2011-02-22, 22:37
Medlem
mjukpuddings avatar
Hej, skulle vilja ha lite hjälp med dessa frågor.

Instuderingsfrågor kristendom

Varför gjorde Jesus under och botade sjuka?

därför Gud älskar människor och ville gripa in för att minska lidandet. Jesus liv skulle manifestera Guds makt och kraft.

Varför är Jesu död en så central och viktig del av den kristna teologin?

han dog för mänsklighetens synd, för att skapa en ny väg till Gud. hans död var ett syndoffer. viktigt att han uppstod från döden också.

Hur blir man frälst enligt kristendomen och vad innebär detta?

att ta emot Jesus. att tro på Gud och det som Jesus har gjort för oss. då blir man förlåten och får en upprättad relation med Gud.

Vem var Paulus? På vilket sätt har Paulus haft stor inverkan på kristendomen?

från början trodde han inte alls på Jesus och han var motståndare till den första kyrkan. Gud visade sig tydligt för honom i en stark uppenbarelse och sa till honom att sluta vara motståndare till honom. Paulus var sedan en väldigt aktiv kristen och han har skrivit stora delar av nya testamentet.

På föreläsningarna har vi tagit upp olika exempel på väckelserörelser. Förklara begreppet väckelserörelse och ge exempel på tre rörelser / samfund samt redogör för dess särart.

det är när många blir kristna i en stad eller i ett land, oftast med stora möten och samlingar. också ett uppvaknande bland de redan kristna att det är viktigt att leda andra till tro.

- usa brownsville 1995-2000 http://en.wikipedia.org/wiki/Brownsville_Revival
- kina, pågår nu, till stor del i hemliga kyrkor eftersom regimen är emot kristen tro.
http://www.youtube.com/watch?v=QT3TtcQF1Cw
http://www.youtube.com/watch?v=6s_4rM7yorg
http://www.youtube.com/watch?v=EDE0kaeOg4o
http://www.youtube.com/watch?v=H77pZGzUUZI

Förklara begreppet Ekumenik.

samarbete mellan olika kyrkor, typ.
Citera
2011-02-24, 13:35
Medlem
Riarrrs avatar
Håller på att skriva en uppsats och har avverkat de flesta kriterierna, den ska lämnas in imorgon. Dock är det en punkt jag har fastnat på.

- Redovisa förhållandet mellan religion och samhälle i ett valfritt land utifrån en frågeställning som besvaras.

Någon som vet ett bra exempel att skriva om där?
Citera
2011-02-28, 15:50
Medlem
negermannens avatar
Hej. Har en religion uppgift jag ska göra, jag har valt att jämföra den katolska kyrkan och den protestantiska kyrkan.
Men vad kan jag jämföra? Alla förslag är bra.
Tack på förhand
Citera
2011-02-28, 23:02
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negermannen
Hej. Har en religion uppgift jag ska göra, jag har valt att jämföra den katolska kyrkan och den protestantiska kyrkan.
Men vad kan jag jämföra? Alla förslag är bra.
Tack på förhand

här är jämförelse/kritik från protestantiskt håll. http://www.gotquestions.org/Catholic-questions.html
Citera
2011-03-01, 01:48
Medlem
negermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
här är jämförelse/kritik från protestantiskt håll. http://www.gotquestions.org/Catholic-questions.html
Ja, tack så mycket.
Letar mer efter frågor som : Vad är för skillnad på den katolska och protestantiska kyrkan?
Enda frågan jag har kommit på
Citera
2011-03-01, 10:31
Medlem
Halloj, håller på samla in lite fakta om en fördjupningsuppgift i religion B jag arbetar med just nu.

Det jag skulle behöva hjälp med är lite hjälp med är en bra frågeställning som passar bra till ämnet "Religion i musiken eller musik i religionen"

Kort sagt behöver jag tips på bra frågeställning och lite användbara länkar att läsa in mig på och sedan analysera lite :P
Citera
2011-03-03, 20:22
Medlem
Håller på med en fördjupningsuppgift om Tibetansk Buddhism.

Lite frågor jag hade velat få klara

1

Whats the point with lamor?
Varför har man lamor inom tibetansk buddhism, det skall ju inte finnas några gudar?
Fungerar dem som präster eller förmedlare till folket?

2

Kinas inblandning i Tibet varför vill man så hårt hålla landet? Är det Naturtillgångarna? Det rent geografiska läget för att kriga emot resten av världen? Vill man inte släppa landet för att man är rädd för att Tibet och Indien skall slå sig emot och försöka kriga emot Kina?

Tack på förhand.
Citera
2011-03-03, 21:01
Medlem
Hejsan, behöver hjälp med att "forma" mitt arbete. Upggiften är denna:

”Hur mitt vardagsliv och min omgivning skulle påverkas om jag bestämde mig för att börja utöva New Age respektive bli medlem i en sekt (välj gärna ett område inom New Age och en specifik sekt): Diskutera hur du skulle ha förändrat ditt sätt att tänka och bete dig och på vilket sätt det hade kunnat vara bra eller dåligt.”

Vilken sekt skulle jag kunna ha med, Scientologi Kyrkan (inte hittat ett konkret svar på om detta är en sekt eller ej)?

Problemet med denna uppgift blir att stödja mina argument och idéer med fakta, det blir lite svårt eftersom jag då nästan måste hitta en person som "konverterat" till New Age och hoppas på att det står något om dennes sociala skillnader.

MVH
Citera
2011-03-03, 22:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machianno
Hejsan, behöver hjälp med att "forma" mitt arbete. Upggiften är denna:

”Hur mitt vardagsliv och min omgivning skulle påverkas om jag bestämde mig för att börja utöva New Age respektive bli medlem i en sekt (välj gärna ett område inom New Age och en specifik sekt): Diskutera hur du skulle ha förändrat ditt sätt att tänka och bete dig och på vilket sätt det hade kunnat vara bra eller dåligt.”

Vilken sekt skulle jag kunna ha med, Scientologi Kyrkan (inte hittat ett konkret svar på om detta är en sekt eller ej)?

Problemet med denna uppgift blir att stödja mina argument och idéer med fakta, det blir lite svårt eftersom jag då nästan måste hitta en person som "konverterat" till New Age och hoppas på att det står något om dennes sociala skillnader.

MVH

Vad sägs om Hare Krishna-rörelsen?
Citera
2011-03-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad sägs om Hare Krishna-rörelsen?

Tack, jag ska nog skriva om det.

Tips på hur en New Age människas tillvaro kan förändras efter att denne "gått med" I new age rörelsen?

MVH
Senast redigerad av Machianno 2011-03-04 kl. 00:25.
Citera
2011-03-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuddy
Håller på med en fördjupningsuppgift om Tibetansk Buddhism.

Lite frågor jag hade velat få klara

1

Whats the point with lamor?
Varför har man lamor inom tibetansk buddhism, det skall ju inte finnas några gudar?
Fungerar dem som präster eller förmedlare till folket?

2

Kinas inblandning i Tibet varför vill man så hårt hålla landet? Är det Naturtillgångarna? Det rent geografiska läget för att kriga emot resten av världen? Vill man inte släppa landet för att man är rädd för att Tibet och Indien skall slå sig emot och försöka kriga emot Kina?

Tack på förhand.

Anyone?
Citera
2011-03-06, 22:11
Medlem
hej hej!
kom just på att jag ska lämna in en fördjupningsuppgift i religion imorgon. Så om det är någon därute som har ett religionsarbete, vilket som helst, vi fick välja fritt, skulle jag vara otroligt tacksam om ni ville ge mig det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in