
2011-01-17, 13:24
Medlem
shyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Under vren har jag tnkt ka p en lngre cykelresa runt Europa, jag har inte bestmt ngon tidsram med cirka tv mnader lng resa.

1) Jag vill brja frn sdra Europa och ka norrut av den enkla anledningen att det r lagom varmt dr tidigt p vren och lagom varmt i norra Europa senare p vren och p sommaren. Hur tar man sig till Grekland/Italien med en cykel? Den fr inte direkt plats i en resvska.

2) Jag har cykelpendlat vldigt mycket men aldrig kt p ngon lngre cykelresa, vad br man packa?

Varfr inte starta resan frn ditt hem? Ganska hrlig knsla att lmna hemmet p en cykel mot ondligheten.

Du kan nog betala en slant extra med flyg s fr du ta med cykeln.

Tlt,Sovsck,stormkk,reparationskit ..
Citera
2011-01-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hur tar man sig till Grekland/Italien med en cykel? Den fr inte direkt plats i en resvska.
det finns speciella ldor och ven vskor. Sen beror det p vilket flygbolag/incheckningsperson du vljer, kan bli vldigt dyrt eller gratis.
Citera
2011-01-17, 14:16
Medlem
Kom p att surlybikes har en delbar variant av deras hyllade cross-check som heter travelers-check. Kan ju vara vrt att kolla in om du funderingar p en ny cykel.

http://surlybikes.com/frames/travelers_check_frame/
Citera
2011-01-18, 22:35
Medlem
understrecks avatar
1) Jag antar att du fredrar flyga till startdestinationen. Det r individuellt frn flyg till flyg och frn bolag till bolag. Det kan vara gratis men mer sannolikt r att det kostar drygt en tusing. Du mste paketera hojjen.

--
Du gr bst i att hitta cykeldedikerade forum dr du kan hitta en hel uppsj med mnniskor som gjort liknande resor. Vet inte hur det r med flashback och deras policy kring att tipsa om andra forum.
--

2) Jag har aldrig varit ute p en s seris cykelresa men utver vanliga saker ssom klder, handduk, necessr mm skulle jag kunna tnka mig att ha med fljande:

Verktyg: skruvmejslar, insexnycklar och skiftnycklar s alla skruvar, bultar och muttrar kan lossas och dras t, multitng, ekerspnnare, handpump, avbitare, kedjebrytare (ev. kassettavdragare, vevlageravdragare, vevavdragare)

Reservdelar: extra skruvar, bultar och muttrar, kedjels (flera), kedja, ekrar (rtt lngder), nipplar, flgband (klttertejpen kan ev funka, eller eltejp), bromsklossar, slangar, bromsvajrar, vxelvajrar, hljen (ev extra dck)

Underhll: smrjolja, fett, lagningskit (mot punktering), loctite (bl)

Sidoutrustning: camelbak, pannlampa, tndare/tndstickor, eldstl, jaktkniv, handtvttmedel, grovrengringstvl, vtservetter, kompass (om inte klocka)

Medicin, salvor, dylikt: ibuprofen samt paracetamol i tablettform, ngon smrtlindrande krm (vet ej ngon bra), liniment, hudsalva (en fet, en tunn), anti monkey butt powder, solkrm, klttertejp

Srskild kldsel: solglasgon, hjlm, handskar, spd-skor, cykelbyxor/fodrade kallingar, funktionstrja, funktionsstrumpor

Hmm, blev visst en del Finns skert ett och annat som kan lggas till. Tar det fr mycket plats r det bara att hutta och hoppas p det bsta; blir en del av ventyret, right?
Senast redigerad av understreck 2011-01-18 kl. 22:40.
Citera
2011-01-20, 09:41
Medlem
actionbents avatar
Packa ner cyklen i en kartong s gr det bra att ta den p flyget eller tg, s fort du lmnat sverige gr det bra att ta med cykel p tg utan att packa den i kartong.
Kolla p andra cyklisters packlistor s fr du lite rd om vad du behver ta med dig, tex. http://www.hmarkstrom.se/packlist.htm
Citera
2011-03-17, 14:43
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsgood
1) Man flyger ner till Grekland/Italien och kper en cykel dr nere

precis, men att cykla genom Balkan r nog ingen hjdare.

Vart flyger man om man bara har 4 veckors semester? Hinner man att kpa cykel och cykla hem den frn Belgien p 4 veckor ?

Lste i lokaltidningen om en kille som cyklade i 3 mnader, han hann till sdra Frankrike innan skavsren i ndan satte stopp.
Citera
2011-03-17, 17:29
Medlem
norgeskusts avatar
http://www.lostcyclist.com/

Skicka ett mail till han med lite frgor kanske.

P hemsidan utsidan finns massa info ocks.

Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
precis, men att cykla genom Balkan r nog ingen hjdare.

Varfr skulle inte det vara en hjdare?
Citera
2011-03-20, 00:14
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norgeskust
Varfr skulle inte det vara en hjdare?

Sjlv s skulle jag nog hellre cykla genom vsteuropa n st/balkan pga att det skulle knnas tryggare.
Men what the heck, r man ute efter ventyr s varfr inte
Senast redigerad av NorthSNKR 2011-03-20 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in